fredag 14 april 2023

Fem en fredag: Vecka 15 – ”Antingen eller”





1. En röra under sängen eller i garderoben?
Varken eller får bli svaret. Jag menar två stora och en liten klädkammare räcker gott och blir över. Ingen röra där eller under sängen.

2. Bo i varmt klimat eller ett med alla årstider?
Då jag hatar kyla så bor jag heller i ett varmt klimat. Och skulle jag mot förväntan börja längta efter snö och kyla kan jag ju alltid boka en resa till ett kallt land.

3. Vinna på lotto eller få ditt drömjobb?
Alla jobb jag haft har varit drömjobb, eller åtminstone arbeten jag verkligen ville hålla på med. Som pensionär skulle en storvinst på lotto vara helt okej. Detta förutsätter dock att jag spelar på lotto. Och det gör jag ju inte;-)

4. Böcker eller tidningar?
Alltid böcker. Har nästan aldrig läst dagstidningar men facktidningar har jag nog konsumerat en del.

5. Vara ärlig eller tänka på den andres känslor?
Nu är jag ju (tyvärr) brutalt ärlig och antar att jag har sårat en och annan människa i mitt liv, vilket jag djupt beklagar. Med åldern har jag blivit ”lite smartare” och har lärt mig att linda in sanningar i bomull. För det är inte alls roligt att känna att man sårat någon. 

PS. Bilderna jag lägger upp är dagsfärska men har ingenting med inlägget att göra. Observera förresten att det nu är tillåtet att fota hos Nespresso. Det var otippat. DS. 

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Det hade Ama gillt....men vi har ju sett bilder från Nespresso tidigare =) Du är ler laglydig. Tror att vi alla drömmer om en fet lottovinst, men det krävs ju också att man spelar.....och det gör jag ju inte. Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

brutalt ärlig hoppas jag att jag inte är... (kanske du inte har uppgraderat din dator på evigheter... jag använder inte några konstiga emojs)

Ditte sa...

Absolut en tanke till Ama här med Nespressokapslarna-
Kul att läsa dina svar. Och jag skulle nog stämma in i flera av dem; i alla fall 1,3 och delvis 5.
Bo i varmare klimat har jag testat i olika omgångar men inget jag egentligen vill annat än nu ett par månader i taget. Trivs så bra här i Stockholm och kan åka när och om jag har lust-
Visst spelar jag ibland på lotto och köper en triss.
För mig gäller både böcker och tidningar. Gillar att bläddra i Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet . Men har också konsumerat x antal facktidningar.

femfemman sa...

Har oxå sårat... men varit helt sanningsenlig utifrån mitt perspektiv... Är ju också så att en del är extremt lättkränkta...Kan absolut tänka mej en lottovinst... men spelar ju heller aldrig... Ett land utan vinter vore inte fel! Avskyr rörighet. Att ha röra under sängen förstår jag inte! Där är ju världens dammsamlarplats! God kväll!

Äventyret framtiden sa...

Först läste jag röka i sängen eller i garderoben, men sen läste jag tydligt, haha...men varken röra eller röka här heller, förutom pansarvagnarna som drar fram under sängen ibland (dammtussarna) men då kommer ju snabeldraken fram.

Varmare klimat har ju jag/vi valt...och är nöjda med det.
Dagstidningar på datorn,åtminstone några nyheter, böcker läser jag många. Facktidningar har alltid intresserat.

Ibland tror jag att man sårar folk fastän man inte menar att göra det. Vi blir nog alla drabbade av andras sanningar men också andra drabbas av ens egna sanningar och sanningen är ju relativ. Det som är sant för mig behöver ju inte vara det för dig och tvärtom.

nalta norrland sa...

Tänker på Ama ❤️
Kaffepluttar och Nespresso 👍
Nu ler Ama i sin himmel ☺️

Rörigt värre har jag/vi det i sovrummet då J ska montera ihop en ny garderob och innehållet dom ska in i garderoben ligger i en fåtölj i väntan 😮

Jag fryser ikväll 🥶

🤗

Paula sa...

Nespresso begriper jag mig inte på, alls! Jag vill ha mitt mörkrostade bryggkaffe som dottern kallar rävgift,mina kunskaper sträcker sig inte längre. Men dom där kapslarna är vackra, säger inget annat.
Jag hann inte med någon utbildning till något drömjobb, det var bara att börja knega från 17år. Jag försöker också tänka först och prata sen, lyckas ganska ofta i alla fall.

Åke sa...

Så bra du svarar men jag skulle bo kvar i mitt klimat. Under sängen har jag mycket sladdar så det kan bli damm där också.

christian sa...

Härliga, annorlunda foton å mycket färgglada!
Ja det är inte lätt att va ärlig i lagomland, men som du säger, åldern gör en visare...

Carita Liljendahl sa...

Ärlighet varar längst, sägs det ju. Men då handlar det om lite andra saker än att säga rakt ut till nån att frisyren inte klär personen, eller att jackan är ful eller andra onödiga kommentarer. Om någon frågar mig om min ärliga åsikt säger jag förstås den, även om det kanske inte är det som personen förväntar sig :-)
Ganska lika svar hade du och jag.

Guldkryckan sa...

Ett varmare land är ju att föredra, nån gång kanske jag tar tag i den tanken. ;)

Här spelas det ju lite varje vecka, fullständigt meningslöst men hoppet finns ju där om en tidig pension och flytt till varmare breddgrader.

Du är ärlig du Bp, har sett det i dina kommentarer både här och på andra bloggar, vill minnas att jag någon gång såg en "tappa det" totalt efter en kommentar av dig, fast jag kan minnas fel förstås.
Fortsätt med ärlighet BP, det kommer man längst med, lite bomull runt omkring så funkar det. ;)

Ha en fin lördagskväll nu Bp och tack för tipset där om Dittes far, hon meddelade mig igår också.

See ya.

Hannas krypin sa...

Jag förstod inte först vad jag såg för något på din bild. Sen när jag såg kaffekoppen så fattade jag. Du låter lite lik mig. Minns en kompis när vi var tonåringar som alltid sa att om man inte vill ha ett ärligt svar så ska man inte fråga mig. Med åldern har jag lärt mig att svara smartare. Finns både för- och nackdelar med det.

Anki sa...

Nespresso gör härmed alla glada ... och Ama ler från sin himmel!
Kul att läsa dina svar - och nog finns det tillfällen man önskar att man varit lite mer diplomatisk ...

Susjos sa...

Tjusiga nespressokapslar, och visst tänker man på Ama! Vi tänker lika att få bo i ett varmare klimat, detta mörker på vintern ihop med kyla och snöslask är inget vidare!
Den enda tidning jag läser är Aftonbladet på min mobil,annars är det böcker som gäller, men är inge storslukare tyvärr.
Japp, vinna på Lotto vore inte dumt, fast jag spelar inte på Lotto, däremot trisslotter!
Ha det gott!

Mrs Calloway sa...

böcker så klart. årstider vill jag ha men gärna mindre kyla och snö. jag håller helt med dig. med åren blir en lite mer nyanserad vad det gäller att säga sanningar. det beror på vem och vad saken gäller.

Klimakteriehäxan sa...

Instämmer i att Nespresso bjuder på fina fototillfällen, men jag älskar inte deras kaffe. Skulle sakna tidning om jag aldrig läste någon.