lördag 8 april 2023

Glad Påsk och bokmärke


Glad Påsk
Önskar er alla en riktigt Glad Påsk. Och lagom till Påskafton har vädergudarna bestämt att även vi nollåttor får njuta av sol och 10 plusgrader. Det tackar jag ödmjukast för. Snart är (förhoppningsvis) alla snöhögar borta också.

Bokmärke
Dagens fina bokmärke är långrest och kommer hela vägen från Funchal på Madeira. Det är Karin som mejlat märket med den här förklaringen:

- Jag köpte Femboken, ska träna portugisiska via den. Mais difícil mas... Mycket svårt men....jag älskade också Enid Blyton-böckerna. Så nu är jag ungefär i tonåren igen. 

Tusen tack Karin! Du är tillbaka i tonåren och jag kan lägga upp ett minst sagt annorlunda bokmärke med portugisisk text. Bara en sån sak;-)

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

14 kommentarer:

Barwitzki sa...

Glad påsk önskar jag dig.
Kram av Viola
sooo goood - Portugisiska :-)) Ha kul - att lära sig språk är alltid användbart...

Ditte sa...

Vad roligt med ett bokmärke från Karin på Madeira- Verkligen speciellt- Och, tänk "Fem böckerna" - Verkligen nostalgi. Minns dessa böcker så väl och slukade alla-
Och visst har vi haft en härlig dag med skönt vårväder.
Antar att du också ägnar dig åt balkonghäng-
Många tankar...

Äventyret framtiden sa...

Tack för det BP, tillbaka i tonåren, ja där är jag helt säkert igen vad gäller litteratur på portugisiska. Spelar faktiskt också ett spel för barn under fem...
God fortsättning på påsken och tack för påskhälsningarna!

Hanneles bokparadis sa...

aldrig varit i Madeira men maken kan lite portugisiska. Trevlig påsk! 🐣🐥🐇

femfemman sa...

Sol här också! Och härligt väder...
Smart att lära sig språk via ungdomsbok.God kväll!

LillaSyster sa...

Det är nog himla smart att träna språk med harn/ungdomsböcker. Glad Påsk till dig med♡

Anonym sa...

Kolla bloggen "Bortugal",
Ruth i Virginia

Anki sa...

Härligt med sol - antar att du njuter av balkonglivet :)
Riktigt trevligt bokmärke och Fem-böckerna slukades även av mig då det begav sig :)
Ha en fin påskdag!

Klimakteriehäxan sa...

Kul att få veta vad de fem heter på portugisiska! Hoppas att du fortsätter njuta av vädret och påsken!

christian sa...

Söta påskägg å bokmärket är väldigt fint också, alltid roligt med lite nostalgi!

Åkä sa...

Även en norrlänning fick märka av sola 😂

nalta norrland sa...

Så fint bokmärke och vilja minnen Fem-böckerna ger mig 😃
På den tiden bodde jag i princip på biblioteket ☺️
Ha en fin fortsättning på denna påskhelg 🤗

Guldkryckan sa...

Får verkligen gratulera till gårdagens sol hos er, är det påsk så ska det banne mig vara fint väder, till och med i Stockholm. ;)

Femböckerna läste man ju som liten, fast de var som tur var på svenska. ;)

Fint bokmärke Bp, ha en fin påskdagskväll.

Susjos sa...

Vilket fint bokmärke du har fått! Å vem har inte läst "Vi fem" böckerna! Vet att jag även läste dem högt för mina barn när de var mindre.
Vilket underbart väder det var igår, och inte så dumt i dag heller!
Vågar man lite på att värmen stannar?
Glada påskkramar