måndag 17 mars 2014

Helgbilder ur (nästan) grodperspektiv







Som jag berättade igår försökte jag mig på fotografering ur grodperspektiv. Nu godkände maken inte min tolkning av ”frog’s eye view”, å rent tekniskt hade han ju rätt. Men jag tyckte ändå att bilderna jag tog ur (nästan) grodperspektiv förtjänar ett bättre öde än arkivet. Så här bjuder jag er på en rejäl dos av betongskog;-)

Miljonprogrammet
Nu är jag fullt medveten om att ni som bor i villa/hus/radhus/slott fnyser åt lägenheter i ett område byggt på 1960-talet – under det så kallade miljonprogrammet. Helt ok för min del. Både maken och jag är uppväxta i villor i småstäder. Ingen av oss är det minsta händig och avskyr allt vad underhåll och trädgårdsarbete heter.

Lägenhet
För sådana som oss är en brf-lägenhet idealisk. Går något sönder är det bara att lyfta luren - alternativt mejla - till HSB, så fixar fastighetsskötarna felet senast dagen efter. Bingo! Vårt bostadsområde är ett av Sveriges arkitektoniska pärlor och har figurerat på svt:s Go’kväll för ett år sedan. Tror jag bloggade om det då.

Byte till ”nytt”
Vet ni vad – vi skulle aldrig byta ut vår lägenhet mot en i ett nybygge som i stor-Stockholm mest liknar en skokartong som är lyhörd, har insyn från grannen, är utrustad med ett frimärke som kallas balkong, har gipsväggar med sprickor efter tre veckor och som inte bjuder på en stor innergård. Nej, vi ”stay put” tills det blir dags för ”hemmet”;-)

Fler helgbilder hittar ni här.

Det här bidraget är mitt 17:e bidrag till Blogg 100. 17 down, 83 to go.

PS. Njut av den underbart blåa himlen på bilderna. Idag var det snöstorm i Stockholm och två minusgrader och värre lär det bli... DS.

28 kommentarer:

Freja sa...

Grodperspektivet får högsta poäng av mig, särskilt på de två första bilderna! Och det skulle aldrig falla mig in att fnysa åt dig, jag skulle tusen gånger hellre bo i lägenhet än hus, men dels är jag inte ensam om att besluta i familjen och dels visade det sig stört omöjligt att hitta lägenhet när vi skulle flytta hit... Jag ser fram emot pensionen då jag drömmer om att sälja huset och istället köpa lägenhet i byhålas centrum. Fast jag tror att vi renoverar fast oss här, inte många lägenheter som kommer att kunna husera både bibliograf och pysselrum...

LissenTo sa...

Bästa betongskogs perspektiv du fotat Beate.

Går inte att "klicka" till dej direkt från bloggen. brukar gå

Anitas Malta sa...

Men Beate !! Med de här bilderna skulle du självklart varit med i veckans fototriss och än är det väl inte försent. Blir ju nästan yr när jag tittar på husen ur grodans perspektiv ;-) Fantastiska bilder !!

..och himlen är ju blåare än blått så det känns nästan overkligt att det varit snöstorm i Stockholm idag. Fy sjutton, du som vill ha sol och värme..

Vet faktiskt inte om jag bor i villa/hus/radhus/slott. Beror lite på dagsformen faktiskt. Idag var det nog mest radhuskänsla här hemma men lite mer slottsliknande i helgen ;-)

Tvivlar inte en sekund på att ditt bostadsområde är ett av Sveriges arkitektoniska pärlor. Det är inte vår lilla övernattningslya i Älvsjö. Tror dock att om något går sönder är det bara att lyfta luren även där. Nu behövs ju inte det eftersom jag så sällan är där och inte har jag någon längtan dit heller. Men den är bra att ha i reserv.

Vem vill bo i en skokartong !! Ser de nybyggda höghusen i Tigne som inte ligger så långt härifrån. Där kan man verkligen tala om att bo i en låda med pyttesmå fönster, utan balkong dessutom !! Men det är fint att bo där och det är dyrt. Nej tack ;-)

Men vi är på G att sälja vår fina, ljusa lägenhet med stor balkong, takterrass, öppen spis, öppen planlösning, egen tvättstuga och garage. Har bott här i i sju år nu men jag lovar, det bor en ande i väggarna här som gjort att jag aldrig känt mig hemma. Nu ska det säljas och en sak är säker. Får man inte ha hund där jag ska bo kommer inte jag att bo där heller. Men det ska bli spännande att leta nytt...

Förlåt om jag blev "lite" långrandig. Behöver skriva av mig ibland och nu blev det du som fick ta emot. Stay put du i Täby. Varför byta om man trivs :-)

Eva Trillian sa...

Nja, nu häller jag inte med din make längre, faktiskt! De här häll sig väl till kriterierna? Det är i så fall storleken på grodan man ska diskutera .. och lite fantasi har man ju aldrig dött av ;)
Gôrbra bilder!

Unknown sa...

Härligt "göttande" i betong, sett från en groda eller ej. Skönt att veta att man bor på en plats men faktiskt gillar.
Soliga bilder, det är bra det.
/Kiki

Unknown sa...

svar: Blir nyfiken på Tony, finns det en textilTony? Blogg?
/Kiki

Olga T sa...

Jag håller inte med maken! Visa honom inläggen efter du lagt in dem och låt ditt tänk råda. De är strålande. Jag kände det redan igår när du skrev att du fotat ert hyreshus. Jag vet ju hur stort det är. Heja heja dig!! Och med den himlen bakom kan det inte bli bättre :)
Han ska vara stolt över dig och det tror jag att han är. Hälsa honom!

Olga T sa...

SV: Jag förstår rätt bra ändå :=) God natt!

LissenTo sa...

Vet du nu fungerade det perfekt och jag kom direkt in till dej.

Får lite längtan till Stockholm också, när jag ser på bilderna från plattan. Ströva omkring i din fina stad

Beppan sa...

Intressanta perspektiv du visar av hyreskomplexen. Riktigt läckert faktiskt. Och så blå himmel därtill. Det är vi inte bortskämda med precis.

KajsaLisa sa...

Ärligt talat, jag har sett husen från Norrtäljevägen, men dom är häftigare på dina foton. Läckert.

Geddfish ♥ sa...

Jag tycker det var underbara betongbilder, jag!
Jättefräna!
Själv bor jag i en hyresrätt, har aldrig ägt en bostadsrätt, däremot tre villor. Jag är nog typen lägenhetsmänniska. Lite mer frihet.

Susjos sa...

Vi bor i ett radhus, som jag har längtat efter att bo i, som bott i lägenhet hela mitt liv! Men vet du, jag är ingen radhustjej! Jag och maken längtar till lägenhet igen! Så det kommer nog att bli så framöver :-)
Superhäftiga bilder!

llh sa...

Snyggt tjejen! Fint att vi är flera som vågar vägra kräla. Ja jag skulle gärna byta till mig din lägenhet i en riktig stad men det går ju inte nu när ni har bestämt er att stay put. Det har jag aldrig riktigt lyckat med- många flyttar blir det. Fast lite fast är jag ändå i småstaden just nu :)
Himla läckra bilder sa jag visst inte men du fattar väl att det var det allt bubblet gick ut på.

Rantamor sa...

Jamen det där VAR väl ändå ur grodperspektiv, va svamlar din äkta man om ???
Fastän jag kan ju inte förstå hur du kunde glömma av Falles grodor ??

Har också blivit alldeles för bekväm för att kunna tänkas att bo i ett hus, men jag älskar vårt lilla parhus.
Och vi har gångavstånd till hemmet, och där har dom byggt ut parkeringen, och jag i min enfald tror att det är för att vi ska få parkera husbilen där när vi flyttat dit....
tänkte att då ska Rantafar och jag flytta ut i husbilen om somrarna och sitta där och dricka vin och spela Cornelis, Plura, janis Joplin, Santana och alla våra favvosar på hög volym, och njuta, och naturligtvis ska vi bjuda in dom som vill lyssna...men inga abedissor är välkomna !!!

Tjingelingen i natten...

Marina sa...

Det finns ju stora grodor så det här tycker jag är klart godkänt som grodperspektiv! Här finns det något som kallas "bullfrogs", vilka visserligen låter större än de är, men ändå...
Själv bodde vi i villa tills för fem år sedan då vi bytte huset mot lägenhet och trivs alldles utmärkt. Vilket vi i och för sig gjorde de 25 åren i hus också, men huvudsaken är ju att man trivs där man är just nu.

ansepanse sa...

vackert grodperspektiv, jag får nästan lite svindel av att titta på bilderna
jag tillhör ju dem som bor i eget hus och dessutom ute på landet, stor trädgård har vi och jag skulle ha väldigt svårt att tänka mig att jag inte skulle få ha min paradis på jorden :)som både huset och trädgården är för mig
Sv: nja, det går inte att limma ihop vasen, för även om en del bitar var stora, så var många bitar pyttesmå
kramar

Anni sa...

Miljonprogrammet är ju känt för sina genomtänkta planlösningar, så jag förstår att ni trivs. Moderna byggen må se trevligare ut utifrån, men vad hjälper det om lägenheterna är ogenomtänkta?

Säg till maken att han uppenbarligen stannat i grodstadiet och inte utvecklats till prins trots alla pussar ...

Benita sa...

Jättefina bilder och jag tycker att dom passar bra som grodperspektiv.
Vi bor i hus på landet men planerar nu att flytta in till stan. Jag är inte det minsta intresserad av trädgårdsarbete, det räcker med att klippa gräsmattan vid sommarstugan. :)

Monica sa...

Läckra bilder, förstår att ni trivs det enda jag inte gillar är dom utanpåhängande balkongerna föredrar inbyggda.
Ha en bra dag

Stare Ström sa...

Vilka bra bilder! De kan du köra som tisdagstema också, robust är väl precis vad de är!
Usch, för vinterväder! Behåll det hos er och låt mig få fortsätta med våren!

cat sa...

Så bra att du inte lät dem hamna i arkivet! Vilken härlig betongskog i intressanta perspektiv (grod, eller ej)
Själv saknar jag också alla förutsättningar för att kunna sköta ett hus. Det jag saknar mest i mitt hem är dock balkong. Någon gång flyttar jag nog till ställe med balkong.

ulla laiho sa...

Läckra bilder ur alla perspektiv.

Jag är ju inte så förtjust att plocka blåbär, lingon och vad man nu måste plocka i skogen. Ett hus ville jag ha med bärbuskar i trädgården och så fick det bli. Och på 1970-talet var det dessutom ekonomiskt på sikt att bygga sig en villa - lånen var inte så stora på den tiden.

Freedomtravel sa...

Praktiskt att bara kunna ringa nån, det kan jag hålla med om! Det vore skönt här... Vi kan iofs ringa marinan om vissa saker, men det är stor risk att fakturan hamnar på oss... ;)

Ama de casa sa...

Ja, tacka vet jag lägenhet! Vi bodde i villa (modell skokartong, men med typ 1000 kvm trädgård) i 21 år. Det räcker.

Sååå skönt att bara kunna lämna lägenheten och ge sig av utan att behöva bekymra sig.

Om man nu ger sig av nån gång, vill säga... :-)

Marit Johansson sa...

Älskar de nedersta bilderna, trodde först att du varit i photoshop och vridit bilderna men så såg jag... snyggt i alla fall :)

Mias Mix sa...

Nu när jag ser bilderna tycker jag din make var lite väl hård mot dig. Bilderna är ju suveräna! Även om du inte krälat allra längst ner på marken så nog är et grodperspektiv för mig. Jätteläckert när husen svänger så där snyggt. Såklart du ska stanna när ni trivs så bra. Vi bor i en villa på 200kvadrat och nu när inga barn bor hemma har vi funderat på lägenhet men vi trivs alldeles för bra här.
Himla snygga o våriga tandborstar! Och så suveränt av dig att skicka diskborstar till Anita!
Ha det bra!

Carita Liljendahl sa...

Det här var inlägget jag väntade på! Ska visa det åt svärföräldrarna nåt tag. Häftiga bilder, är det verkligen så där balkongerna ser ut ur grodperspektiv? Eller är det andra hus på de två första bilderna och Grindtorp på den tredje?
Hur som helst, finfina foton!