lördag 22 mars 2014

Veckans fönster: Gigantiskt

Det var ett lätt tema! Jag behövde inte ens leta i min gigantiska samling av sisådär 17 000 osorterade bilder för att hitta mina tre foton till temat. Bilderna är nytagna för en vecka sedan och låg underst i mappen. Häng med på en liten sightseeing tur i Stockholm!

En av två bysantiska hästar

Igår visade jag er en hov. Idag får ni se nästa del av kusen som är en av två bysantinska hästar som står på Blasieholmstorg. Nu är hästarna egentligen inte så stora, men det här gigantiska huvudet är ju större än byggnaden bakom;-) Är ni intresserade av hur och varför hästarna hamnade i Stockholm så kan ni läsa mer här.

Mood

Den här figuren har jag visat upp förut. Å den står kvar vid entrén till shoppinggallerian Mood. Skulpturen heter "Pretty Vacant" och är skapat av Cajsa von Zeipel. Det är en gigantisk tjej i ett stadium av långt gången anorexia som står lutad utanför Moods huvudentré. Personligen tycker jag att den inte är ett dugg pretty utan absolut gräslig.

Muralmålning

Bilden visar en del av en gigantisk muralmålning som döljer ett lika gigantiskt hål i marken vid Odenplan, där en station för Citybanan byggs. Den cirka 40 meter långa målningen heter fyndigt nog ”Där våra vägar möts” och är skapad av åk 7 Rinkebyskolan och åk 7 Vasa Real. Hoppas verkligen att väggen ”räddas” när Citybanan är klar 2017.

Fler gigantiska fönster hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 22:a bidrag till Blogg 100. 22 down, 78 to go.

27 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Bild 1:
Tackar för allt du visar från Stockholm. Fastän jag rätt ofta är där så finns det ju massor och åter massor jag aldrig sett.

Bild 2:
Tycker den fungerar utanför en shoppinggalleria där det oftast säljs kläder... som bara går på trådsmala personer...

Bild 3:
Vacker konst! Hoppas också den tas till vara då dess uppgift inte längre är att täcka ett hål.
Har besökt Rinkeby för 15 år sedan, det var en fin upplevelse!

lllh sa...

Jepp det hoppas jag också! På ingång till stan ovh vilken tur Du bjuder på blå himmel. Testar kommentarsfunktionen i lurem igen. alltid lika spånnamde ...

lllhertz sa...

Stavar illa i vanliga fall men nu. The bottom is nådd.

lllhertz sa...

Stavar illa i vanliga fall men nu. The bottom is nådd.

Olga T sa...

Din fantasi är det inget del på! Skön bilder där jag gillar trean mest!

Geddfish ♥ sa...

Intressanta bilder, som man inte annars kanske ser.
Den där trådsmala tjejen ser eländig ut, men kanske bra med en påminnelse om hur farligt det är med anorexia. Sista bilden, färgpaletten, absolut favvo!
Och jag kom inte tomhänt hem idag, fast utan konstverk.

Guldkryckan sa...

"Pretty Vacant"....jo, en bra låt med Sex Pistols det där och betyder tydligen "ganska blåsta"eller nåt sådant.

Här har vi ju Kopparmärra då som väl är det enda i hästväg vi har konstnärsmässigt i denna stad, riktigt grann häst där ju ;)

Fina foton, som vanligt.

Ha en skön lördagskväll nu, det ska jag, frugan åkte just iväg på barnpassningsuppdrag med barnbarnen och här sitter jag ensam...synd om mig ;)

Freja sa...

Läckra giganter du delar med dig av! Gillar muralmålningen skarpt! Och "Pretty Vacant" är en Sex Pistols låt, så jag måste ju gilla den bara därför...

Rantamor sa...

Hästen var ju bara så gigantiskt stor och mäktig,
Tjejen Mood tycker jag bara synd om !!!!
Målningen hoppas jag att dom räddar får inte gå till en konstdöd.

Mina dikter ja jag håller med dig man ska kasta det som är gammalt...

Tjingelingen en lördagkväll...

Marit Johansson sa...

Jag tyckte väl att jag kände igen den anorektiska tjejen och eftersom jag aldrig besökt mood så är det ju här jag sett den. Jag håller med dig, gräslig är ordet...

Marit Johansson sa...

PS. Tack för tipset ang taveluppsättning utan att borra i kaklet, hade glömt att den möjligheten fanns!

Unknown sa...

Vilken underbar konstvandring. Mood-tjejen måste jag kolla in närmare, hon ser skrämmande stor ut.

Svar: Tack för alla snälla kommentarer och support du ger.
/Kiki

Leena sa...

Tack för guidningen! Det blev en skojig resa i huvudstaden.

Husbilen-Ellen sa...

Väggmålningen gillade jag. Verkligen läcker! Den magra tjejen är hemsk och hästen har jag kollat in tidigare. Fin blandning! Elisabeth

Susanne Hultman sa...

Åh, den där sista bilden gillar jag verkligen. Det är alltid lika fint att se det elever skapar. Fantasin flödar oftast ordentligt hos barn och ungdomar. :)

Eva Trillian sa...

Gigantiskt var temat och det fick du verkligen till i alla dina bilder!
Mittenfiguren ser verkligen udda ut ... blir nyfiken på hur skapar en tänkte där. De andra två tilltalar mig bättre :)

KajsaLisa sa...

Fantastiskt, tre olika konstverk jag missat totalt fast jag är inne och ränner i stan så ofta. Måste undersökas.

MargaretaG sa...

Jag behöver inte ens fundera, du är bara bäst med funderingar och tankar kring bilderna. Jag är lost.

Leena sa...

Intressanta bilder med gigantiska motiv. Sista bilden får mig att tänka på Michel Angelos målning där Gud sträcker ut sin hand.

Marina sa...

Jag kan bara hålla med och hoppas på att det sista konstverket kommer att bevaras! Nummer två känns väl som om det kunde kvitta...

Ama de casa sa...

Ja, det rätta namnet på den gigantiska tjejen borde nog vara Pretty Awful... :-)

ansepanse sa...

mm, "Pretty Vacant" är riktigt hemsk men dina bilder är vackra
kramar

Linnéa sa...

Vilka läckra bilder utifrån temat gigantiskt, gillar alla tre. Sen fick jag ju lite kunskap också om bysantiska hästar. Tog en bild på kvinnan utanför gallerian men den blev inte bra. Så nu fick jag ju se den fin genom dig. Vet inte om den står kvar. Målningen är suverän.

Marit Johansson sa...

Be inte om ursäkt för att du kommer med goda råd ang. headern, det uppskattar jag väldigt mycket, tro inget annat. Jo den bilden är ur bildserien när jag försökte fota en penna på tangentbordet. Hade dock ingen snygg färgglad så det blev den där, la ändå upp en ny header av bilden jag blev mest nöjd med. Ska åka in till stan och köpa en riktigt snygg penna och göra om fotningen, men den där får i alla fall duga nu ett par veckor. Kolla hur den ser ut här http://maritjohansson.se/ visst var det något sådant du menade?

Monica sa...

Gillar den gigantiska hästen, tjejen ser ju bara ämlig ut HU bättre med bilringar;-);-)

Stare Ström sa...

Vilka roliga gigantiska bilder du har!

Anni sa...

Aha. Jag går visst inte hela varvet runt när jag är på Odelplan, för den där sidan av planket har jag inte sett.
Hästen hade jag däremot bild på i blåbloggen för inte alltför länge sedan - den är fin (ja, de är båda två!).
Och om bruden vid MOOD säger jag bara BLÄ: