lördag 11 februari 2023

Bokmärke



Kan med stor tacksamhet konstatera att det knappt går en enda vecka utan att ni mejlar respektive postar bokmärken till mig. Så himla schysst av er och jag blir riktigt glad att ni ser till att temat ”Bokmärke” lever vidare. För att läsa böcker är oerhört viktigt i alla åldrar. Å om ögonen inte är med längre finns det ju tack och lov ljudböcker nuförtiden:-) Å ni - hundöron är på sin höjd tillåtna i egna pockets, bara så ni vet;-)

Anki och Susjos
I början på veckan låg ett kuvert med ett bokmärke på hallgolvet. Avsändare: Anki. I går vad det återigen dags för två nya bokmärken. Den här gången var donatorn Susjos. Först ut idag är Anki. Tusen tack tjejer:-)

”Once upon a time..."
Minns ni gamla inbundna böcker? Alltså sådana som ni ser på bokmärket ovan. För cirka två  hundra år sedan fanns det inga pockets utan alla böcker var inbundna och nittio procent av dom var inbundna med skinnklädd rygg ofta med präglad gulddekor/skrift. Man kan utan överdrift säga att den kvalitén är ett minne blott. Dagens inbundna böcker är på sin höjd trådbundna. Har hittat en riktigt rolig och informativ webbplats som på ett lätt förståeligt sätt ”reder ut” begreppen om olika bindningsformer. Kolla här om ni är intresserade!
 

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Om ni har tur visar även Hannele, Gerd, Åsa och Emma bokmärken.

13 kommentarer:

nalta norrland sa...

Yes box 😃 jag har sånna gamla inbundna böcker i min ägo, i rött eller blått mjukt skinn/läder 🤩
Du måste varit riktigt snäll som får så många donationer 😃 bra det, det är Du så värd ❤️
Trött trött vansinnigt trött och nu ska jag vila så jag orkar se Melodifestivalen med Elin & Cai.
🤗

Hanneles bokparadis sa...

har det bokmärket, ett av favoriter! Jag har snygga bokmärken idag

LillaSyster sa...

Givmilda Anki ♡
Så bra att bokmärken trillar in till dig=) Ha en bra kväll!

Susjos sa...

Så himla kul att det trillar in bokmärken till dej, roligt att du fick post både från Anki och mej, tusen tack för länken <3
Visst är det speciellt med inbundna böcker, vilket jobb som läggs ner!

Ikväll är det dags för deltävling 2 i Melodifestivalen, och jag har just vaknat och är ledig ikväll, hurra!
Ha en fin kväll!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

kollade din länk, gillar ju gamla böcker

Guldkryckan sa...

En del gamla riktigt inbundna böcker har jag kvar här i nån låda, en sak som var bättre förr iallafall.
Bokmärken är ju bra att ha oavsett om man läser pappersböcker eller lyssnar i lurarna, fast lite skiljer det sig ju åt förstås.

Ha en fin kväll nu Bp.

femfemman sa...

Minns böckerna. Äger dock inga. Hundöron i egna pockets... Helt ok. Ibland kan det tyvärr olycka sig i icke-ägda böcker också. Tar på mej skämsstrut... men lovar inte att det aldrig mer ska ske. Ha en fin kväll!

Ditte sa...

Jättesnyggt bokmärke! Och roligt att du får än fler till din samling. Omtänksamt av både Anki och Susjos och alla andra som varit behjälpliga-
Minns dessa inbundna böcker och vi hade dem hemma. Och några har jag kvar.
Kul med länken. Fyllde där på kunskapsbanken.

Äventyret framtiden sa...

Men oj, så kul! Jag har mängder av bokryggar från böcker som har sett sina sista dagar redan och dem har jag faktiskt tänkt göra till bokmärken. Mitt i allt så får du foton av mig igen ...och så lärde jag mig någonting nytt av Hannele, magnetbokmärke och ett sådant har jag på kylskåpet om det duger.
Snyggt är bokmärket du visar idag.

Carita Liljendahl sa...

Inbundna böcker, tunga böcker, ska det vara!
Så jättefint att du får bokmärken via dina vänner, speciellt från Blogglandia. Du är en omtyckt person ❤

Klimakteriehäxan sa...

Mycket snyggt bokmärke!!!

byblixtra sa...

Snyggt bokmärke på läckert lila underlag. :-)

Anni sa...

Otroligt vackra bokryggar på det bokmärket!