måndag 14 september 2015

Helgbilden: Annorlunda origami

Lite överraskad blev jag allt efter gårdagens inlägg och alla era fina kommentar. Ja inte blev jag förvånad över att ni var så många som kommenterade – ni har ju skämt bort mig på den punkten - men inte visste jag att de flesta av er var intresserade av origami samt till och med har sysslat med pappersvikning. Eftersom ”your wish is my command” bjuder jag självklart på några bilder som jag tagit på Sollentunas bibliotek, fast inte den här utan förra helgen, men det gör ju inget eller hur!?

Annorlunda
Har aldrig testat pappersvikning, men sett många vackra exempel på vad man kan skapa i - eller om det är med - origami. Norio Torimotos verk är dock inte av de ”traditionella” slaget om man säger så. De är minst sagt annorlunda och jag gillar dom skarpt. Hoppas ni håller med!


Kolla den hjärtformade belysningen bakom figurerna. Läckert!


Bra idé, att försvinna alltså;-)




Gudrun Schyman i min favo färg lila. Mmmmmhhhh, borde inte hon vara rosa och bytt färg med Mona Sahlin som visas i sista bilden i serien...


En klockren Ingvar Carlsson. Konstnären Norio Torimoto som bor i Sollentuna är då inte moderat antar jag.


Bert Karlsson som bulldog eller mops. Jo vissa likheter finns där. Men som sagt, rosa förknipper jag inte med Mona Sahlin.

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

30 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Ingvar Carlsson var klart bäst :-) Härliga figurer!

Jag kan bara vika en japansk gryta. Om jag nu minns hur man gjorde... :-)

Comsi comsa sa...


Jag säger att Bert Karlsson är bäst, ha ha ha...
Nu när jag tänker efter så var jag en jäkel på att vika flygplan som liten men det var nog det enda jag gjorde. I dag viker jag bara mig själv, he he... =))

Beppan sa...

Vilka skapelser - hur bra som helst!
Fingerfärdigt värre... Musen - och Ingvar Karlsson
tar priset!

Geddfish ♥ sa...

God Run Shy Man - så kan man läsa Gudrun Shyman, fiffigt, eller hur? Kommer från min mans idéer.
Herregud, vilka häftiga grejer!!!
Folk är skickliga att få till det, gapskrattar åt dem, karikatyrerna ;)

Guldkryckan sa...

Vi hade några grabbar på skolan för ett par år sedan som fick till det riktigt bra...fantastiskt vad man kan göra med lite pappersbitar.
Man borde ju skaffa sig en sådan hobby...men jag har ju hela livet på mig ;)

Ha en fin kväll Bp.

Lennart sa...

Jag kan vika pappersplan, en enkel modell som snabbt brukar störta... Gick iväg till Kungstorget i dag efter jobbet för att leta upp den där butiken du skrev om. Jag hittade den men kom aldrig in dit. Får göra ett nytt försök i veckan.

Steve sa...

Fascinerande skapande, men origamitåget har nog gått för mig då jag har en känsla av att det behövs två fungerande händer för denna konstart.

Life of Johanna sa...

Tack för din kommentar hos mig. Jag har beslutat mig för att sluta blogga. Det ligger ett inlägg uppe med information om man vill fortsätta ha kontakt.

Paula i pörtet sa...

Helläckra, gillade Schyman bäst, inte för färgen så mycket som kranen! Precis så uppfattar jag henne. Och Ingvar Sulan Carlsson var ju också på pricken lik. Duktiga konstnärer

anemonen sa...

Åh tack för du visade detta. Det gjorde mig glad. Så fina alster och bland gubbarna och gummorna tycker jag Ingvar Carlsson är bäst. Även om de andra är helt igenkännbara. Roliga var de också. Själv har jag ett vinterprojekt med origami och lyckas jag visar jag men jag har inga större förhoppningar men skam den som ger sig. Det blir ju inte i hans klass, men iaf ett tidsfördriv mörka vinterkvällar. Tack än en gång för att du tog dig tid att fotografera och visa.

LissenTo sa...

Blir imponerad över alla coola origami konstverken.

By the way.... idag fick jag göra laser. Håll tummarna för att det blir bra och inte behövs någon mer åtgärd

Susanne ❤️ sa...

Så fina måste se om vi kan åka dit i helgen :)
Bäst vsr musen /råttan och absolut Ingvar Carlsson helt underbara :)
Tack för tipset och härliga bilder !!!
Ta hand om dig
Kram Sanna

Marina sa...

Vilka fantastisk skapelser! Undrar just om mina pappersplan och "loppor" skulle platsa där...

Anki sa...

Wow - otroligt vad folk kan skapa med papper och sina händer... suveränt!

Eva Trillian sa...

Det finns entusiaster till allt :) visst är det härligt! Det är inte alltid man förstår men entusiasm smittar, det finns en glädje i att se någon annan prata om, eller utföra, det den brinner för :) Må det vara tändkulemotorer eller origami eller vad som helst där emellan!

Monica sa...

HAHA vad läckert, och gubbarna riktigt
porträttlika.
Ha en bra dag i regnet och var glad att
du inte behöver torka hundar.

Anita Malta sa...

Roligt och fantasifullt. Vilken fantastisk skaparförmåga vissa bär på. Helt otroligt. Kanske skulle man ta fram ett papper och prova. Vet ju aldrig vilka inre förmågor man möjligen går och bär på ;-)

Stare Ström sa...

Vilka härliga figurer! Och jag som bara kan vika flygplan.

Monica sa...

Sture till höger och ett syskon.
Skulle tro att Sture vann ;-)

Krönikören sa...

Hahaha! Helt underbara porträtt. Vilken skicklighet! Själv har man svårt att få till ett litet pappersflygplan. Om man nu inte vill göra självmordsstörtare.

cat sa...

Wow, tänk vad man kan göra med pappersvikning! Häftiga skapelser och kul att du fotat av dem och visar upp dem :-)

Anonym sa...

Spännande bilder och figurer. Ingvar Carlsson är ju klockren! Ha en bra vecka!

Annette sa...

Hahaha, man ser ju faktiskt vilka de föreställer! Göran Persson var ju på pricken, och Ingvar Carlsson. Men vackrast var den bevingade hästen. Jag måste visa mina barn de här!

Andra året i Hjo sa...

Jättekul!
Gudrun Schyman är suverän och så även Persson och Carlsson. Men Sahlin begriper jag mig inte på, varken som person eller pappersvikning. Hur ser hon ut?

Carita Liljendahl sa...

Sådan vacker papperskonst!

Marit Johansson sa...

Så skickligt, en del är riktigt lika. Hört talas om origami men inte vetat vad det var... alltid lär man sig något :) tack för det!

Husbilen-Ellen sa...

Det är inget jag gjort, men kul att se. Elisabeth

KajsaLisa sa...

Som jag brukar säga, jag har inget tålamod. Men det ser roligare och mer kreativt ut än Suduku och Rubriks kub som jag inte heller pysslat med.

Anni sa...

Fantastiska! Tänk att kunna vika personporträtt sådär - det är ju helt vansinnigt roligt!

Anders W sa...

Det kan man kalla konst. För ingen kan väl säga att det inte är en konst att vika ...
TAck!