torsdag 17 september 2015

Egentligen 1 till 3


Det är inte bara i Spanien avrinningen av regnvatten kan fallera. Det gör det också vid Universitetet.


En vietnamesisk gladlunch med favo kollegan Yvonne hos Thang Long Pho. Den moroten i form av en blomma hade till och med jag ätit.


Observera de söta skyddsvästarna och att alla barnen bär gummistövlar - å bara ett par är rosa;-)


Japp, studerar man på Stockholms universitet är det bäst att man vet vad Ping är;-)

Egentligen 1
Egentligen hade jag tänkt att än en gång skriva ett inspirerande fotbollsinlägg från tv-soffan idag;-) För fördelen med att vara panschis är ju faktiskt att man kan kolla EM-kvalmatcher som börjar mitt på dagen - klockan 15:00. Det var det svenska damlandslaget som tog sig an Moldavia på en åker någonstans i en förort till huvudstaden Chisinau, där det fanns en läktare med sisådär 100 närmast sörjande. Å vet ni vad – med facit i hand är jag glad för att inte fler åskådare fick se 7:e rankade Sverige med 68 000 vuxna damfotbollspelare spela mot Moldavien (124 plats på världsrankingen) med endast 107 registrerade spelare, de flesta 18-20 år gamla.

Egentligen 2
Egentligen hade jag sett fram emot att berätta för er att de svenska proffsspelarna efter debaklet i Kanada-VM i juni hade lärt sig passningsspel, bollnedtagningar, uppspel, inlägg och hörnor. Det hade de inte. Tvärtom!

Egentligen 3
Egentligen hade jag hoppats på/nästan räknat med att Sverige skulle vinna enkelt och skulle bjuda på finspel. I stället gjorde Sverige en enda bra sak under 94 minuter – 1:0 målet efter 16 sekunder i första halvlek. Kan väl säga som så att jag i stället gratulerar detta unga, pigga, kämpande och schyssta moldaviska laget till en mera än hedersam förlust med 3-0. Hoppas de 100 åskådarna på läktaren uppskattade att de åtminstone fick valuta för pengarna av sitt eget lag.

Steve - du som också såg matchen, vad tycker du?

Bilderna jag lägger upp är dagens skörd från ett mest regnig Stockhol. De har nästan ingenting med inlägget att göra;-)

15 kommentarer:

Olga T sa...

De där västarna var ju superfina! Just nu är det poppis med blommiga gummistövlar här men det kunde jag inte se på din bild.
Nu skrattar jag en del åt din slutsats om Ping! Himla kul faktiskt för det var spännande att läsa om ping :) Men paraplyet är ett golfparaply och gör reklam för märket Ping som tillverkar golfklubbor.
Imorgon ska jag på spännande fotbollsderby...!

Geddfish ♥ sa...

Bilderna nr 1 och 3 är bara så fantastiskt fångade!
De där förskolebarnen i sina västar, förresten, det är ett superbt påfund, för nog syns de alltid, di där små!
Så du har haft regn idag, det slapp jag.

Meta sa...

Bäst att ha bra grejer på barnen så de inte försvinner det händer ju lite då och då. Det blir inte alltid som man förutsatt sig när datorn börjar surra.
Ha det gott
Kram Meta

Paula i pörtet sa...

En sallad som liknar ett konstverk, kan man verkligen äta upp den? Jo förmodligen, men mätt, blev man verkligen det? Hittade inget protein alls där på tallriken.
Ja du har rätt, min dotter tjatar också om att jag måste uppdatera mina milstolpar, så det får väl bli endera dan...

Rantamor sa...

Har nog missat en hel del i sommar hos dig...
är du panschis numera ???
Du som älskade ditt jobb, hur går det dådå ??
Jasså du menar att svenska damer inte gjorde någon bra match idag trots vinst, ja där ser man. Jag som bara hörde slutresultatet trodde dom gjort det bra, så bra att du rättade upp mina tankar.

Gillar bilden på dagisbarnen som har bolibompa västar på, supersött.

Tjingelingen från Rantamor.

Steve sa...

Ja, jag såg ju oxå matchen och blir allt mera bedrövad över svensk landslagsfotboll, både herrar och damer.
Det pratades om nytt spelsystem inför matchen, men vad var nytt?
Hamrén och Sundhage måste ha pratat ihop sig om att båda satsa uteslutande på spelare med "två vänsterfötter". Så illa ställt tycker jag att det är med bollkänslan.
Jag har alltid tyckt att Lotta Schelin varit en klassspelare,, men nu är det tyvärr bottenklass.
Fanns då inget positivt? Jo, Olivia Schougs 1-0 och Pauline Hammarlunds 3-0. Det kanske finns en ljusnande framtid ändå. Även om jag saknar Therese Sjögran, men hon är ju 40 år när EM går så det är väl inte att räkna med. Dessutom väntar och väntar jag på Sofia Jacobssons definitiva genombrott. Jag tycker att hon har potential så det räcker och blir över, men så är de ju det där med "två vänsterfötter".

Susjos sa...

Förstår att du gillar barnens västar, de har ju dina färger på sig!!!
Så du var ute i regnet idag? fast det är klart, lunch med kompisar får man inte missa!

KajsaLisa sa...

Strunt i att texten inte handlar om bilderna gillar dom i alla fall. Vietnamesen måste jag testa. Jag lade in en förklaring till förra inlägget under din kommentar :)

Eva Trillian sa...

Du får regniga Stockholm att se trevligt ut - och en sådan väst som barnen har skulle jag också kunna tänka mig :) MYCKET trevligare än någon dum reklam!

Steve sa...

Jag kommenterade ju bara fotbollen igår kväll, men vill oxå säga att jag tycker att det är befriande att dina bilder inte alltid har anknytning till texten. Nyskapande kan man säga.
Apropå nyskapande, tror du att Stockholmsstudenterna vet att Ping är ett företag som 1959 startades av norskamerikanen Karsten Solheim. Han tillämpade vetenskapliga principer för design av golfklubbor och han gav oxå namn till Solheim cup som är den främsta internationella lagtävlingen inom damgolf.
Herrarnas motsvarighet heter Ryder cup.
Jag såg att Gärdsmygen var före mig med Pingklargörandet.

Unknown sa...

Jo, bilderna är väldigt talande till matchanalysen, Bp letar glädjeämneni i ett regnigt Stockholm,
1. Bara ett par rosa stövlar
2. vacker grönsak
3. Stort plask
Bättre lycka nästa match.
/Kiki

Ama de casa sa...

Jag tänker osökt på Monty Python-sketchen i sjukhusmiljö från nån av deras filmer:
"The maschine that goes PING!"
:-)

Det var väl lite rättvist att det inte bara är Spanien som har taskig vattenavrinning... :-D

cat sa...

Väldigt fina regnbilder allihopa, men första med sina härliga speglingar är den bästa!
Nu hoppas vi på en solig helg tycker jag.

Andra året i Hjo sa...

Inget vietnamesiskt i Hjo, men kina- och thai-mat. Du svensk fotboll, både herr och dam, tar vi och hoppar över idag.

cissi sa...

Bra gjort att fota maten innan halva var uppäten. Ser riktigt gott ut förresten! :)