onsdag 30 september 2015

Det är inte fel att ta en skogspromenad

Det är mycket man kan upptäcka på hemmaplan om man läser lokaltidningen har jag märkt. Man får liksom tips om nya bostadsområden i kommunen som man inte visste att de fanns. Ullna Strand är ett sådant. Då husen var långt ifrån klara och inte speciellt fotogenique (än) heller begav vi oss i stället in i Strandskogen på den sprillans nya stigen som anlagts i det nya området. Där väntade många suveräna överraskningar som jag tänker presentera för er nu. Är nästan lite avis på dom som kommer att flytta in på Ullna Strand. Enjoy!


Den här stigen med sina läckra gula avrinningsgaller på olika ställen går som ett labyrint genom skogen. Stigen...


... slutar vid Ullnasjön med Ullnabacken i bakgrunden. Inget fel på utsikten kan jag säga.


Strandskogens utsmyckning består bland annat av rostiga "skyltbänkar" med citat av Tomas Tranströmer. Vilken toppen idé:-)


Å visst, citatet stämmer. Kolla den trollsländan som lapade sol och ställde villigt upp som modell. "Brorsan" ville dock inte vara med på bild. Lite synd med tanke på citatet, men man kan inte få allt.


Å det blir ännu bättre. Det finns ett antal rostiga "rör" i olika längder och tjocklekar längs stigen som visar namn på fåglar (tror jag). Å fåglar fanns det, bland annat en örnliknande sak som kretsade över sjön. Tyvärr fastnade den inte på bild den heller. Stor eloge till Topia landskapsarkitekter som skapade denna läckra park!

PS. Ullna Strand har Ullnabacken till höger, en golfbana till vänster och Strandskogen samt Ullnasjön rakt fram. Snacka om rikt friluftslivskvalitet (bra ord, eller hur!?) under alla årstider. DS.

17 kommentarer:

Meta sa...

Ohh det där skulle det finnas mer av på andra ställen så fint och vacker utsikt vad mer kan man begära av en promenad
Ha det gott
Kram Meta

cissi sa...

Strandskogen skulle jag gärna besöka, det kanske finns en turfzon där till och med! :)
Ha det fint!

Geddfish ♥ sa...

Då kan du tänka dig in i lite, när jag berättar om Källstorp och alla spänger - fast det är inte riktigt lika som de här superfina trätrallarna med avrinning som du visar - men ändå!
Underbar vandringsled, där ser du vad man kan upptäcka, och alldeles gratis!

Eva Trillian sa...

Det är höst även hos dig - men trollsländorna har inte gett upp än :) Snyggt fångat i bild!
Rost! Det ÄR vansinnigt läckert!

Rantamor sa...

Så kul att se dig vistas ute i naturen , lite otippat kanske. Vi är som lite mera van att du fotar inne i Stockholms arkitektur. Sländan var ju bara så vacker med sina genomskinliga vingar, tycker mig inte ha sett speciellt många sländor i år, precis som fjärilar som också har varit rätt sällsynta , men kommit igen lite nu i höst.
Vilken fin promenadstig som det satsats en hel del på med konst och citat så man kan stanna läsa och begrunda.
Härligt.

Tjingelingen från Rantamor.

Comsi comsa sa...



Jösses, det känns som jag bor på en annan planet, Ullna Strand är totalt främmande. Läste lite och är nu inte lika främmande, hi hi hi... Härliga bilder som vanligt, tänk att du även får rostiga rör att bli till guld. =)))

KajsaLisa sa...

Har övernattat där med scouterna på en vuxentävling en gång för länge sen. Efter att vi gått 2 mil med packning den dagen, så var det några som missförstod kartan och trodde det var en kontroll uppe på kullen så medan vi andra gick runt den gick dom över den :)

Steve sa...

Ullna golfbana besökte jag nån gång för många år sedan när den var relativt nyanlagd. Kommer ihåg att det var vackert där vid Ullnasjön.
Det är sannerligen skillnad på stigar i storstan och stigar här på vischan. Smart med avrinningsgaller.
Jag gillar oxå rostiga ting, men det här faller mig inte i smaken.
Trollsländan fångade du elegant.

Life of Johanna sa...

Såg din kommentar om instagram, har den privat så kan inte dela bilderna på bloggen tyvärr.

Ama de casa sa...

Ser himla fint ut. Men det jag fastnade mest för var den fantastiska bilden på sländan! :-)

cat sa...

Åh det ser verkligen ut som ett mycket trevligt promenadområde! Vilken tur att citatet levde upp till verkligheten och väldigt snällt av den härligt röda insekten att låta sig fotograferas så fint!

Stare Ström sa...

Jättebra när man låter naturen få vara kvar i stan. Jag har mina rörhönor i ett sånt område. Spännande område du hittade.

Kolonilotta sa...

Ser ju nästan ut som du varit på landsbygden!
Riktigt stilig gjort av arkitekten som planerat allt!
Och snyggt jobbat att i alla fall få men en av trollsländorna.
Riktigt fin bild!
Imorgon blir det strålande väder har jag hört!
Vad hittar ni på då tro?

Della sa...

Men vilket ställe du hittade!

Susanne ❤️ sa...

Men vad vackert ett ställe man borde ta sig till !!!
I helgen ska jag som sagt till saltsjöbaden där är det fint också ;) barnen ska tävla i segling så håll tummarna för vindar :)
KRAM Sanna

Unknown sa...

Vilket fynd...vilken vacker bild på trollsländan!
Utsmyckningarna tilltalar verkligen. Från de som har koll så är det rost och sur öl är det som gäller idag.
/Kiki

Carita Liljendahl sa...

Oj, så fint det kan bli med enkla men geniala lösningar som de gula gallren. För att inte tala om citaten och de rostiga rören! Toppen!