måndag 10 april 2023

Glad måndag

Annandag Påsk, förvisso utan ägg och fortfarande med stinkande påskliljor på köksbordet, men en riktigt fin och solig dag. Blir alltid glad när jag får tips om vad jag ska göra med blommor som inte uppfyller mina "krav". Och då pratar jag inte om att köpa plast-/eller tygblommor utan i det här fallet att placera påskliljorna på balkongen. Stank som stank – för de senaste två dagarna har jag spenderat mera tid på balkongen än i köket;-) Imorgon ryker de - påskliljorna alltså.

En glad Ruth
Som ni kan se i kommentarerna blev Ruth väldigt glad över gratulationerna hon fick efter gårdagens inlägg. Å kolla bilden! Fick den idag och den föreställer Ruth:s föräldrar någon gång mellan 1916 och 1918. Hennes far var skogvaktare. Han dog innan Ruth fyllde fem år. Kvinnan på bilden är Ruth:s mamma tillika dotterns ”role model - stark och modig”. Stort TACK för bilden Ruth. Hoppas det är okej att jag visar den på bloggen.

Yvonne - ingen döende tulpan;-)
Kan också berätta att Yvonne blev väldigt glad över den här buketten som hon fick som plåster på såren – inte bokstavligen;-) Ni läste kanske om Yvonnes knä här. Hon är väldigt bekant med min aversion för ruttnande tulpaner... Så jag blev väldigt glad när hon skrev den här förklarande texten:

… en tulpan som slår ut! Den håller alltså inte på att dö - den öppnar kronbladen. Underbar!

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

16 kommentarer:

femfemman sa...

Positivt och glatt.
Påskliljornas tid är över. Men tulpaner kan få vara med ett tag till. Tror att det är bättre kvalitet på de tulpaner som skördas nu, jämför med de som man köper i januari, februari.
Vilken härlig bild på Ruths föräldrar. Kul att se gamla bilder, eller rättare sagt... intressant att se bilder från andra tider. Och då annat än rena porträttbilder... fast de är också rätt intressanta.
Här tar nog solen ledigt ett tag framöver. Inte mycket att göra år.... Hoppas att den stannar hos dej. Glad måndag.

nalta norrland sa...

Skoj att se en bild från flydda dar 👍
Påskliljor luktar kattpiss - det är en sanning tyvärr.
Härligt att Yvonnes tulpaner levererade 👍
Vädret tänker jag icke klaga på ☺️
I morgon är det vardag igen… då blir vi ”barnfria” som min mor uttryckte det 😅
🤗

Susjos sa...

Vilken fin bild på Ruths föräldrar! Å en härlig bukett tulpaner hemma hos Yvonne. Min kruka påskliljor står sig ännu, och luktar inte så starkt, så ett par dagar till får de vara med.
Visst är vädret underbart!
Ha en fin kväll!
Kram

Guldkryckan sa...

Härligt med en gammal bild av det slaget, heja Ruth. :)

Tulpaner luktar gott, säger frugan iallafall, minns inte själv, ska bli intressant att se hur det är med det efter operationen. ;)

Ha de bäst nu Bp.

Äventyret framtiden sa...

En fin bild av Ruths föräldrar, karaktärsfulla ser de ut att vara.
Tulpaner är något jag saknar här, finns inte..konstigt nog men troligen vill de ha lite kallt om lökarna innan de blir knopp och går i blom.

LillaSyster sa...

Fin bild på Ruths föräldrar♡
Här åkte påskliljorna ut idag då de gjort sitt. Snart går det att njuta av tulpaner som slår ut ute=)
Ps. Det är samma växthus som tidigare blev demolerat, men nu är det bortom all räddning. Och ps2 jeepen är kvar =)♡

KajsaLisa sa...

Förstår varför allt var i svartvitt förr i tiden, snö är så tråkigt. Blommorna var mycket gladare.

Ditte sa...

Härlig bild på Ruths föräldrar. Skickade också en grattishälsning som blev uppskattad- Och tänk så mycket Ruth har berikat oss med. Ren glädje.
Vackra tulpaner! Och just krispiga tulpaner tycker jag också om. Men de som blommat färdigt är jag mer tveksam till.
Gillade också Yvonnes förklarande text. Och med ökad förståelse blir det mesta enklare.

KajsaLisa sa...

Hej ingen fara, jag har haft fullt upp med en massa nya grejer i bildredigeringen så jag har inte lagt ut "det" än. Fixar det i morgon.

KajsaLisa sa...

Fixat, du kan gå in och kolla under Skyltsöndag. Det du kan ha sett hos dig är "Inväntar förhandsgranskning" men det ser bara du och jag och det är borta nu.

Anki sa...

Så fin bild på Ruths föräldrar! Älskar såna här gamla bilder ... kanske en arbetsskada sen jag jag höll på med digitalisering av Stadsmuseets och Stadsarkivets fotosamlingar :)
Gillar inte påskliljor i vas, men i kruka utomhus (eller på balkongen) är de fina.

Anni sa...

Vilket underbart kort på skidåkarna :-) Tänk vilken utrustning de kavade runt på. Då kunde man ta sig fram i ospårad terräng, numera måste tandpetarna ha välpreparerade spår - och ändå ramlar åkarna ;-)

Du ska nog varken ha påskliljor eller tulpaner, tur att du har din november/jul/påskkaktus!

Annika sa...

Nämen vad trevligt att du uppmärksammade Ruth på hennes stora dag.
Kan berätta att hon fick väldigt vackert väder på sin dag! Den bästa av vårdagar i Northern Virginia.
Hon är en krutgumma, och så aktiv i kommentarsfälten. Kul för henne att du hojtade om dagen.
Och nu med Ruths föräldrar på bild och allt!!

Gillar du inte påskliljor, gillar dem och även lukten, haha. MEN de gör sig toppen ute såklart!!
En fin tisdag önskar jag dig!

christian sa...

Ja du, det är inte lukten som gör att man vill ha påskliljor.... :)
Vad härligt att känna människor som varit med ett tag å att man även kunde fota redan på den tiden är ju fantastiskt!
Tulpaner är ju inte mina favoriter å jag är tacksam om de håller sig ganska så outslagen....

Paula sa...

Luktar påskliljor? Jag tror jag mer eller mindre tappat mitt luktsinne, min familj känner en massa lukter som jag inte gör. Då är ju tulpaner ett bättre alternativ, o den utslående blomman är så fin.
Fint är också fotot på Ruths mamma och pappa, och en vovve har de minsann med sig också. Har en annan kompis vars mamma fyllde 90 samma dag som Ruth. Vi får väl följa med strömmen?

Anonym sa...

Åh, så fint fotot blev här hos dej!
Gör mej lite tårögd, när jag ser Mor och Far,
i synnehet då jag inte fick chansen att lära känna
Far. Han var nog en fin man, om han gifte sej med
min alldeles speciella Mor.
Tack för att de delade med dej, BP!
Och tack för kommentarer dessutom!
Ruth i Virginia