tisdag 14 februari 2023

Alla Hjärtans Dag

Happy Valentine's Day!

Troligen världens minsta semla. Cirka två centimeter i diameter:-)


Den 14 februari firas Alla Hjärtans Dag. Det svenska Alla Hjärtans Dag-firandet importerades först 1956 av varuhuset Nordiska kompaniet (NK) i Stockholm som inspirerats av den amerikanska Valentin-traditionen – den namnsdag i februari, då kvinnor och män samt flickor och pojkar uppvaktar varandra med små presenter med röda hjärtan. (Wikipedia)

Jippo eller jippi
Orsakullan vill veta om jag tycker att Alla Hjärtans Dag är ett jippo eller jippi. Att Sverige har en benägenhet att anamma amerikanska jippon är ju inget nytt. Personligen tycker jag att Valentine’s day är betydligt roligare att uppmärksamma än Black Friday och/eller Cyber Monday. Så jippiiiee:-)
 

Firande
Kan inte påstå att jag firade dagen annat än med en fika på stamstället, där det bjöds på världens minsta semla som var cirka tre centimeter i diameter. 
Himla kul om ni frågar mig. Det tog grannen två tuggor att äta upp den semlan. Sedan bjuder jag också på två skratt som jag hittade på Aftonbladet igår:-)

Fotsatt: Bra att Bayern München fortsätter sätta ner foten för att förbli obesegrad. Stavfelet har rättats till idag.

Så bra att den döda mannen lyckades larma så att Polisen kunde gripa förövarna. Tänk så handlingskraftigt lik kan vara nuförtiden;-)

Det är Orsakullan som håller i ”Februari 28 dagar”.

11 kommentarer:

femfemman sa...

Makaber rubrik!
Jippo!
Är ingen semlenörd, men jag skulle kunna tänka mej en liten större semla än så. Om inte annat så för mandelmassans skull! God kväll!

nalta norrland sa...

Händelsen i Malå inget att skratta åt 😢 tragiskt och sorgligt. Den man som avled larmade själv, kopierat: Under natten mot måndag den 13 februari hittades en skadad man i 30-årsåldern i en bostad i Malå. Han avled senare av sina skador och en förundersökning om mord inleddes. Den ena misstänkta ör en kille under 18.

Sötaste semlan jag nånsin sett 🤩

🤗

LillaSyster sa...

Den semlan skulle ju passa i ett dockskåp..... Jag vill ha en stora semla =)
Hoppas att du haft en bra dag ♡

Geddfish ♥ sa...

Denna dagen firas inte sv mig annat än i kärleksfulla ord och extra god mat och dryck. Din semla hade jag nog också tagit i två nafs.
Annars blev jag stucken med nålar idag igen. Hjärta smärta i en 😖❤️

Äventyret framtiden sa...

Det var ju en liten gullig semla det. Uppäten i ett nafs.
Här firas Alla Hjärtansdag också men inte särskilt stort vad jag har lagt märke till. Seden lär ju vara väldigt gammal, ända sedan 200 talet efter Kristus men givetvis så har den moderna tiden fixat den till en stor kommersiellt jippodag att fira, USA i bräschen förstås och alla andra tar efter.
Vilka rubriker, den ena riktigt kul med fotsättningen.Passar ju väldigt bra i sammanhanget.
Glad Alla Hjärtansdags-kväll!

Susjos sa...

Vilka söta hjärtan och godisar med hjärta i mitten. Semlan ser stor ut på bild i alla fall, hihi!
Visst är det ett jippo med Alla hjärtans dag, men ett trevligt jippo i alla fall.
Fick läsa raden flera gånger innan jag såg "fotsatt" ;-)
Ha en fin kväll!
Kram

Susjos sa...

Jag igen ;-)
Svar: Visst var det ett år sedan jag fick mitt implantat, operationen gjorde jag den 25 januari!
Skrev om det då : https://susjos.blogspot.com/2023/01/ett-ar-sedan.html

Tiden rusar fram!
KRAM!

Anki sa...

Gillar egentligen ingen av alla "dessa daga" som har fått olika benämningar, men just Alla hjärtans dag är väl den enda som känns ganska OK och den kan man ju fira utan presenter :)
Verkligen en makaber rubrik!
Svar: Tvättstuga finns i huset i nya bostaden, så min egen känns onödig. Använder den nästan aldrig nu heller, då jag oftast tvättar i husets tvättstuga. Om den nya hyresgästen vill köpa min, så är det ju det bästa, men jag vet inte vem det är.

Annika sa...

Ja, som jag skrev, fira allt som går att fira.
OCH ja, absolut är V-dagen trevligare än både BF och CM! HAHA. Men de uppkom ju iom Thanksgiving (BF klämdag) och de flaggar för julhandelns början. CM är ju ny och har kommit av bara farten. Numera finns Small Business Saturday också, då icke.kedjor kör sina race.
Egentligen är väl varenda helg på hela året kommersiella på sina sätt.

Ja vilken skum rubrik där ...
OCh vilken tragedi.

Semlor, världens godaste!!
Ha en fin onsdag!

christian sa...

Suveränt det där med den minimala semlan, då kan man ju äta fler utan å få dåligt samvete.... ;)
Roliga språkgrodor du hittade LoL
Håller med var gäller "traditioner" från det stora landet i väst!

Klimakteriehäxan sa...

Att lik hör av sig i telefon är nog rätt så ovanligt ....
Glömmer aldrig mitt livs första Valentine-kort, från min amerikanska brevvän Patty. Jag förstod ingenting, fanns ju inget sånt här hos oss då.