onsdag 5 april 2023

En olycka…




… kommer sällan ensam sägs det. Nu har det inte hänt mig någonting nämnvärt, och jag ska inte oja mig över skitvädret med snö och två minusgrader. Bara att titta ut gör ju att man blir deppig. Så jag låter bli att rikta blicken utåt… Istället utsatte jag mig för självplågeri och ägnade mig åt lägenhetsstädning. Lika upphetsande som vädret. 

Att halka in på ett bananskal…
… är ju ett idiomatiskt uttryck alla känner till. Men det går alldeles utmärkt att halka in på akuten på en banan utan skål också. Det hände bästisen Yvonne igår. På jobbet. Någon hade tappat en halv banan utan att lägga märke till det och vips så var olyckan framme. Hon halkade och ”slog sig” rejält.
 

Akuten
Stackars Yvonne spenderade hela dagen idag på olika akutmottagningar. Självklart var det hennes ”problemknä” med två artroskopier bakom sig som drabbades. Knäskålen hade ”hoppat ur”/förskjutit sig. De starkaste Alvedon-tabletterna (500 mg) hjälper inte ett dugg, och att gå upp och ner för trappan hemma med två kryckor är förenad med livsfara.
 

Ja, man kan ha det värre såklart, men jag tycker otroligt synd om bästisen. Vilken början på Påsken. Hon och hennes kvartett skulle visst ha ett gig på måndag också. Hoppas innerligt att hon kan vara med.

PS. Visst borde man märka när man tappar en banan på golvet... DS.

13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Aj, aj, aj jag lider med Yvonne.
Mycket märkligt att man inte märker att man tappat sitt mellanmål. Håller tummarna för att hon kan vara med ändå på måndag och att smärtan stillar sig.
Bra gjort av dig att påskstäda idag på din lediga dag..... så går det när man blandar ihop dagarna och handlar på fel dag=) Kram på dig och om det är till någon tröst så är det samma skitväder här säkert 3cm nysnö sedan klockan tre och mer kommer det ner......suck

femfemman sa...

En sådan olycka! Man tror ju inte att det händer ens ! Önskar henne all bättring.
Snö här också just nu. Förhoppningsvis smälter det snabbt bort, tillsammans med de sista resterna från förra snövädret! God kväll!

nalta norrland sa...

Olyckans olycka stackars Yvonne lider med henne och önskar god bättring 🤗
Att tappa en banan utan skal borde väl den mest disträa person upptäcka 🤔
Visserligen städa bör man ☺️ och jag har dammsugit till och med vår Lilla Fru Katt 🐈‍⬛ men nog finns det roligare saker att roa sig med 😜
Elin tog bussen hem nu i eftermiddag då hon hade en lektion i morgon och den var på eftermiddagen så hon skolkar 😅 kan tycka att när eleverna får ledigt drygt halva dan, varför då ha en lektion kl 14.15?
De lär ju vara hyfsat manfall…
🤗

Anki sa...

Lider verkligen med Yvonne!... vilken otur! Hoppas hon får bra hjälp och att hon får bra mediciner mot smärtan.
Jag hoppar över både handling och städning - påsk blir det ändå.

byblixtra sa...

Allt kan då hända! Men så tråkigt och sånt besvär det ställde till med, bananskalet som någon tappat, och det var på jobbet så händelsen bör anmälas till arbetsgivaren. Hoppas att Yvonne får den hjälp hon behöver.

Ditte sa...

Bedrövligt! Och så ont! Hoppas hon fått bätter smärtlindring nu i kväll än Alvedon. Det bör ju kombinaras med "annat" för en bättre smärtlindring.
Men visst borde personen noterat att bananen halkade ur handen.
Vad gäller vädret var det trist även här. Dock inga minusgrader medn det kom snö.
Var på ett givande och jätteroligt besök idag på Svea Hovrätt och tämligen blött att ta mig hem. Men bussarna var till god hjälp och bara kort sträcka att gå. Så roligt att jag kunde vara med.

Susjos sa...

Galet att halka på ett bananskal! Så trist för Yvonne, du får skicka kryakramar och hälsa henne att ta 2 alvedon (dvs 1 g) och en ipren a 400mg, de tillsammans blir en bättre smärtlindring ( om hon tål ipren vill säga)var 6:e timme.
Ja, vädret ja... tog en promenad i snöovädret idag..behövde få lite luft trots allt!
Ha det gott!
Kram

christian sa...

Tappa banan märks nog, sen är det frågan hur många som bryr sig..... :(
Kul att se lite andra (skogs)vyer från din närmiljö.... :)

Klimakteriehäxan sa...

Men bra städväder, kan man väl ändå säga!
Stackars Yvonne. Jo, tappar man en banan borde man märka det.

Annika sa...

Damn, snön. Men den försvinner snart.
Stackars Yvonne, vilken mardröm. Jg kan relatera, har också gjort en sån op som hon gjort på mitt högra knä. Och bananskal ... fan också ... vem går och tappar ett sånt på jobbet??
All min sympati till Yvonne.

Vädret här igår? 31 grader. Helt overkligt och totalt fel det med. Har faktiskt hellre ert än att ha detta i början av april. URK.

Geddfish ♥ sa...

Attans otur! Lider med bästisen. Vem tappar jalva mellanmålet itan aty ålocka upp efter sig???
Tragiskt.
Trevlig påsk🐣💛🐔🐓💚🐥🐤💜

Carita Liljendahl sa...

Att inte märka att man tappar en banan... Ganska obegripligt.
Sänder den här vägen krya-hälsningar till stackars Yvonne.
Och påskkram till dig BP!

Äventyret framtiden sa...

Uschiamej, så otrevligt fall för din vän Yvonne. Hoppas att det fixar sig snart likväl!
Bananskal är hala, vet, har själv varit med om ett bananskalsfall...men inte skadat mig tack och lov!