tisdag 11 april 2023

Vårtecken à la BP



En ljuvlig syn! Sådana ränder är de bästa vårtecken - enligt mig alltså;-)


Det var för några veckor sedan att jag påpekade att ett första vårtecken här i nollåttaområde är sandsopningen. Nej, Täby Kommun är nog luttrad och börjar inte sopa gatorna förrän nästa vecka (vecka 16-20). Men som vanligt ligger HSB ett steg före, för innergården sopades idag. Bra där! Bildbevisen ser ni ovan:-) Nu är det vår!

Nu till några av Orsakullans frågor:

Har våren kommit till dig ännu? Inte i form av blommor och knoppar, men som sagt sandsopning på innergården är ett solklart vårtecken.

Vägen mot... damfotbolls-VM i Nya Zealand och Australien har påbörjats – bara 100 dagar kvar:-)

Men det var då självaste… f*n att personer som röker på balkongen slänger ned sina fimpar på innergården. Dessutom är rökning på balkongen förbjudet (teoretiskt alltså).

Det är Orsakullan som håller i ”April 30 dagar”.

15 kommentarer:

Gunnel sa...

Ett litet annorlunda vårtecken men allt som pekar på vår är bra. Det verkar som om mina kommentarer från bloggerkontot inte kommer in. Hoppas jag har bättre tur denna gångenHa det bra. Gunnel

nalta norrland sa...

Kan man förbjuda folk att röka på sin egen balkong 🤔💭 kanske till och med i lägenheten?
Vår väg tänker jag inte ens visa på bild… nöjer mig med de asfalterade och snömodd-rika asfalterade vägarna jag och Teddy gick på i dag.
På Sjukstugans parkering idag översvämning och ungefär 30 cm vatten 😅 helt gräsligt men samtidigt lite häftigt att det kunde bli en sjö på parkeringen 😜
Läkaren som har ansvaret om Elin ska tydligen sluta/byta Sjukhus så vem som blir sen vet vi inte, kg synske blir hon förklarad frisk 🤔💭
Det ska tydligen komma mer snö de närmaste dagarna.
Vintern tar aldrig slut.
Det är tur vi har fina vinterdagar 😜

Susjos sa...

Vilken lycka med sandsopning! Kände igår när jag cyklade till jobbet, att jag längtar till grusfria cykelvägar!
Slänga fimpar på innergården låter inte kul!
Nu strax dags för lite cykling igen..mot jobbet!
Ha en fin kväll!
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Sopningen är ett jättebra vårtecken, hoppas vi får se det snart hos oss också.

Tony sa...

Här är man klar med själva centrumgatorna.

femfemman sa...

Tycker att man ska få röka på sin balkong! Men inte slänga fimpar, FÖRSTÅS! Anser att rökare också är människor, även om jag kände att vu var någon slags monster, under de sista åren som jag rökte. Men det är mer än 10 år sedan jag slutade.... och det var ju inte så oklokt gjort! God kväll!

Ditte sa...

Bra att HSB hos dig ligger före kommunen.
Och än före ligger nog vi här på Söder. Å andra sidan ör vi ju också längre söderut-
Visst är detta med sandsopningen ett vårtecken hos oss- Absolut- Tycker du illustrerar det fint.
Här på Söder finns också en del blommor så nu är våren här på riktigt.
Och visst har nedräkningen börjat inför damernas VM.
Idag har vi ju haft en njutbar vårdag och liknande ser det ut att bli i morgon.
Ha det gott.

Äventyret framtiden sa...

Ett väldigt intressant vårtecken också. Jag försökte komma på vad det var för spår innan jag såg det på tredje bilden. Häftigt!
Ett tydligt vårtecken helt klart.
Ser framemot att få läsa dina härliga rapporter om fotboll igen...men det tar ett tag ser jag. :)

LillaSyster sa...

Skönt att bli av med gruset =)
Dumt att kasta skräp/fimpar från balkongen- så lat får man inte bli.
Ha en bra onsdag!

nalta norrland sa...

Tack vare Din kommentar hos mig igår blev det ett blogginlägg med bilder idag ☺️ jag har typ inget att blogga om så jag tar tacksamt mot fler input 👍
🤗

christian sa...

Annorlunda vårtecken minsann, men nog så duglig, för nu är det dags för lite mer värme å sol....
Gillar första bildens vinkel, husen blir så häftiga!
Men, har ni hyresgäster som slänger fimpar från balkongen?!? Det trodde jag inte .... :(

Annika sa...

Det där är verkligen ett SANT vårtecken i 08-land!!
I fjol när jag var hemma i mars fick jag se det med egna ögon. SÅÅÅÅ underbart det kändes. I år då jag var hemma i mars fanns det inte en tanke på att de kunde sopa medan jag var kvar, haha.
Härligt BP, mer vårtecken än sådär blir det inte!!!
Ha en finfin och grusfri onsdag!!

Anki sa...


Ett fint vårtecken när vinterns sandningssand sopas bort!
Svar: Ja, det var verkligen otur! Ingen träning alls under två veckor, sen successiv ökning, men ingen match på 6-8 veckor sa läkaren.
Veden är nog för minst ett år, men de har "jordvärme" också
Visst är de söta tillsammans. Charlie börjar i F-klass i höst ... fyller 6 år nu i april :)
Haha ... inte någon innergård, men jag har numer en liten uteplats i söderläge ... tänker odla lite blommor och kanske ett par tomatplantor :)

Åke sa...

Det var vårtecken som kallas duga, här ligger snön 50 cm utanför fönstret... men det tinar bra.

Paula sa...

Jag vill också se dessa vidunder på mina gator. Lövblåsare har flitigt använts på andra sidan vägen vid kommunala bostadsbolaget Så nu ligger deras innergårdar nypolerade och allt grus ligger på trottoarerna som kommunen ansvarar för. Knaster knaster när man går, så jobbigt! Var inne i stan på biblan idag o inte har dom hunnit med där heller även om jag såg några maskiner som höll på att sopa.
Första vårtecknet var när man kunde byta ut broddkängorna till promenadskor, nästa tecken blir när gruset är borta o jympadojorna sitter som en schmäck på fötterna!