onsdag 26 april 2023

Hjälp, jag har krympt;-)

Väldigt uppmuntrande - NOT.

Nu finns det bara 161,8 centimeter kvar av BP.

Ironi när den är som bäst. Flaskan stod på en papperskorg utanför Danderyds Sjukhus idag. Den var urdrucken - tyvärr;-)

Många i min ålder eller rättare sagt de flesta kvinnor över 50 klagar över att kläderna i garderoben har krympt. Dessutom är det ett faktum att inte bara kläder krymper utan även vi (läs: jag) gör det.

Längd
Senast jag gjorde en benskörhetsmätning var 2015. Då mätte jag 164 cm och hade krympt tre centimeter från det jag varit som längst i mitt liv nämligen 167 cm. Idag var det dags igen och den väldigt nitiska och noggranna sjuksköterskan konstaterade att det bara fanns 161,8 cm kvar av mig. Tackar för den!

Vikt
Vikten var identisk med för åtta år sedan 53,4 kilo. Grejen är den att jag vägt mellan 52 och 56 kilo sedan var 17 år. Vågen tar dock ingen hänsyn till omfördelning/ompositionering av kilona,  vilket betyder att det inte bara är jag som krympt utan även mina kläder. Suck!

Kvinnor
Hälften av alla kvinnor över 50 kommer någon gång att drabbas av en fraktur på grund av osteoporos, jämfört med en av fyra män i samma ålder. I mitt nästa liv blir jag man, det kan jag lova;-)
 

PS. Det här inlägget hade kanske passat bättre som bidrag till Tråktorsdag imorgon. DS.

19 kommentarer:

nalta norrland sa...

Jag har ju oxå krympt, men då jag är ”dvärg”😅 så blir jag ju extremt kort så alla kläder/byxor blir för långa.
Jag startade på 156 cm och är nu 153 ☺️
Men det är inte kvantiteten (mängden/storleken) som är viktig utan kvaliteten 😜
Just nu kräksnöar det… vräker ner.
The King is back och han verkar ha värsta festen ❄️

Tänk om Du hittat en oöppnad flaska vin 🫥 hade Du tagit rätt på den då?
Jag hade aldrig vågat utan tänkt nån sprutat in gift eller på nått vis kontaminerat flaskan.
🤗

Just nu har jag två gnälliga blogginlägg i min alternativa blogg

femfemman sa...

Liten och lätt! Så gott det låter.
Har ju aldrig känt på hur det är...Vet inte om jag är benskör. Bröt handleden då jag var 50. Halkade på en isfläck och satte mej på armen... Så det var inte så konstigt att det blev ett benbrott.

Benmassan är nog rätt stor på stor tanten.
Har varit 176 cm. Har inte en aning om hur lång jag är idag... men längre än de flesta, det är jag fortfarande. Men det är förstås så att alla "gamlingar" krymper. God kväll!

Susjos sa...

Ja, du är verkligen liten och lätt! Trist med benskörhet, och som det stod på skylten att fler kvinnor numera riskerar frakturer...man får se till att få i sig ordentligt med kalk och D-vitamin!
Hälsningar från en trött men glad Londonresenär som nu är hemma igen!

LillaSyster sa...

Oj....nu stämmer ju inte passet längre.
Jag ska bli kart i nästa liv=) men det visste du ju redan.

LillaSyster sa...

Dumma tfn katt skrev jag ju. (Men kart är ju förstås ännu mer bekymmersfritt) Men katt får det bli.

Marita sa...

Ja kära du håller också på att krympa fast endast på längden. (På bredden sväller jag tyvärr). Äter två slags piller pga av två olika diagnoser som skyndar på benskörheten men får piller mot det med.... bahhhh. Ska göra en ny mätning i höst.

Ditte sa...

Ja, detta med osteoporos är så vanligt hos kvinnor efter menopaus. Så trist att du också drabbats Jag har det också. Var för fem år sedan 172 och har idag en längd av 166 cm. Osteoporos är ofta ärftligt men förr visste men inte så mycket om sjukdomen.Idag har forskningen kommit längre tack och lov. (Min mamma avled 2002 och hennes osteoporos upptäckte de 1997 och hon fick då medicin.)
Nu var det lite knepigt att få höftprotesen att fästa, just p.g.a. osteoporosen, men den sitter med hjälp av cement.
Jag började förra året få dropp och mediciner (kalk och d-vitamin) Och nyligen fick jag dropp nr 2 och medicinerna fortsätter jag med.
Äter också extra östrogen för att hjälpa till.
Vad gäller vikt så är den som den varit länge; 63 kg. Helt ok och jag trivs med den.
Kanske blir det medicin och dropp även för din del.
Bra att du nu vet att det är så här men det i sig hjälper inte så mycket.
Bra att du tog upp detta för det är ju ett vanligt fenomen hos äldre kvinnor.

Gunnel sa...

Jag har med krympt och vi är nästan lika långa nu du och jag. Något som definitivt inte "krympt " på mig är vikten.

Äventyret framtiden sa...

Det hör till att man krymper med åren, även om man inte har osteoporos, fick jag veta då jag mätte mig och hade gått ner tre centimeter. För min del har centimetrarna ökat ut på bredden tror jag, absolut tre centimeter...

Anki sa...

Sånt är livet för oss ... tror vi alla krymper på längden med åldern. Du är och har alltid varit liten och nätt, medan jag alltid haft "kraftig benstomme", alltså varit storvuxen :) Har krympt från 1,70 till 168 för ett par år sedan, men hur lång jag är nu vet jag inte och tyvärr krymper inte midjemåttet.

Kina sa...

Vi är alla på väg neråt! Eller som min mamma sa: "När man blir äldre växer man neråt som ko-rumpan!" Sist jag mätte mig så hade jag krympt från 169 till 167, men det var flera år sedan så nu syns jag knappt! Är glad så länge jag når upp till hissknappen! 😆

Hanneles bokparadis sa...

bröt axeln när jag åkte skridskor med barnbarn, men har inte benskörhet 🙂

Geddfish ♥ sa...

Liten och nätt är du BP. Men jag är både kortare och lättare. Och allt detta för min förbaskade skolios.
En gång i tiden var jag 165 cm och hörde till de längre i klassen (man var inte så långa då). Sen krympte jag till 163, normal ålderskrympning.
När ryggen började pressas ihop blev jag 157, ajaj, och nu är jag 151! Vikten rasade också iom axelskadan där jag tappade muskler.
Men en får vara glad ändå! 🌺

Stare Ström sa...

Aj,aj! Då måste du vara rädd om dig så du inte bryter någon arm eller ben!

svar: Nej jag köpte inga lökar. Överdrivet dyra tycker jag. Det är väl namnet!

christian sa...

Hahaha, det har du rätt i, du skulle sparat det till torsdagen.....
Sannerligen en mycket besynnerlig känsla att krympa, tydligen har jag gjort det om jag nu ska tro sköterskans mätmetod....

Annika sa...

Gud vad härligt med din vikt!! Och att du hållit den så bra genom livet. Måste bar lyfta på hatten här, BP!! I WISH!!!
Men desto tristare med osteoporosis. Jag borde själv ta ett sånt prov, tycker jag har så ont i leder och annat hela tiden. Vet att det är så vanligt, ja.
Ja, bäst att du är försiktig så att inget bryts :-(

Hoppas du tar dig ett glas Irony-vin nu på torsdagen, nästa fredag ju :-D Pinot Noir är en av mina favoriter.

Guldkryckan sa...

Jag har också krympt men bara en centimeter, måste betyda att jag är liiite feminist iallafall. ;)

Trodde alla blev skörare när man blir äldre, det blir nog alla också men ni kvinnor verkar vara värre ute än oss gubbar, orättvist ju.

Ha nu en fin afton Bp.

Paula sa...

"Liten men naggande god" är ett uttryck som passar dig perfekt! Visst är det trist att vi krymper på längden, jag önskar förstås att det vore tvärtom men jag har krympt från 157 till 155 men det var några år sedan. Krympt har jag inte på vågen, say no more..
Man gjorde en bentäthetsmätning på mig eftersom jag brutit så många ben i kroppen. Men det var inget sånt, tack o lov.
Hade tänkt bli isbjörn i mitt nästa liv men får nog tänka om, de finns nog snart inga längre

Andy sa...

Jag är bara 166 cm lång man �� vilket inte känns bra . Men jag är mycket välutrustad däremot så där har jag växt till istället ����.