torsdag 13 april 2023

Tråktorsdag

Bilden visar "fartränderna" efter sandsopningen på norrsidan av byggnaden där jag bor. Idag hade det inte blivit några ränder, då det duggregnade hela dagen.

Sushiklockan hos favo japanen Gima.


Jo, det kan man väl påstå att det är – en tråktorsdag alltså. Säger bara 6 grader och duggregn. Hela dagen. Utsikterna för imorgon – precis som idag, men sen så… För att göra torsdagen ännu tråkigare (kanske) tänker jag ”fördjupa mig” i tre saker jag lagt märke till den senaste tiden: 

1. Påslagen
Enligt SAOL kan "strömmen vara påslagen". Detta sker när man trycker på en strömbrytare. Men nu har ordet ”påslagen” blivit en ”fotbollsterm”. Vissa (expert-)kommentatorer envisas nämligen med att konstatera att spelarna i ett lag som ligger under i en match inte är/var/har varit påslagna… Synd att man inte kan slå av kommentatorerna. Eller jo, det kan man ju i och för sig;-)

2. Steppa upp
Även ”steppa upp” har blivit idrottsslang. Eller vad sägs om: "Laget måsta steppa upp i returen, 0-3 är absolut inte okej". Kan lugnt säga att det kommer att krävas underverk för Bayern München att hämta upp ett 0-3 underläge mot Manchester City samt för Chelsea att ta igen 0-2 mot Real Madrid i Champions League. Det räcker nog inte med att "bara" steppa upp i returen nästa vecka.

3. 98 dagar kvar
Bara 98 dagar kvar till damfotbolls-VM i Nya Zealand och Australien börjar. Två gruppspelsmatcher för Sveriges del äger rum i Wellington och en i Hamilton på Nya Zeeland. Tidsskillnad tio(!!!) timmar. Före Sverige alltså. Är i och för sig en nattuggla, men inte när matcher börjar klockan 04:00…

Det är KajsaLisa som har uppfunnit Tråktorsdag.

PS. Bilderna är gårdagsfärska men har ingenting med inlägget att göra. DS.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Steppa upp gjorde jag under ganska mångav
år. Det var kul att steppa upp och ner på olika sätt på step-brädan. Ingen vanlig träningsform här ute på landet numera. Kanske fortfarande funkar att träna genom att steppa upp, i stan...
Ha en fin kväll! Våren är här... trots regn och snålblåst.

nalta norrland sa...

Vissa ord blir typ mode och används orimligt ofta i alla sammanhang, typ ordet stökigt som fått klä vinterns väder i södra delen av vårt avlånga land.
Möjligtvis går det att steppa upp liksom lägga in en högre växel men när det gäller fotboll så känns det osäkert.
🤗

Ditte sa...

Idrottstermerna kan en verkligen skratta åt och även innebörden i dem.
Tycker du klargjorde det väldans bra.
Och annat som var väldans bra; din beställda sushi. Skulle gärna smakat den. Klart uppiggande.

LillaSyster sa...

Gillar klockan =)
då får nattugglan ändra sina vanor.... Ja om du ska orka se matcherna live?
Blåsigt här, blev inte så mycket regn. Men det kommer kanske imorgon.... jag har inte kollat in prognosen - det blir vad det blir. kram

Susjos sa...

Sushi-klockan är ju superläcker! "Påslagen " och "steppa upp" nya ord inom idrottsvärlden alltså...okey!
Aha, matcher som börjar kl 04 är lite väl sent, eller tidigt på morgonen, även för en nattuggla som dej ;-)
Ha en fin kväll!
Kram

Äventyret framtiden sa...

De där ränderna är som konstverk. Jag gillar dem...
Sushi är ok för min del men jag väljer gärna annat även om jag gillar fisk.
Jag får väl steppa upp lite jag också så mitt i allt så ..gillar jag sushi bättre.

KajsaLisa sa...

Ha ha, slå av sportkommentatorer var ingen dum ide.Jag tycker det räcker med själva tävlingen. Men tydligen är det så dyrt att sända sport att man stoppar in några gubbar i kostym som skall svamla om matchen i en timma efter för att spara pengar.
Visst är det bra med en klocka som talar om vilken sushi man skall äta varje timma.

Guldkryckan sa...

Fotbollstermer är ju inte mitt område, det enda ord jag nog kan är "offside", man är antingen före bollen efter passning eller efter, jaja, jag kan ordet iallafall. ;)

4.00 är lite för sent, eller för tidigt för undertecknad, tur jag inte gillar att se på fotboll så mycket. ;)
Jag får väl följa det här hos dig som vanligt.

Ha nu en fin fredag.

Freedomtravel sa...

Åh den där sushiklockan är ju helt underbar!! Älskar sushi, men har aldrig sett en klocka förut ...

christian sa...

Häftig klocka, bara det inte är riktiga matvaror då blir det olidlig stank....
Det här att vara "påslagen" kör de i hockeyn med, själv har jag svårt att förstå hur man INTE kan vara påslagen när det gäller att ge allt för att vinna!
Ja du de där nonchalanta tyskarna.....avskedar tränaren för att "inte äventyra" säsongsmålen, mästerskap, cupen å CL...resultatet blev åkpass ur cupen å nederlag i England...så kan det gå, rätt åt dem!
Det blir nog inte att kolla dam vm live vad jag förstår :(

Annika sa...

Trodde bild ett var en matta då jag tittade på bilden.
HAHA. Men en sopad gata är inte fy skam heller.
Trist väder hos er.
Men, men ...
FINFIN och god sushiklocka, älskar sushi!!
Ha en fin och bra helg!

Hanneles bokparadis sa...

BP, inga symboler, bild på klänning 👗 i garderoben, snögubbe ⛄️ På vintern, ankare ⚓️ drömyrke till sjöss, 📚böcker, 💗 hjärta för känslor.

Carita Liljendahl sa...

Duggregn är bra såtillvida att dammet lägger sig.
Älskar detta i din vardagsblogg, men helt vanliga - otillrättalagda bilder, sådana som "fartränderna" :-)
Nej huh huh, har inte hört nån säga "påslagen" i sportsammanhang, men förstår din irritation. Kunde vara skönt att slå av kommentarerna ibland :-)