tisdag 21 februari 2023

Fettisdagen med semla och hund


Bilden är inte arrangerad. Den är inte omgjord till svartvitt heller;-)

Såväl semlan som mandelmassan var lagade från grunden. Eloge till att semlornas storlek var aningen mindre än normalt. För vem orkar äta upp en XXXL-semla;-)

Här matas hunden med skinka - mmmmhhhhh...

Det här är ingen hund utan en enhörning (tror jag). Den har fått sin egen fåtölj på caféet och är väldigt poppis bland barnen.
Idag var en ”konstig” dag. Kan tycka att det var totalt onödigt att vi fick snösväng nummer 11 den här vintern. Behöver jag lägga till att det var snorhalt ute? Nej. Men självklart fick det ändå bli en ”utflykt” tvärsöver det forna galoppfältet till stamstället Startboxen. Där hade det minsann bakats semlor så det räckte och blev över. Jag hoppade över semlan, men grannen lät sig väl smaka. 

Hundar är mera än välkomna hos Startboxen
Trodde att det fortfarande var förbjuden att ta med hundar till caféer/restauranger (inomhus). Där hade jag fel. Sedan april 2017 är det fullt lagligt att ta med sig sin pälskling till en lunch, fika eller middag. På Startboxen har man gått ett steg längre – där matar man hundarna med bland annat skinka.

- I samband med den nya lagstiftningen inom Livsmedelshygien har nu förbudet för att inte få ta med sig husdjur på restauranger och caféer slopats. Anledningen till att förbudet slopas är att man inte ser några hygienskäl som skulle tala för ett förbud. (april 2017).

Vad jag tycker – nja. Så länge hundarna håller hus i andra änden av restaurangen och inte börjar närma sig mig som är hundrädd är det väl okej. Att personalen matar de fyrbenta gästerna – nja, hoppas bara att de tvättar händerna efter det så… 

Det är Orsakullan som håller i ”Februari 28 dagar”.

17 kommentarer:

LillaSyster sa...

Jag instämmer i dina tankar ang husdjur på café och restaurang och gör ett tillägg att det inte är okej med skällande hundar. Sen funderar jag över de som är pälsdjursallergiker.....
Inte ätit någon semla idag- men jag äter gärna en stor=)
Här är snön borta, men om man ska tro väderprognosen kommer det ner mer mögel på torsdag- vill inte ha!!!!
Ha en bra kväll ♡

nalta norrland sa...

Märkligt att hundar får gå på café och att personalen matar de besökande hundarna med skinka (och att de över huvud taget ger hundarna nått lr för mig obegripligt)
Jag skulle kunna tänka mig att ha med en hund om jag sitter utomhus.
Pälsdjursallergi och hundrädda blir ju stoppade att få fika på grund av att hundar ska få vara med.

Hos mig inga svartvita bilder däremot blå skymning 😅
🤗

Guldkryckan sa...

En semla ska ju vara lagom på något vis, absolut, de där större varianterna orkar jag inte få i mig alltid, fast även om jag inte orkar så drar jag i mig den iallafall och faller i koma efteråt. ;)


Tycker nog man bör få ta med sig sin hund på ett café men naturligtvis på bestämda platser som det är på bussar och spårvagnar.
Men då är ju jag inte hundrädd så jag är ju jävig i detta spörsmål.

Ha en fin afton Bp.


femfemman sa...

Tycker att det skulle informeras om att det finns speciella hundställen. Tycker att det är fel att det ska vara tillåtet överallt. Skälliga hundar på fiket/"restaurangen är inget trevligt.Och människor borde få välja hundfritt.
Så tycker jag!
Ha det gott!

Stefan Karlsson sa...

Visst vill vi ha snö....not!
Fast semlor ser jag gärna mer av, helst då gamla hederliga och inte de nymodiga varianterna.

Ditte sa...

Helt onödigt med snö ett varv till- Och till vilken nytta.
Startboxen ska vi utflykta till, men vi väntar ett tag till.
I stan är det så att restaurangerna själva bestämmer om hundar är tillåtna. Restaurangägarna kan säja nej.
Jag tycker det är ok om hunden ligger vid ägarnas fötter vid bordet och är tysta. På "Lokes" jag hundar varit tillåtna länge. Men ägarna måste se till att de sköter sig, Och ibland är det ju så att hundar sköter sig bättre än en del skrikande barn och där föräldrarna låter det pågå.
PÅ Lokes fick hundarna kycklingfilé i en skål.
Gott med semlor och just att de är mindre är bra- Tycker också att en vanlig är väl stor. Bra att då ha någon att dela med.

nalta norrland sa...

svar: Nix inga kattor får komma till oss, för det första går de inte ihop med varken Vår Lilla Fru Katt 🐈‍⬛ eller med the dogs, sedan är de innekatter, de har typ knappt lämnat ”sin” lägenhet. Om vi skulle ha den här skulle vi behöva stänga in dem i ett rum å det funkar inte.
J lär icke gå och se till Cs katter, det är jag som tog på mig och jag som får kämpa mig uppför trappstegen, jag ska räkna dem i morgon 😜 tänka att det är bra motion 👍
Elin ska sova i Lycksele onsdag & torsdagsnatt då de har träning efter kl 16 inför föreställning/show nästa vecka.
Hon mår inte alls bra, ont i magen, bak i ryggen ”njuren” säger Elin och hon är trött, har huvudvärk och är på ett jäkla pissigt humör. Läkaren ska höra av sig i slutet av denna vecka eller i början på nästa… jag har sagt till Elin att hon får kolla 1177 varje kväll å se ifall det står något bestämt datum och tid.
🤗

Klimakteriehäxan sa...

Kluven inför det där med hundar på matservering. Bra för hundägare, inte så bra för allergiker eller hundrädda. Och är det ont om utrymme tror jag inte att det är särskilt bra för hundarna heller.

Åke sa...

Jag som missade semla idag. Vi hade sagt att vi skulle vara utan, och när jag kommer hem från farbror doktorn så frågar frun -vart har du semlorna då? Jag måste medge att jag höll bra karaktär. Hundar på restauranger? Här uppe är det inte tillåtet överallt. På ett ställe får hunden vara med vet jag, och på nått har vi blivit nekad. I somras hade vi bokat ett speciellt rum där hund var tillåtet. På en stor varuhus kedja Bauhaus är hundar tillåtna. Nu måste man som hundägare tänka på miljön för hunden också. Och det viktigaste vilken lydnad man har på sin fyrbente vän. Våran är en sådan som går runt och trivs med alla och vill bli klappad, men alla kanske inte uppskattar sånt. Och är man hundrädd ska man vara extra uppmärksam mot människor som hundägare.

Susjos sa...

ACK ja, mera snö, gillas inte här heller, och vi fick gå försiktigt ner MoS ikväll, för visst var det lite halt!
Jodå, du har rätt, maken är lite orolig i magen, därför ingen semla idag. Men nu blev jag sugen på en semla då jag ser din fina bild på dessa semlor,mums!
Ha det gott!
Kram

christian sa...

Vem som orkar äta en semla XXXL? Jag kan tänka mig det . . . ;)

Äventyret framtiden sa...

Semlorna ser goda ut ,men här blev det ingen semla heller.
För mig som f.d. caféinnehavare och cateringföretagare så känns det märkligt att man kan ta hundarna med sig på mat-ställen.
Jag vet att man kunde göra det på Åland också om man annonserade om det, så att pälsallergiker inte skulle drabbas om de gick dit.
Hälsomyndigheterna gav oss förbud att ha djur inomhus men utomhus var det ok men ja, jag är fortfarande tveksam. Alla älskar inte hundar, utan är t.om. rädda för dem. Vi försökte att efter bästa förmåga se till att de som hade hund med sig höll sig lite på sidan om dem som inte hade hund med sig.

Paula sa...

Jag förstår din skepsis till hundar inne på kafeer, själv skulle jag jubla. Vi har en enda som heter Tanten med hunden, dit alla hundägare är välkomna och där hundarna har en egen meny. Men den ligger långt borta från busshållplatsen så dit kan jag inte gå när jag ska vänta på bussen med Daniel i en timme. Självklart ska personalen sköta hygienen på bästa vis. Minns när vi hade livsmedelskontrollanten på besök på vårt värdshus och plötsligt sprang en katt upp och över kassadisken! Den hade smitit från vår lägenhet i samma hus, tagit sig genom köket och ville ut i friska luften. Vi klarade oss från anmärkning, puh!

Annika sa...

JAG!! Ge mig en XXXL-semla nu och då ska du få se mig äta den med raketfart. MUMS!!!
LOVE it, inga små tramssemlor för mig, ju större desto bättre :-D

Sen, hundar på fik och krog. Nej det gillar inte jag. ALLS.
Jag är också hundrädd precis som du.
Tycker också att hundarna kan stanna hemma när husse och matte fikar.
Allergiker då, det måste vara fruktansvärt för dem om detta blir mer vanligt.
Ärligt talat, varför måste hundar med?? Såvida det inte är servicehundar såklart.
SO NOT A FAN OF THIS!!!

Anki sa...

Har inte och ska nog inte äta någon semla i år ... eller i år heller.
För mig är det OK med hundar på caféer, men förstår alla som inte tycker det. Funderar lite på hur de med pälsdjursallergi drabbas, så det är nog bättre att hundarna inte är med, i alla fall om det är inomhus.

Kina sa...

Mina semlor slank ju ner lätt som en plätt!
Ska hundar och andra djur komma in på mat/fikställen så tycker jag att det ska finnas en speciell avdelning där dom får sitta. Detta då det finns dom som är hundrädda, men också för att det finns allergiker. Så de´så!

Anni sa...

Hade ingen aning om att hundar fick komma in på restauranger! Det låter ju jättekonstigt,tycker jag. På uteserveringar ok, men annars?
Enhörningar däremot, de får alltid komma in!