lördag 29 april 2023

Bokmärke och några svar





Dagens bokmärke är inget bokmärke alls utan består av söta ”Mumin-frimärken” som jag fick av min finska bloggkompis Carita. Älskar dom:-) Man kan liksom använda märkena som bokmärke eller så vikar man remsan på mitten och då blir det som en ”namnskylt” på bordet. Tusen tack Carita för det multifunktionella bokmärket:-)

Några svar på Orsakullans frågor:

Var dag har nog sin egen… agenda. Och tur är väl det.

Bita i det sura äpplet… gjorde jag igår. Inte bokstavligen. Insåg att den nyligen inköpta skaftdammsugaren visserligen var bra, men inte ett dugg lämpad för sittkuddar, golvlister och svåråtkomliga ställen. Så jag var så illa tvungen att klicka hem en vanlig dammsugare också.

Frukosten jag åt i min barndom… gjordes varje morgon av min mamma. Den innehöll alltid ett perfekt löskokt pinfärskt ägg hämtat från hönsgården. En macka med pålägg och ett glas mjölk ingick också.

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

Det är Orsakullan som håller i ”April 30 dagar”.

11 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Helt i min smak, fast jag var nog nästan vuxen innan jag läste Mumin.

femfemman sa...

Väldigt fina muminbilder.Gillade intexdlls Muminberättelserna när jag var barn. Tror att det berodde på att jag hade svårt för drn finlandssvenska berättaren som läste upp dem i radio.Eller var det kanske Tove Jansson, herself?
Kommer inte ihåg min barndoms frukost. Kommer dock ihåg att då jag var äldre, högstadie/gymnasium...?.. Så åt jag ofta sötlimpemacka och ett glas "blåbärs-oboy". Det pulvret försvann nog rätt snart. Sötlimpa, det var det många år sedan jag smakade.
God kväll!

Äventyret framtiden sa...

Mumin, mumin...hör du att jag sjunger nu BP?
Så fin gåva du fick av Carita.
Jag minns inte alls vad jag åt till frukost när jag var barn...åt väl vad som lades fram, vad som fanns..var dålig på att äta frukost innan jag gick till skolan minns jag.

Susjos sa...

Så fina muminmärken du har fått!
Hm, vi har funderat på skaftdammsugare, men jag anar nog att vår otympliga dammsugare är bättre trots allt!
Tänk att jag minns knappt vad jag åt till frukost som liten, men en kopp te med mjölk minns jag, troligen skogaholmslimpa med ost också?
Ha en fin kväll!
Kram

nalta norrland sa...

Mumin är en favorit. Väldans fint bokmärke 🤩
Antagligen åt jag det som serverades till frukost…
J har klickat hem ett nytt munstycke till vår dammsugare då han tyckte den sög för dåligt när han fick lov att dammsuga 😜
🤗

LillaSyster sa...

Aaaa du är uppvuxen med hönor ♡
Vilket fint "bokmärke" du fått- man blir riktigt glad av dem, jag skulle rama in dem och hänga dem där jag ser dem varje dag

Ditte sa...

Dessa bokmärken är verkligen härliga. Absoluta favoriter! Och användbara till lite av varje. Kul att Carita skickat dessa.
Trist vad gäller dammsugaren men nu är du ju rejält rustad. Kanske kan du vara fri från att testa under helgen. Hoppas på fint väder och lite utevistelse. Om inte annat så en stund på balkongen.
(Laddar inför Nyhetsmorgon på måndag. Spännande och lite oroligt. )



Carita Liljendahl sa...

Så roligt att Muminfamiljen kom med här och att de har en multifunktion :-)

christian sa...

Åååh, nu blir jag sotis, vilka söta bokmärken/frimärken....älskar Mumin!

byblixtra sa...

Åh, så fina Muminmärken! :-)

Guldkryckan sa...

Mumin är ju bara bäst. ;)

Osis med dammsugaren, här lade vi inköpet av robotdammsugare på viloläge och köpte en vanlig, en totalt värdelös maskin fick vi, hujeda mej.
Annat inköp på gång.

Frukost åts ju alltid när jag var liten, sen blev det sämre med det men en kopp kaffe får man ju alltid i sig. ;)

Tillönskar dig en fin valbordskväll Bp.