lördag 5 september 2015

Lördagscitatet 7



If we cannot now end our differences, at least we can help make the world safe for diversity.
(Om vi nu inte kan avsluta våra olikheter, så kan vi åtminstone bidra till att göra världen säker för mångfald.)

Källa: John F. Kennedy (1917-1963)

Efter ett besök på Sveriges färgladaste fest - Tensta Marknad - idag så tycker jag att följande bilder verkligen understryker den f. d. amerikanska presidenten John F. Kennedys ord.






PS. Tensta är en stadsdel i Västerort inom Stockholms kommun, på södra Järvafältet. Tensta har cirka 19 000 invånare varav 85,9 % har utländsk bakgrund. DS.


Fler citat hittar ni hos Marie i skrifvarstugan.


20 kommentarer:

Stare Ström sa...

Men så härligt! Länge leve mångfalden!

Comsi comsa sa...



Färgstarka bilder, du har verkligen blicken för fotograferandet. =)

Själv berörs jag av hur alla vanliga människor vill göra något för att hjälpa, det finns kärlek och stärks den så vinner vi. ♥

Steve sa...

Att göra världen säker för mångfald ter sig som en huvuduppgift för oss alla idag.

Kolonilotta sa...

Fantastisk marknad!
Själv är jag ju uppväxt med mångfald och har väldigt svårt att acceptera folks negativa syn på det! Jag har lärt mig så otroligt mycket av olika kulturer! Dom har en värme som vi svenskar aldrig kommer i närheten av.
Bara en så sak som grannar! Jag känner nästan ingen i mitt trapphus.
Men där jag växte upp kände vi alla. Och man kunde bli inbjuden på fika på väg hem från jobbet när man gick förbi med matkassarna på väg hem från jobbet. Och det var då inte i första hand av de svenska familjerna.
Det är något jag verkligen saknar där vi bor nu!
Mina gamla vänner från den riktiga "förorten" brukar säga att jag och min man inte är svenska.
Svenskar är kalla och håller sig på sin kant.
Ni är precis som oss. Välkomnar alla i erat hem oavsett vilken dag eller tid det är.
Jag tror det beror på hur man är uppväxt och vilka man haft omkring sig!
Vi formas alla av vår omgivning!

Susanne sa...

Sv: du känner alla. Vi som sprang var Naomi, Micaela, Louise, Angelica, Carro, Malena och jag.
Vi kanske ser lite annorlunda ut i träningskläder.

Rantamor sa...

Verkligen en färggrann marknad där i Tensta.
Mångfald av alla människor berikar livet, men det finns många primitiva människor som har ett stort JAG DEN ENDA MÄNNISKA SOM RÄKNAS. Alla andra är bara på besök !!


Tjingelingen från Rantamor.

Geddfish ♥ sa...

Fantastiskt färgstarka bilder! Verkligen en mångfald.
Verkade vara en kul marknad, du har lyckats bra med att återge vimlet och folket.
Tänk om alla kunde vara vänner, så bra det kunde bli, hjälpa varandra.
Väntade på buss i Skara i kväll, blev mörkrädd, vilket klientel som fanns där, höll hårt i väskan.

FREEDOMtravel sa...

Bra citat! När jag ser dina bilder kan jag inte låta bli att reflektera över allt det som händer idag. Att man måste diskutera invandringspolitiken är en självklarhet, men det hat som syns ibland på FB och i sociala medier är obehagligt. Vart är vi på väg? De senaste dagarna har andra röster börjat höras, känns bra. När man reser lär man sig att de flesta människor är otroligt trevliga och gästvänliga. Vi ska bara lära oss att komma överens och acceptera att vi ibland är lite olika, även om jag tror att vi är mer lika än olika ;)

Ama de casa sa...

Tensta är ett fantastiskt ställe där jag har varit väldigt mycket. Favvokusinen bor där, och hon tillhör alltså minoriteten. Om inte norrlänningar räknas dit också :-)

Jag gillar verkligen mångfalden som finns både där och i dina bilder. Alltid!
:-)

Beppan sa...

Fina bilder från en färgstark marknad.
Så härligt med blandningen av människor från jordens alla hörn.
Vilka sköna kontraster!

KajsaLisa sa...

Fångfald är roligt, man blir inkört utan den. Kul och annorlunda bilder,sen fick du ju med mat också som vanligt. Pirogerna hade jag gärna testat.

Marina sa...

Underbara bilder av den färgglada mångfald vi lever i!

Anki sa...

Ett bra citat som känns väldigt aktuellt! Kanonbilder från denna färgstarka marknad i Tensta.

Hm... ang. dina ord hos mig - tack, men nix, jag är ingen svampexpert!
Önskar dig en fin söndag!

Guldkryckan sa...

Ungefär som Hammarkullen där jag arbetar....fast jag har inte sett nån marknad ännu...sådant kanske de har på helgerna...vad vet lilla jag? ;)

Kennedy var och är ännu en förebild på många områden....Obama har väl tagit över stafettpinnen där..."Pinnen" hamnade nog långt ner i nån skrivbordslåda i ovala rummet för den har inte setts till förrän nu.

Ha en fin Söndag Bp.

Monica sa...

Trodde du skulle vara bland matbussarna, men
det här var ju stråt vassare:-)
Nu blev jag sugen på sötsaker, fy dej.
Ha en skön söndag i ösregnet

Marie i Skrifvarstugan sa...

Vilken färgglad marknad. Hoppas många hade glädje av den.

anemonen sa...

Finfin marknad och Stockholms förorter känner jag dåligt till. Ja nästan som om man vore utomlands det här. Med mångfalden behöver vi inte åka utomlands för den finns inpå knutarna och det är ju jättefint för oss som inte är globetrotters.

Susjos sa...

Härliga bilder från Tensta! Många av våra kvinnor som kommer till oss för att föda kommer från Tensta...det gillar jag mycket!

Paula i pörtet sa...

Tänk så länge sedan han uttryckte så kloka ord...
Tensta känner jag väl till, hade arbetskamrater som bodde där på 80-90-talet, då var det ett mycket exotiskt ställe. Skärholmen, Husby, Rinkeby, alla orter där invandrare bodde var exotiska. Nu tror och hoppas jag att många svenskar tar sig ut till förorterna där utbudet av varor, mat och hantverk är stort och fantastiskt.

Anni sa...

Ett stenkast från mig och återigen missade jag marknaden. Suck.