måndag 10 mars 2014

Vårtecken

Under helgen har jag sett många fina vårtecken hos er. Måste medge att jag snart borde kunna se skillnaden mellan en tussilago och en maskros, men det gör jag inte. Undrar om det kan bero på att jag faktiskt tycker att maskrosor är den mest underskattade blomman. Väldigt orättvist att kalla den för ogräs tycker jag, med tanke på att man till och med kan göra vin på den.

Varm om hjärtat
Då i stort sett alla visar upp vårtecken kan jag ju inte vara sämre. Upptäckte dessa fyra vårtecken på vår fina innergård i helgen. Och som sann och stolt asfaltbonde blev jag alldeles varm om hjärtat. Ja, det blev jag verkligen. Våren är efterlängtad i stor-Stockholm, och som ni ser på bokstäverna så är det en vuxen som har ritat dessa vårtecken. Denna vuxen kunde ha varit jag, men det var jag tyvärr inte. Men jag ska komma ihåg det nästa år. Då kommer jag att bjuda er på lila, limegröna och orangea vårtecken;-)









Dessa fyra vårtecken är mitt bidrag till Helgbilden.

Det här är mitt tionde bidrag till Blogg 100. 10 down, 90 to go.

PS. Då det regnade idag har vårtecknen redan försvunnit igen, synd. DS.

26 kommentarer:

Husbilen-Ellen sa...

Härliga vårtecken från asfaltsblomman! Elisabeth

Susanne sa...

Fina vårtecken.

Unknown sa...

Underbara glädjeord.
/Kiki

Susanne sa...

Sv: Tack finaste BP, gillar din blogg intensivt. Här får man alltid dra på smilbanden. =)

Anitas Malta sa...

Härliga vårtecken i norra asfaltsdjungeln ;-)

...gillar också maskrosor men även tussilago som inte finns här. Har aldrig provat maskrosvin.

Maskrosvin.. var tvungen att skriva det två gånger för det känns som det blev nåt med svin ;-) Nejdå, jag har inte druckit maskrosvin, ännu :-)

Geddfish ♥ sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Geddfish ♥ sa...

Tänk, jag gillar också maskrosor, de lyser som solen!
Häftiga helgbilder, fniss ;)

Eva Trillian sa...

Ovanliga och kreativa vårtecken som man inte ser var som helst :) Kanske har de, fysiskt sett, regnat bort - men nog finns de kvar :) På BP's blogg minsann!

Olga T sa...

Ja det var ett vårtecken i din stil!

Freja sa...

Hahaha, vilka härliga vårtecken! Själv skulle jag önska att vintern stannade kvar här hos mig i minst en månad till, men snön har nästan slaskat bort och det är plusgrader varje dag. Trist! Maskrosor är fantastiska på alla sätt, vackra när de blommar, gå att ha som krydda i brännvin (som jag inte dricker men som jag hade som en affärsidé att sälja via internet, Maskrosen då, inte brännvinet) och bladen går att ha till sallad. Synd bara att de tar över gräsmattan när de blommat ut och då är de inte så fina längre...

Rantamor sa...

Jag som bor på Maskrosvägen borde ju gilla maskrosor, gör det också...bara dom inte växer på bobilsparkeringen, då ska dom väck.
Maskrosor ska växa i min trädgård!!!!

Här har vi inga vårtecken ännu, förutom att hundskit har töat fram lite överallt !!!
Och att jag har haft mina joggskor tre dagar nu, lätt som en plätt att gå i och bugsen får stå i hallgarderoben och invänta en ny och inte efterlängtad säsong.

Tjingelingen från Rantamor.

LissenTo sa...

Härlig efterlängtans text, som jag instämmer i också.

Mer sol åt folket och lite extra till dej Beate ;-)

Beppan sa...

Synd på de fina vårtecknen att de regnade bort!

Maskrosor ja - de är rätt fina egentligen, fast helst ska de ju inte vara i gräsmattan.
Men de är kanonbra på annat sätt - honungen blir visst supergod om bina hämtar nektar från dem. Jag som tänkt skaffa bin i sommar kanske får sluta jaga maskrosor...

Peranders sa...

Håller med. Maskrosor är underskattade och förtalade. I själva verket är de en av mina favoritblommor.

KajsaLisa sa...

Härliga konstnärliga uttryck. För övrigt är jag helt övertygad om att maskros och tussilago är samma blomma, men sen vill ju vissa göra sig märkvärdiga och snobba med sina kunskaper.
Tussilagomaskrosen ingår för övrigt i släktet gula blommor precis som gula tulpaner.

TantGlad sa...

Underbara trevliga ord. Härligt med stundande vårtecken!

Kicki sa...

Åh, vilket perfekt vårtecken, trots det är hårt och grått!

Anki sa...

Riktigt härliga vårtecken - och helt i din stil! Snyggt!

cat sa...

:-) Underbara storstadsvårtecken!

Filter är roligt ibland.

Ama de casa sa...

Haha! Där var det verkligen nån som gått all-in i sitt vårgillande :-)

Hörni sa...

Håller med dig, maskrosor är vackra!
Härligt vårtecken du hittat, sånt man blir glad av. :)

Monica sa...

HAHA lite udda men helt underbara vårtecken ;-)
Ha en bra dag;-)

ansepanse sa...

vilka härliga vårtecken, visst blir man glad över att se dem :)
mm, det har jag också alltid sagt, hade inte maskrosen varit ett ogräs i trädgårdarnas gräsmattor, ja då hade alla tyckt att den är superfin, fast även om jag har massor av maskrosor i gräsmattan så tycker jag om de där gula vackra blommorna :)
Sv: nej, jag tror inte du krupit in i den där grottan, jag tyckte att det verkade lite kusligt
kramar

Guldkryckan sa...

Några sådana vårtecken har jag inte sett här...däremot börjar ungarna rita med krita på asfalten i området för att hoppa "hage" eller vad det heter.

Ett säkert vårtecken. :)

Nu får du ha en fin fortsättning på dagen.

Stare Ström sa...

Så här års är ALLT som påminner om vår välkommet. Även maskrosor! Man kan göra vin på dem, men jag kan inte påstå att det blir gott. Men bladen kan användas som sallad. Jag gillar dina vårbilder!

Mias Mix sa...

Ja det där är lika mycket vår som alla små blommor! Det där med ogräs - jag lärde mig en intressant sak av en hortonom, en som är utbildad på växter. Det finns inga speciella växter som är ogräs utan allt som växer där det inte ska klassas som ogräs. Så en äng full av maskrosor behöver inte vara ogräs medan prästkragar som spridit sig in i fel rabatt är ogräs just där :)