tisdag 18 mars 2014

Former





Innan jag somnade i den bekväma liggstolen hos tandhygienisten Birgitta igår kväll la jag märke till något i hyllan som var förbryllande likt löständer – om det inte hade varit för färgen av objektet förståss. Överkäken var bebis-blå (grrrrr),den undre tandraden var rosa (grrrrr).

BP med salivsug i munnen: Badd errr da foll nådd? (Vad är det för något?)

Birgitta: Det är former för tandblekning.

BP med salivsug i munnen: Tlodde add tandllla schla bri bita bid dreggnin (Trodde att tänderna ska bli vita vid blekning?)

Birgitta: Visst blir dom det. Man gör….

Sedan följde en lång, detaljerad och entusiastisk utläggning om tandblekning.

BP med nypolerade gaddar och utan salivsug i munnen: Hur mycket kostar en tandblekning?

Birgitta: Det beror på, men mellan 2 000-3 500 kronor.

BP: Hmmmmm. Kan jag får fota formerna?

Birgitta: Nej, tyvärr. Formerna tillhör en patient, och jag är väldigt noga med att skydda patientens identitet. Men om du vill tar jag med mig mina egna former nästa gång du kommer hit.

Tycker det var bra att tandhygienisten månade om sin kunds personliga former (oooops), även om jag är tveksam till om
1. patienten hade känt igen formerna om h*n sett dom,
2. patienten är medveten om min bloggs existens.

För att förtydliga hur tandblekningsformer ser ut har jag knyckt några från en engelsk tillverkare. Byt bara ut färgen på underkäken till rosa. Åsså kan jag ju inte låta bli att visa er mina nya tandborstar som jag fick av Birgitta - i helt rätt färg:-)

Det här bidraget är mitt 18:e bidrag till Blogg 100. 18 down, 82 to go.

23 kommentarer:

Della sa...

Hihi! Undrar om hon tar med de egna nästa gång?

Olga T sa...

Men du har då kompisar överallt! Kände patienten, hygienisten vet dina favoritfärger och hon tar med sina egna nästa gång. Nu funderar jag på om hon kan göra dem i orange och grönt....det hade ju vart mycket snyggare!!
SV: Japp, nu är jag på G. Blev blöt om knät när jag var groda ;)

Anitas Malta sa...

Bebisblått och rosa går inte ihop hos BP tror jag med bestämdhet ha förstått. Väldigt läcker bild för mig som verkligen gillar blått, om än nu själva motivet inte är så tilltalande ;-)

Gillar dina rader och tolkning av vad du egentligen sa med salivsugen i munnen. Varför vara tyst när man är nyfiken trots salivsug i munnen ?

Att tandhygienisten månade om sin kunds personliga former kan jag som du fråga både 1 och 2. Men vänligt att erbjuda sina egna former ;-)

Limegrön tandboste !! Min brukar vara rosa för att inte blanda ihop med makens blå. Men vore min tandborste limegrön är jag ganska säker på att få behålla den själv och även en orange. Kan därmed skippa den rosa.

Tänk att man kan bli så glad och rörd över ett par diskborstar. Det var maken som fick gå till posten och hämta paketet. Trodde själv det var reklam och inte så viktigt men maken var mer nyfiken.

Tackat har jag gjort men gör det gärna igen :-) Tack snälla BP ! Inte kommer jag att diska med dem. Never !! Då kan de ju bli slitna! Nu är de dekoration och två färgklickar i vårat kök och så ska de förbli. Helt rätta färger dessutom.

P.s. Maken gillade också diskborstarna och sa spontant, "de där kan man inte diska med. De är ju för fina" !!

Marit Johansson sa...

Hahaha... jag har faktiskt testat att bleka tänderna hemma, det gjorde ont som f-n och jag tror inte tänderna blev vita heller. Kan ju ha berott på att jag inte stod ut att ha formerna i munnen så länge :)

Eva Trillian sa...

Hur skulle man kunna använda formerna mot ägaren ... hur ser man vems det är - verkligen?
Nåväl, nu får vi se om hon har med andra nästa gång!
Snygg bild du visar - helt i min färg! Tandborstarna står så bra hos dig ;)

Ama de casa sa...

Haha! Kommer osökt att tänka på när jag pryade som tandsköterska i nian. Trodde jag skulle bli av med min tandläkarskräck då.

När jag kom hem till mamma den dan, och frågade vad en bordell var så blev hon lite misstänksam.

Men tandläkaren hade tänkt göra en modell av min mun. Inte en bordell :-D

Margareta sa...

Jag tror att jag skulle behöva en tandblekning, men snål blir jag när jag tänker på allt annat roligt jag kan ha för de pengarna - kameraprylar, fickpengar på en resa och så vidare.

Trevligt med en så trevlig tandsköterska, men tror mig ha läst det tidigare. Färgerna har du väl aldrig valt själv - på tandborstarna.

Perspektivet - perfekt och mycket med tanke på hur jag ser att solen steker fasaden och ovanpå det - en klarblå himmel. Jag åker ner på torsdag och då har de lovat, regn, regn och sedan såg jag ett minus framför gradantalet.

Jag gillar er lägenhet. Trots att jag både är uppvuxen i villa, har själv ägt två två som vuxen så gillar jag ert än vad du kallar det. Vet inte om jag skulle kunna tänka mig hus något mer, trivs i lägenhet även om vi har det ganska trångt och inte alltför toppmodernt, om jag skriver snällt. =) Vårt hus är också något från 60-talet tror jag, men en superbra förening - ekonomiskt. Det är en av anledningarna som jag inte vill flytta, det är ju en typ av pensionsförsäkring att bo så billigt som vi gör.

Ha en fortsatt bra vecka - jag flyger över dig på torsdag.

Ps. Renarna fotade jag inte i helgen utan förra, när vi var i stugan och om du tycker att det var nära så kommer du nog upp några fler och då lite närmre. =) Det var inte en siberian husky - min kompis har två borderterrier, det var en av dem.

Freja sa...

Extrem patientsäkerhet, det låter bra, i dessa tider av avlyssning... Det handlar kanske inte så mycket om att patienten skulle känna igen sina egna former som att någon annan skulle känna igen avtrycken. Tänk så pinsamt om det kom ut att tänderna inte var naturligt vita...

Unknown sa...

Jag ska snart till tandhygienisten själv. Plågsamt så det ilar i kroppen när jag tänker på det.
Men efter en tandtvagning är man fräsch, alltså riktigt fräsch.
Det gillar jag.
Underbart att du får rätt färg på dina borstar.
/kiki

Unknown sa...

Svar: Jag är för snabb. Tack för länk till Tony, jag håller från och med nu koll på honom.
Han hade en del riktigt snygga bilar att bjuda på.
/kiki

KajsaLisa sa...

Men tänk om jag möter den personen med ett stort leende och känner igen honom eller henne från din blogg, snacka pinsamt.

Anki sa...

Haha... vilket härligt inlägg! Du verkar ha lyckan att träffat en riktig pärla till tandhygienist... tänk att hon t.o.m. håller koll på sina patienters favoritfärger :)
Tror inte jag är beredd att betala så mycket pengar för tandblekning.

Geddfish ♥ sa...

Härligt inlägg, gillades skarpt!
Även färgerna! Och tandblekningsgrejsimojset känner jag till, har själv lite sådant hemma undangömt.

MaMalena sa...

Det skall vara du som får till nått konstigt kostnärligt på ett tandhygienistbesök... :)

Jag är absolut sporrad att fortsätta blogga. Och är glad över de nya bloggkompisar jag får.

ansepanse sa...

hahahaha - vem skulle känna igen sina egna tänder, helt blå eller rosa?
då var du en snäll "kicka" eftersom du fick en present :)
kramar

cat sa...

Oj hon tog det säkra före det osäkra. Kan inte tänka mig att någon skulle känna igen sig själv i tandblekningsformer!

Stare Ström sa...

Det hade varit mycket coolare med blå och rosa tänder! Varför bleka??

Marina sa...

Jaha ja...tandblekning, tja, varför inte...? Skulle möjligen vara för att jag inte vill ! :)

Rantamor sa...

Tandblekning, ja det är ju något jag hört om men inte funderat närmare på, nu har jag ju sett en del som gjort det och det ser vitt och frächt ut, men jag vet inte jag, näe jag är nog lite snål där.
Men tandhyginisten håller jag hårt på , känns som att svåva på moln när man kommer därifrån.

Tjingelingen.

Ama de casa sa...

sv: Jag HAR faktiskt körkort. Numer fungerar det som ett tämligen dyrt leg...
Slutade köra för mååånga år sen, då Anders köpte en superdyr och stor bil. Jag tyckte inte ens att den rymdes på vägen.
:-)
Men även på den tiden tyckte jag att jag körde skitbra från passagerarsätet :-D

Benita sa...

Haha, säger som många andra vem skulle känna igen sig på tänderna.

Blått och rosa är de finaste färgerna som finns. ;)

Susjos sa...

Blå tänder, jo jag tackar ja! Tandblekning, jo skulle nog gärna vilja, men känns lite läskigt...och för dyrt förstås!

En plats i solen sa...

Bra ändå av henne, även om jag är lika tveksam som du på punkt 1 och 2 :)

Men jag gillar den orangea tandborsten :)