torsdag 24 september 2015

Hur man kan roa sig när det regnar

Jo, det går utmärkt att roa sig trots att det ösregnar. Det gjorde jag idag och jag delar gärna med mig av mina tips.

- Inta en lunch med favo arbetskamrater/kompisar på en trevlig restaurang.

- Låtsas sedan att det inte regnar och ta en promenad som förslagsvis slutar på ett ställe där man kan bunkra lite exotiska kryddor/örter – i mitt fall Oriental Supermarket vid Hötorget.


-Fortsätt sedan 30 meter till vänster och låt dig inspireras av favo butiken Desiguals färgglada utbud. Det skadar inte att handla något heller märkte jag.

- Trotsa regnet i cirka 50 meter till och besök Hötorgshallen. Där köper ni några goda rörör och bläckfisk vinaigrette, om ni gillar bläckfisk alltså. Annars går det lika bra med annan fisk, skaldjur, kött eller andra delikatesser.
Vid det här laget bär ni på cirka två till tre kilo”godis”, vilket betyder att ni behöver en ”stärkelse” av något slag.


- Alltså går ni längs Drottninggatan i riktning mot Åhlens. Längs vägen konstaterar ni att det finns folk som har det betydligt värre än vad ni själva har det. Sedan stiger ni in i varuhuset och går med bestämda steg mot rulltrappan.


- På vägen upp med rulltrappan till Åhlens takterass lär ni träffa på några extremt trist klädda herrar på andra våningen som ni självklart måste ta en bild på. Då ni står i vägen för andra personer som vill gå av vid det våningsplanet får ni räkna med elaka blickar och buttra kommentarer. Men det bjuder ni på såklart!


- Väl uppe på fjärde våningen - tillika varuhusets tak - ångrar ni er att ni redan ätit lunch, för Paolo Robertos matställe Pane Fresco ser otroligt inbjudande ut. (Ni ser Paolo i det öppna köket till höger om kocken.)
Nu får ni äntligen den välförtjänta belöningen – en utmärkt cappuccino gjord på en dubbel espresso. Trots ösregnet väljer ni ett bord på den öppna takterassen som har markiser och infravärme. Utsikten därifrån är enastående -fast tyvärr inte just idag...


Japp, man kan faktiskt ha riktigt roligt även om det regnar:-)

19 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Att låtsas som om det regnar när det regnar - kul!
Skyltgubben med paraplyet var kul!
Och visst - om man har rätt inställning kan man ALLTID ha kul, vare sig det regnar eller snöar eller om solen gassar.
Kram!

FREEDOMtravel sa...

Roligt att du fotade den där skylten om lunchbuffé för 99 kr. Vi pratade om den igår! Vi pratade om att vi tycker att vi får så dålig mat utomlands, men det kan bero på att vi hamnar på turistställen och inte vet vart vi ska gå. Kanske är det samma sak om man är turist i Stockholm och följer den där skylten på Drottninggatan, sa vi igår ;)

Beppan sa...

Wow - vilken dag!
Det borde regna oftare...

Susjos sa...

Å en äkta kändis på bild, jo jag tackar jag! Tackar allra ödmjukast för tips på hans restaurang där uppe, visste att han hade öppnat en, men inte att det var på Åhlens!! Nu vet jag vart jag ska gå för att äta lunch nästa gång i stan! PS. Har han vin och öl rättigheter tro? DS.

KajsaLisa sa...

Alvarsamma gråa män. Släpar man hem en sån från krogen, somnar man väl av tristess innan det händer något. Fast det skulle nog inte hända så mycket i alla fall.

Kolonilotta sa...

Det gäller att ta tillvara på dagarna...
Och det gjorde du verkligen.
Det var ju trots regnet väldigt behaglig temperatur igår måste jag säga!
Hade inte heller någon aning om att Paolo hade en restaurang där uppe!
Den måste provas någon gång!
Tack för tipset!

Margareta sa...

Det känns som att jag aldrig varit "borta" när jag kommer tillbaka hit. Lika fyndigt och trevliga bilder med underfundiga texter. Då jag är en gillare av Paolo Roberto skulle det helt klart vara intressant att testa hans restaurang, får kolla med tjejerna när vi åker till Sthlm, men kanske känns inte Åhlens som det mysigaste stället för en kvällsmiddag och luncherna lär nog intas på andra ställen, i närheten där vi ska vara.

Ler åt det du kallar selfiepinne, eller har jag fel. Skulle nog gissa på ett enbent staiv med den typen av kamera. Spännande i alla fall.

Såg också något nytt fototema som hade varit klippt och skuret för mig då jag tycker om citat och "kloka" ord.

Ha det gott och här regnar det idag ... inget ovanligt det här året.

Margareta sa...

Jag glömde, ... apropå Anna Toresdotters besök hos oss så är hon en mycket god vän till en av "mina" fototjejer och de har bott grannar i Skärgårdsstad under en lång tid. Sedan är ju Anna luletjej och besöker staden med jämna mellanrum. Men vilken underbar kvinna det var att möta och hon gav oss otroligt mycket.

Geddfish ♥ sa...

Tusen tack för en trevlig promenad runt i huvudstan. Synd att jag inte kan ta till mig idéerna, lite långt dit liksom, men får njuta i datorskärmen.
Ja, fy för de grå herrarna, även om grått är en av modefärgerna, så behöver man ju inte vara genomgrå!
Här lyser solen idag, då blir jag så glad, tralala!

Marina sa...

Härligt att ta tillvara regndagarna och göra dem till något positivt! Dessutom genom att få en massa "regngodis" med sig hem.

Ama de casa sa...

Oj vad mycket skojsigt man kan hitta på! Tyvärr skiner solen här mest hela tiden...
:-)

Comsi comsa sa...



hi hi, detta var kul. =))))

Steve sa...

Du har en hel del att välja på där i storstan.
Hötorgshallen kommer jag ihåg som ett trevligt ställe med mycket "godsaker" redan "på min tid".

Själv hade jag en bra innedag igår. I helgen ska det visst bli finväder så då är det läge för årets sista gräsklippning. Nåt att se fram emot. Trädgårdsdagen avslutas då i bästa fall med en utomhus- eller växthusmåltid.
Trevlig helg!

cat sa...

Tur att man kan förnöja sig även när regnet öser ner. Horribelt trista gubbkläder i den där skyltningen. Att vara den som står i vägen kan ju ibland vara lite jobbigt, men såg de inte att du höll på med viktig dokumentation av gråa nyanser ;-)

cissi sa...

Härligt att bo i en storstad när regnet öser ner. Det finns många trevliga ställen under tak!
Håller med om att de där männen är extremt trist klädda....ser ut som de glömt stoppa ner skjortorna i byxorna. Hoppas inte att det är den kommande trenden.

Marit Johansson sa...

Jaha äger han den restaurangen? Antar att det är mycket av min favoritmat pasta där... får bli en lunch där i framtiden :)

Eva Trillian sa...

En del av det goda livet! :) När ska du starta B&B med guidade mat-turer på eftermiddagarna/kvällarna? Jag ska be att få boka för två ;)

anemonen sa...

Jaha jag måste tillstå att herrarna är tristare än damerna vad gäller kläderna för nog är kvinnans stass lite mer elegant om än färglös. Ibland kan jag faktiskt känna att jag vill vara lite mer dämpad och då väljer jag ofta svart med någon enstaka glad accessoar. Ibland vill jag ha färg. Jag klär mig efter humöret och vädret. Hur folk klär sig bryr jag mig inte om för det sitter inte i kläderna utan inuti. Det är härligt att kunna gå ut med trevliga arbetskamrater eller vänner och äta och shoppa lite och ha allmänt kul och det hade ni säkerligen tror jag. Med det utbudet av serveringar och affärer kan man inta annat än ha kul. Tack för trevligt reportage från din stad för det uppskattade jag verkligen. Ha en fin helg.

Anki sa...

Tack för en trevlig liten promenad i storsta´n. Det finns mycket att se och mycket gott att smaka - bra pris på lunchbuffén :)
Det var himla grå, trista killar det där - är det höstens mode? inte så värst uppiggande när vintermörkret djupnar.