onsdag 12 april 2023

Påskveckan

Tänk att man fortfarande kan lära sig nåt nytt. Det är bara häromdagen som jag lärde mig att påskveckan är den här veckan, inte förra veckan. För veckan innan påsk kallas visst för stilla veckan. Rätt ologiskt kan jag tycka. Påskveckan är förresten lika med påsklov i stor-Stockholm. Så nu vet ni det. Gissar dock att ni hade mera koll än jag redan innan ni läste det här inlägget;-)

Bildkavalkad
Då dagen annars har varit tämligen händelselös bjuder jag på en dagsfärsk bildkavalkad istället. Enjoy!

Det var ett tag sedan boulegänget kunde spela ett parti. Banan var ju täckt av snö och is. Men idag så...

Äkta vara - scilla? Inte många precis...

Fusk! Men då det är påskvecka så får dessa gräsliga fladdrande grejer vara kvar. Till höger Täbys huvudbibliotek i en nyligen renoverad byggnad från 1960-talet. Miljonprogrammet ni vet..

Äntligen nåt sött:-)


13 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jodå, jag känner till att det är nu påskveckan är...lite ologiskt känns det som men troligen är det hur logiskt som helst. Men man kanske ska vara bättre bevandrad i det religiösa livet och mera påläst om detta, kan jag tänka. Bryr mig inte särskilt mycket, för mig är påsken ljuset som återkommer...även här. Här har för övrigt barnen skollov veckan ut. Två veckor på raken, inte illa alls. Själv fick jag gå hem på skärtorsdagens kortare skoldag och komma tillbaka igen på tisdag efter påsk. Nå, jag överlevde.
Scillor är det ja! Så vackra.
Elefanten är gulligast idag, absolut!

femfemman sa...

Ser vårligt ut !
Hade inte en aning om att detta var påskveckan! Och jag som städade bort kycklingar och hönor och tuppar... och kaniner idag. Gick snabbt... sammanlagt drygt tio grejer. Nåja!Några gula dukar har jag kvar! God kväll!

LillaSyster sa...

Att förra veckan heter stilla veckan hade jag koll på. Men att denna veckan är påskveckan- det hade jag helt glömt.
Söt elefant du hittat. =)

nalta norrland sa...

Gullig elefant som sover sött 🤩
Även här påsklov denna vecka.
Stilla veckan hade jag koll på 😅 läste det i ett par olika bloggar förra veckan ihop med blå måndag och skärtorsdag 😜
Fina blå blomster 😍
Jag kunde ha visat snöänglar ifall jag vågat lägga mig i snön 😮
Eller bjudit på lervälling 😋
🤗

Ditte sa...

Fint väder kan vi glädjas åt. Skönt så! Och inte minst skön vårkänsla. Idag också. Kan tänka mig att du haft några sköna timmar på balkongen.
Stilla veckan har jag koll på och nu påsklov i Stockholm och en del andra ställen. Men Uppsala och många andra platser runt om i landet var lediga förra veckan. Bra att sprida ut det hela. Har sett att många runt om är i Stockholm under veckan. Nästan lite trångt på bussar och t-bana.
Trevliga och vårlika bilder. Gillas!

Susjos sa...

Nej, visste inte heller att denna veckan kallas påskveckan, men däremot visste jag att det är påsklov i storstan denna vecka. För första gången tog jag aldrig upp några påskgrejer från källaren, så det är inget som ska plockas bort, bara påskliljorna som ska slängas,skönt!
Vilken söt liten elefant!
Ha det gott!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Du har helt rätt om stilla veckan och påskveckan!
Vårliga bilder!
Jag svarade dig lite i min blogg.
Trevlig kväll.

Åke sa...

Jag tror att ledigheten är för barnen nu alltså veckan efter...

Gunnel sa...

Påsken är för mig ingen större firarhögtid. Det är mest att jag vet att nu är dte snart vår och allt snö och vinterelände försvinner. SDötsen på sista bilden gillar jag. Härlig sovställning.

Annika sa...

Just det ja, Stilla Veckan och Påskveckan. Så är det ju. Man tänker inte direkt på det, och man tror att det kanske är samma sak. Julveckan är ju alltid veckan innan jul, kanske blandar man ihop det med det?
Firar påsk så ytterst lite så jag vet knappt. Slipper iallafall plocka bort pynt, haha.
Men det våras hos dig ordentligt nu. Härligt!!!

Paula sa...

Vilken jättetröttis till elefant!

christian sa...

De får väl lära sig spela "snöboule" alternativt curling, så kan de hålla på hela året! :)
Fint med vårblommor men miljonprogrammet minner om öststaternas kommunistdiktaturers arkitektur...usch! :(
Tack för att du avslutar med en söt elefant, är det din? Vad heter den?

Shannara sa...

Exakt den där elefanten har Milo! Han har sovit med den i 13 år nu. Hur go som helst!