lördag 12 september 2015

Lördagscitatet 8



Lyft ansiktet mot solen, då ser du inte skuggorna.
Källor: En massa bloggar

Det vad citatet föreslår gjorde jag utanför KTK (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm igår. Måste medge att man ser skuggor av lyftkranen och blomsterarrangemanget som dinglar i kranens vajer, men det bortser jag ifrån i den här bilden;-) Det som jag ser – förutom en härlig sol - är den halvfärdiga ”The Dome of Visions” som NCC håller på att bygga i samarbete med KTH. På svenska heter byggnaden ”Rum för hållbara idéer”, vilket inte låter hälften så snofsigt som det engelska namnet.
Bygget består av endast träd (skelettet) och genomskinlig plast (kupolen) samt muttrar och bultar som håller ihop materialen. Kan även berätta att ”The Dome of Visions” nu skymmer den mäktiga synen av KTH Campus som man kunde njuta av hela vägen från Karlavägen till Valhallavägen. Man kan ju inte få allt eller hur!?;-)

Fler citat hittar ni hos Marie i skrifvarstugan.

20 kommentarer:

Per-Anders sa...

Coolt! Ser ut som en sorts minivariant av Globen.

Comsi comsa sa...



Jag kom också att tänka på Globen när jag såg bollen. Tänk att jag har inte varit där ock tittat trots att jag bor så nära, kanske är jag rädd för att lyftkranen skall släppa något hårt i huvudet på mig, aj.... =)

anemonen sa...

Tyvärr kan man inte få allt men det vore allt fint om det gick. Det engelska namnet låter betydligt bättre anser jag och visst är det gött att lyfta ansiktet mot solen och bara se den vackra himlen. För vacker är den även om molnen är mörka ja nästan än vackrare då tycker jag om turen gör så att regnet inte hamnar på mig. Lite egoistiskt tänk men det bjuder jag på. Finfint inlägg som alltid hos dig. Ha en fin afton och snart är det dags för vinet. Jag är nästan lite nervös för att något skall hända. Det där med glasögonen klart att det är det som är felet inte att jag är släpphänt. Bra tänk där av dig som jag köper, och helt gratis.Tack

anemonen sa...

Tyvärr kan man inte få allt men det vore allt fint om det gick. Det engelska namnet låter betydligt bättre anser jag och visst är det gött att lyfta ansiktet mot solen och bara se den vackra himlen. För vacker är den även om molnen är mörka ja nästan än vackrare då tycker jag om turen gör så att regnet inte hamnar på mig. Lite egoistiskt tänk men det bjuder jag på. Finfint inlägg som alltid hos dig. Ha en fin afton och snart är det dags för vinet. Jag är nästan lite nervös för att något skall hända. Det där med glasögonen klart att det är det som är felet inte att jag är släpphänt. Bra tänk där av dig som jag köper, och helt gratis.Tack

Steve sa...

”The Dome of Visions”, som jag inte tidigare hört talas om, det skulle lika gärna kunna vara Getingstorp om du förstår vad jag menar.
Hade det här varit före 2001 så hade jag garanterat redan sett ”The Dome of Visions” i Köpenhamn eftersom jag på den tiden besökte Köpenhamn oftare än Stockholm.

Monica sa...

Vet inte vad jag ska säga om detta :-)kanske
bäst att vara tyst.
Hjärndöda parkeringar har vi råkat ut för här ute
folk har svårt att se att det är en garageport
tydligen och parkerar in en om inte bilen står
på uppfarten.
Häromdagen hade en lastbil parkerat framför
grinden så vi fick gå in via garageuppfarten, konstigt
man har en hel gata att parkera på måste vara en
magnet vid vår tomt.
Ha en skön lördagkväll

Paula i pörtet sa...

I Borlänge har vi Dalatutten, eller Kupolen som den heter, en rolig form på en byggnad. Och skuggorna vill man inte alltid se, även om jag tror jag lever mest på skuggsidan...

FREEDOMtravel sa...

Älskar din källhänvisning ;)

Geddfish ♥ sa...

Nu bor ju jag en bra bit från Stockholm, men jag var faktiskt på KTH på en träningsmässa två dagar i januari förra året, men då såg det inte ut så där med kupolen.
Att lyfta blicken uppåt för att inte se skuggorna, det stämmer ju. Nu har du ju tittat neråt, när du lägger märke till skuggorna ;)
Många citat är bra!
Ha en fin afton ;)

KajsaLisa sa...

Man får en del bra tips från din blogg, den där byggnaden verkar värd att spana in. För mig blev det Götgatsbacken, i det fina vädret, som det brukar bli. Älskar det området.

Susjos sa...

Wow vilken läcker liten glob! Och så häftigt namn på engelska!
Ja, solen lyfter vi våra ansikten mot..även idag fick vi lite sol, innan de mörka molnen sedan dök upp mot kvällen...

Anki sa...

Perfekt citat till bilden... och vilken häftig byggnad!

Eva Trillian sa...

Funderar rätt ofta (jo, för man "springer på" dem ofta) över svenska översättningar (och vise versa) och undrar om man verkligen tänker till när man översätter ... eller tar man de mest vardagliga orden vi har i svenskan och så "får det duga" - eller är svenskan så ordfattig? Det är spännande hur väldigt mycket låter bättre på engelska.
Eller, så kan det ju vara jag som tycker det och nu låtit världen veta vilken anglofil jag är ... jaja ;)
Spännande byggnad. Något gemene man kommer få besöka?

Ama de casa sa...

Oftast blir inte namnen lika tjusiga när man ger sig på att översätta dom... Men en himla fin bubbla var det i alla fall :-)

Hoppas bara att ordspråket "Alla bubblor brister" inte gäller för denna... :-)

Anni sa...

Åh jisses, jag klickade mig in på byggets hemsida och bilden där fick mig att se rakt in i en födande kvinnas sköte med bubblan som ett barns huvud. Men då stod ju fotografen längre bort än vad du gör.
Tur att den inte är permanent, just på den platsen!

Och solen höjer vi nosen mot, mörkrets tid är alldeles för lång.

Marina sa...

Jaha ja, "dome of visions", tja, det kan ju vara bra det med...;)

Susanne ❤️ sa...

Det byggs verkligen överallt just nu i stockholm märkte det när jag var inne och körde bil i fredags…. oj oj vad folk parkerar och vad dom bygger om allt jittar inte snart i min egen hemstad med bil haha
Kramisar Sanna

Marie i Skrifvarstugan sa...

Väldigt bra citat och bild !
Önskar dig en fin söndagskväll !

Anders W sa...

Kul! Fortsätt att bevaka "domen". Verkar kunna bli något häftigt. En variant på ordspråk: Den som lyfter blicken ser inga gränser.

Helena sa...

Spännande foto. Nästan så att känslan är att lasten kan ramla in i glaskupolen. Trevlig helg till dig!