onsdag 1 februari 2023

Det underlättar…

Den åttonde snövändan denna vinter drabbade Täby idag. Endast några ynka millimeter - så himla onödigt:-(

… att vara aningen galen. Det räcker även med att vara lite konstig. För seriöst, vem ger sig ut i två minusgrader samt den åttonde vändan av snö den här vintern för att ta sig till Starfish & Coffee i Täby Park? Grannen och jag såklart. Men vi var långt ifrån ensamma, vilket är ett tydligt bevis på att jag inte är ensam om att vara galen och konstig. Det känns tryggt det;-)

Slående
Det första som slog mig vid ankomsten till caféet var att det i stort sett var fullsatt. Sedan la jag märke till att alla kvinnor (pensionärer) hade överdragsbyxor på sig. Jag med. Det hade inte killarna, men man kan ju hoppas på att de hade långkallingar istället.

Nyheter
Det andra som slog mig var att den urtrevliga ägaren hade klippt sig i Thailand och tagit med sig en ”hjärna” alternativt ”njure” som hade spolat upp på stranden. ”Korallägget” som är van vid 30 plusgrader används i två minusgrader som pappersvikt så att servetterna inte flyger iväg. Bra återvinning där, även om "hjärnan" är aningen äcklig;-)

Dödssynd
Sedan begick jag en bloggares dödssynd: Det är förbjudet att börja äta mat (vilken som helst) innan bloggaren har fotat av den. Det vet väl alla i Blogglandia;-) Men ja, ni ser själva – efter tre månaders abstinens glömde jag denna regel och tog en tugga innan jag kom på att jag ju faktiskt har en blogg. Sorry;-)
 

13 kommentarer:

femfemman sa...

Oj! Syndar ofta. Tror inte ens att jag så ofta visar matbilder på bloggen. Eöler alls... Men det händer att jag visar snygg/god mat på Instagram.
Ni stockholmare har nog en skruv lös. Utomhusfik i minusgrader! På landet tänder vi en eld och grillar korv då!
Vacker servetthållare. Koraller??? Något från havet iaf..
Ha det gott !

KulTur i Natur - Tony sa...

15 kronor för en bryggkaffe. Det var billigt!
Snygg korall.
Du kom i alla fall ihåg att ta den där måstebilden av fikat... bra gjort.

Ditte sa...

Hade jag haft närmare hit skulle jag också tagit en vända. Kan förstå att många var hågade att komma hit nu när de öppnat igen.
Men vid varmare väder ska det bli en utflykt. Såg att stället ligger nära Galoppfältet och där stannar ju Roslagsbanan.
Ja, detta med maten. En kan faktiskt glömma Och du är absolut förlåten.

Susjos sa...

Sedär, du trotsade snön och gick ut! Vilken häftig korallbild, ser faktiskt ut som en hjärna!
Oops, jag har gjort samma tabbe på min blogg idag, fotade efter att ha påbörjat en tugga på en macka, haha...samma tabbe på samma dag!
Å jag vinkade faktiskt till dina hus i Täby när jag åkte förbi ikväll!
Ha det gott!
Kram

nalta norrland sa...

Ooups så även solen har sina fläckar 🤪 och börjar käka innan den obligatoriska bilden på fikat tagits 😜 bra det, det visar ju att Du är helt normal 😃
Att gå ut för att fika utomhus på café känns konstigt 😅 det skulle nog inte norrlänningar göra 🤔💭 vi typ grillar korv 🔥
Men jag är glad att Du kom i väg och hade en trevlig stund 👍
Den där hjärnan… läckert 🤩
Yes box jag missade att kommentera här hos Dig igår kväll, jag vet inte 🤷‍♀️ kanske Du inte hade bloggat när jag gjorde natt och drog till säng säng för att sova sova sova 😴
Det blir ohyggligt tidiga kvällar för min del 🥱
Och vet Du va 😜 nu ska jag sova 👋
🤗

Anki sa...

Jag har sällan eller nästan aldrig någon matbild ... är nog både för glömsk och för glupsk. Så bra att nu kom iväg, trots vintervädret. Fika kan man njuta av även utomhus året runt, men vintertid så är det mysigare att grilla korv :)
Hjärnan är såå läcker ... ett naturens konstverk.

Eva sa...

Himla trevligt fik ni har där i Täby. Matbilder är alltid svårt att få till bra. Ser bara gott ut att du har tagit en tugga. Räknar du snövädren eftersom du kan säga att det är åttonde vändan????

Geddfish ♥ sa...

Visst blir allting roligare om man har sällskap till fikat!
Det såg gott ut.
Det kom några snöflingor igår kväll och det var väldigt halt men jag fick skjuts och hjälp till dörren. Allt för kören!

Susjos sa...

Jag igen....så himla kul att du engagerar dig i Melodifestivalen, men det är ju lite underhållning man behöver mitt i vintern! Visst är hon perfekt som programledare tjejen som var sidekick förra året Farah Abadi...det enda är att hon pratar skånska, jag som hör så dåligt i alla fall,haha! Killen, Jesper Rönndahl pratar också skånska (tror jag! )

Guldkryckan sa...

Ingen fara Bp, vi har nog alla missat att fota innan vi börjar äta, jag har till och med ätit upp allt innan jag kommer på att jag ju har en blogg. ;)

Beklagar snön, jag hoppas vi slipper mer här nu men minusgrader har vi ju trots allt så snart är det väl dags igen.

Ha en fin kväll Bp.

christian sa...

Imponerande att du av alla människor ger dig ut i vinterväder för att fika UTE?!?
Men det verkar vara populärt det där stället å efter priserna att döma är det ett bra ställe att fika på!
Det här med att fota maten sitter ju nästan i ryggmärgen numera.... ;) ...efter att man fotat alla skyltar först förstås!

Paula sa...

Mackan ser ljuvlig ut och innanmätet är ju bättre synligt nu då du redan tagit en tugga så du är förlåten! för mig är fika alltid kaffe och något salt till, alternativt en slät kopp kaffe. Ja det vet ju du, inga sötsaker här...Tycker "hjärnan" var vacker, förmodligen mycket snyggare än min egen. Kul att ni hittar på saker att göra tillsammans, så mycket roligare så!

Anni sa...

Nu tycker jag att det räcker med vinter. Punkt.