onsdag 5 mars 2014

Att sväva på kreativa moln…



… gör inte IT-bästisen Radde just nu. Han genomlider än väldigt icke kreativ hetta i helvetet just nu. Anledningen är att redaktörerna och formgivarna på mitt jobb får ny programvara i samband med datorbyte. Att slåss med kreativa moln som Adobe skapat är inte roligt alls har jag förstått.
Den nya versionen av det grafiska paketet heter Creative Cloud (CC) och den administreras genom en speciell sajt hos Adobe, där varje användare som ska ha tillgång till de nya programmen är registrerad.

Inbjudan
Man får en inbjudan ”Gå med i ditt team på Adobe Creative Cloud” från Adobe, där man uppmanas att registrera sig. Inget problem alls tyckte jag och fick en klapp på axeln av Radde. Klart på tre röda liksom:-) Det gick dock inte alls lika smidigt för chefen Håkan, som vid klockan 16:45 fortfarande inte lyckats med registreringen och var väldigt avis på mig.

Håkan: Hur gjorde du?

BP: Jag följde anvisningarna på skärmen.

Håkan: Jag menar, skapade du ett nytt lösenord?

BP: Nej, jag tog mitt vanliga som jag alltid använder.

Håkan: Det du föddes med eller…

Det känns skönt att även civilingenjörer kan stöta på patrull, om än bara hos Adobe. Det känns lika toppen att en chef som är rapp i käften och fick en stressad Radde och mig (som var kolugn) att vara dubbelvikta av skratt ett tag.

Det här inlägget är mitt femte bidrag till Blogg 100. Five down, 95 to go.

PS. Bilden på "mina" kreativa moln är inte tagen i Stockholm utan i Israel. DS




24 kommentarer:

Susanne sa...

Kul att du lyckades före Ingenjörerna ;)

En plats i solen sa...

Haha inte lätt alltid, men skönt med skratt :)

1½år är väl ganska lagom egentligen, men jag vill inte vänta så länge :P

MaMalena sa...

Bästa kommentaren!

Freja sa...

Hahaha, stackars din chef som inte fick ett lösenord redan när han föddes... Själv brottas jag just nu med Coops kundtjänst när jag försöker skapa ett konto för att kunna se hur mycket vi har på vårt matkort... Vi är inte riktigt på samma ställe i diskussionen känns det som...

Olga T sa...

Så kan det va´! Det är vi bloggare som är vana att handskas med lösenord ;)

Eva Trillian sa...

För inte så länge sedan var det inte bra att ha huvudet bland molnet - nu ska man ha allt där. Förvirrande!
Sv: Allt tecknat är ju inte humor - som till den jag lade ut ;)

LissenTo sa...

Vilken skön känsla Beate, hehe

Husbilen-Ellen sa...

Moln kan vara på många sätt! Ditt kreativa moln var vackert. Vi har mesta haft blå himmel idag, en på sen em kom det mer moln här. Ha dé gott! Elisabeth

llh sa...

Hehe känner starkt med Håkan. F-n ta dessa fantastiska lösenord som jag alltid förväxlar och blandar ihop. Men nu har du löst det åt mig. Tror att jag föddes med Stinky "den lilla piraten" som stående lösenord.

Unknown sa...

Jag gillar molnen, vackert.
Att vara lugn och metodisk som du, verkar löna sig.
/Kiki

Geddfish ♥ sa...

Heja dig, heja dig!
Ja, fy 17 för alla lösenord. Man kan ju inte ha samma överallt, även om jag försöker.
Men, svårigheter är till för att lösas, jag gillar utmaningar.
Ha det gott, finaste du♥

Susjos sa...

Ett gott skratt är aldrig fel :)

Monica sa...

Ja det går för fort och börjar bli för komplicerat för min hjärna, dags att sätta sej och glo in i väggen;-(
Ha en bra dag

Anki sa...

Datorbyte,ny programvara och kreativa moln... jisses så skönt det är att vara pensionär!
Tack för gratulationer till både det ena och det andra :)
Fantastiskt moln det där från Israel!

Della sa...

Han är kul, din chef. ;)

Kicki sa...

Haha, bra jobbat där!:)

cat sa...

Mycket vackra israeliska moln får jag säga! I övrigt tappade jag bort mig i din beskrivning av kreativa moln. Jag är förmodligen på samma nivå som din chef med andra ord ;-)

Tack för värmande ord hos mig idag. I morgon blir det stor lampljusavslutning och sedan måste jag fundera på vad i jösse namn nästa tema ska vara.

Kicki sa...

Svar: Fixar ett armband!:)

Marina sa...

Ja du, här finns en som svurit många gånger över alla olika molnvarianter och jag har kommit fram till att de där hederliga cumulus är nog bäst ändå...;)

ansepanse sa...

hahahaha - alla får väl ett lösenord när de föds :D
kramar

Ama de casa sa...

Haha! Du verkar ha en helt underbar arbetsplats :-)

Carita Liljendahl sa...

Kul med chefer som är rappa i käften, sådan där humor gillar jag. Det får gå åt det brittiska torra också, så där som i James Bond.
Min Adrian är också ganska talför :-)

KajsaLisa sa...

Är lite skeptisk till molntjänster. Iden bakom den är ju att tjäna pengar på att vi lägger det vi har på våra hårddiskar på en server, någonstans i världen.
Samtidigt som Google släpper sin hårddiskfria molndator kommer det ut att dom samarbetar med den amerikanska underrättelsetjänsten.
Sen är ju inte det här med moln så speciellt egentligen. Våra bloggar är ju också molntjänster.
Man påstår att det ligger säkrare där men det är inte helt sant heller. Vad händer den dagen när företaget man valt tycker att verksamheten inte är lönsam.
Jag har själv manueelt flyttat 600 inlägg samt över 1000 bilder från gamla Metrobloggen till Wordpress när Metro tröttnade och skulle lägga ned den.

Margareta sa...

Jag prenumererar på Creative Cloud, trots att jag inte har behov (och kompetens) av alla de program jag laddat ner -alla. =)

Kan förstå frustrationen när inloggning och nya registreringar inte fungerar. Har tidigare hållit på med att logga in och registrera mig på vår morgontidning på nätet .. ingen lek kan jag påstå.