tisdag 25 april 2023

Är anfall bästa försvar?



Det är Orsakullan som ställer frågan. Om jag ska vara ärlig så tycker jag nog att anfall kan vara bästa försvar i vissa fall. Minns speciellt som barn när lärarna och/eller föräldrarna ansåg att jag hade gjort något som förtjänade bestraffning. På den tiden var ett straff lika med att bli utslängd under lektion och stå till allas beskådan utanför klassrummet, kvarsittning och husarrest. 

Lyckades
Kan säga att ”strategin” nästan alltid lyckades i skolan, men sällan hemma. Föräldrarna kände sin dotter alltför väl för att gå på ”anfallsfinten”. Lärarna valde dock ofta att hellre fria än fälla. Så efter ett tag lärde jag mig hur jag bäst skulle lägga upp mina anfall beroende på lärare – ungefär som på en fotbollsträning, när man studerar motståndarna;-)

Till mitt försvar:-) kan jag lägga till att jag som vuxen sällan haft användning för varken anfall eller försvar. Till och med jag mognade till slut;-)

Det är Orsakullan som håller i ”April 30 dagar”.

PS. Bilden jag lägger upp kan mycket väl ha någonting med inlägget att göra;-) DS. 

9 kommentarer:

nalta norrland sa...

Grodor 🐸
Att anfalla kan ibland vara en vettig strategi ifall man tror man klarar sig bäst så.
Jag har aldrig åkt ur klassrummet eller blivit bestraffad på skolan.
Jag hoppas Du har bättre väder än vad jag har.
🤗

femfemman sa...

Men Hu... Var du en sådan utmanande elev?! Den gamla lärarinnan måste erkänna; hon har alltid haft svårt för utmanande tjejer. Killar har alltid varit lättare att stå ut med; dels tål de oftast att lärarn blir riktigt förbannad..många tjejer blir "offer" om de blir utskällda. Killar går att prata förnuft med, oftast. Tjejerna ...jag vet att jag generaliserar... tistlar, trasslar, blänger...
Tur att du blev regerlig så småningom.God kväll!

Ditte sa...

Åh! Ler när jag ser dessa grodor. Minns så väl allaår då döttrarna var mellan 7 och 12 år och vi alltid åkte till Avoriaz på skidsemester. Och där beställde de ofta dessa grodor till "after ski". Tack för att du visar- Får fina minnen.
Anfall bästa försvar? Håller med dig när jag ser det du skrivit. Har många minnen från skolan där jag inte passade in. Mest i syslöjden och matsalen men både mamma, pappa och mormor höll mig o ryggen. Alltid. Så de ingick i mina anfall.
Har inte heller som vuxen haft användning för detta med anfall och/eller försvar. Mer diplomati och ibland envishet.
Kul att läsa dina tankar.

Äventyret framtiden sa...

Intressant!
Tankarna går bakåt i tiden.
Jodå, visst måste jag stå på mig ibland, gå till anfall. Annars stod någon annan på en. Vet att jag gick till anfall för andras skull också för sådana elever som blev mobbade, t.om av någon lärare någon gång med påföljden att jag fick sänkt betyg i det ämnet läraren lärde ut. Livet, det livet.

Tony sa...

Ja nu kommer det fram det jag misstänkt länge, att hon är/var en liten tuffing som ingen satte sig på. :)

Anki sa...

Hm ... jag vet inte om anfall är bästa försvar, men tror nog det kan vara det ibland. Själv var jag nog för feg i skolan.

Svar: Jag är som du förstår väldigt nöjd!
Ang. orienteringen så fungerar det så att man laddar ner en app med kartan där kontrollerna är inlagda. Varje kontroll har en bokstavskod och när man skriver in den, så markeras det i kartan med en grön bock. Hitta ut finns på 93 orter och har nästan 20 000 deltagare i år.

christian sa...

Det var en annorlunda bakelse, men skojig å aptitretande!

Annika sa...

Jag är inte jätteförvånad över att du var busig i skolan, haha.
Det där att slänga ut elever i korridoren gjort somliga av mina lärare också. Frågan är om det hjälpte övh?
Dina föräldrar var klokare.
Bra det.
Skulle gärna äta en sådan där bakelse nu. JA TACK!!

Stare Ström sa...

Tror jag känner mest för ett anfall idag. Efter alla varma soliga dagar uppskattar jag inte snålblåsten. Hade gärna tröstat mig med en sådan där groda! Nåja det blev en massa vårbilder i alla fall.