tisdag 4 mars 2014

Ny familjemedlem




Stoppförbud
Egentligen hade jag för avsikt att blogga om chefens fadäs på Arlanda, där han parkerade sin bil i en stoppförbudszon. Han hade liksom inget val då platserna, där det "bara" råder parkeringsförbud var redan upptagna och 80 kronor för en timmes legal parkering i parkeringshuset var alldeles för mycket pengar för honom. 900 kronor i parkeringsböter senare insåg chefen, som ju är civilingenjör att dessa pengar hade räckt för 11 1/4 legala parkeringar...

Nej, jag bloggar hellre om en ny familjemedlem jag fått av favo kollegan Yvonne igår. Hon var på semester i Finland förra veckan och tyckte att Stinky i form av en Wettexduk skulle trivas alldeles ypperligt här hemma hos mig. Å det gör han som ni ser på bildern:-) Tusen tack Yvonne!

Stinky
Stinky är en figur som Tove Jansson skapade för dagsstrippserien i Londontidningen The Evening News, 1954. Han är mycket hårig, avger en hemsk stank och äter det mesta (i den första serieepisoden äter han upp hela Muminhuset). Han kan beskrivas som en skurk eftersom han är oärlig och gillar att förstöra för andra. Han är dock inte genomelak och hjälper ibland andra... så länge han tjänar på det. När Muminpappa känner sig äventyrslysten söker han ibland upp Stinky. Sniff som är en materialistisk fegis, men blir modigare då han får första bästa chans att bli rik och berömd, har ibland samarbetat med Stinky för att tjäna enkla pengar. Källa: Wikipedia

Det här inlägget är mitt fjärde bidrag till Blogg 100. Four down, 96 to go.

26 kommentarer:

Susjos sa...

Trodde först du skaffat ett levande husdjur! Men det är nog enklare med Stinky!
Blogg 100 låter kul, har anmält mig,men ser nu att man ju ska länka varje inlägg..och det har jag ju inte gjort!

Anitas Malta sa...

Stackars chefen din eller kanske inte. Är det det som kallas "eftertankens kranka blekhet" ;-)

Tuff ny familjemedlem som matchar övriga limegröna detaljer!! Bra att du bjuder på lite historia om Stinky också så man vet. Men du, den där färgglada kvasten intill, en sån vill jag också ha. Finns den att köpa på postorder tro ;-)

Yes !! Blogg100. Four down, 96 to go here too ! Inte så kämpigt ännu som jag trodde men vem vet vad som väntar ;-) Ja, för dig är det väl lätt som en plätt och nära rutin med enbloggomdan. Tycker du är super så full av energi. Det smittar faktiskt lite :-)

Husbilen-Ellen sa...

Verkar som Stinky passar bra in i ditt kök. Han får säkert käka upp utspillda saker och hjälper dig på det sättet! Ha dé gott! Elisabeth

Geddfish ♥ sa...

Vackert med grönt i köket. Jag köpte faktiskt en grön keramikstekpanna i helgen.
Annars har jag turkos.
I min förra lägenhet hade vi rött.
Jag tycker inte Blogg 100 är så svårt, jag gör alltid "bara" ett inlägg om dagen.

Eva Trillian sa...

Stinky med en bakgrundsfärg a la BP :) Gör sig bra med det brandgula!
Bra att du valde att blogga om det istället för om chefens fadäs ;)

Olga T sa...

Stinky känner jag till! Mumindalen följde jag som barn och mina egna barn följde den tecknade variant som kom senare. Kul med en färgstark disktrasa.

Rantamor sa...

Kan bara le åt din nya familjemedlem, Rantafar fick en kaffemugg med Stinky när vi var nere på Iittala...
Så i vårat kök finna han också men inte i form av en disktrasa.

Här fortsätter sportlovet med sonen och John å Vincent. Colin har åkt hem idag och ska fira resten av sportlovsveckan med sina föräldrar.

Tjingelingen från Rantamor.

Freja sa...

Stinky, en favorit! När vi var i muminland var barnen med och letade efter Stinky som snott Filifjonkans halsband. han hade gömt det i näsan... Det var mycket populärt hos ungarna!

Peranders sa...

Snygg disktrasa! Så det finns alltså flera olika nivåer på otillåtna parkeringar på Arlanda..?

KajsaLisa sa...

Stinky har jag totalt missat, mycket coolare än dom andra trollen.

Anni sa...

Säger som Freja - Stinky är en favorit! Sönerna har alltid tyckt att han är bäst!

Kerstins foto sa...

Hahaha, ja chefen fick nåt att tänka på där. ;)
Rolig disktrasa, mycket roligare än de tråkiga i 4-pack som man köper på Maxi. Vad duktig du är med Blogg 100. Jag kände inte för att hoppa på ännu en utmaning, det räcker med 365 foto som jag inte ens har några bilder till just nu. Måste få tid att fota men tiden vill inte räcka till så snart sitter jag där och får lägga upp tio bilder på en gång. ;)

Monica sa...

Snålheten bedrar visheten heter det ju, passande i detta fall;-)
Hoppas att Stinky inte är med doft, gillar diskborsten skarpt läcker färg

Anki sa...

"Snålheten bedrar visheten" eller hur det heter... angående chefens fadäs.
Stinky kommer säkert att trivas - han ser nöjd ut :)

Mias Mix sa...

Åh vilken söt ny familjemedlem! Hade aldrig hört talas om Stinky innan. Nu kan Stinky äta upp alla dina smulor o fläckar på diskbänken :)

Kicki sa...

Den är helt perfekt för dig...menar ni är ganska lika egentligen...inte till namnet, men den där pillimariska blicken!;)

Ama de casa sa...

Åh vilken FIN wettex! Den får du inte blöta ned... Den är alltså av den oanvändbara sorten. Såna har jag i mängder :-)

cat sa...

Vilken söt disktrasa. Hos mig hade den levt i högst två veckor, sedan hade jag förmodligen lyckats söla ner den bortom all rädding ;-)

Jo då, nog låg jag tillbakalutad på golvet för att kunna ta mina taklampebilder.

Della sa...

Extra fin wettexduk där. Vet inte om jag skulle kunna med att använda ett så fint exemplar.

Benita sa...

Det var en fin disktrasa du fått. Passar perfekt i ditt kök. :)

En plats i solen sa...

Åh vilken söt liten vettexduk :)

Illa för chefen dock :)

Ja jag bor mer eller mindre hos Erik så just nu bryr jag mig inte mkt om bussarna

Susanne sa...

Rasmus älskade Stinky när han var liten.

Unknown sa...

Stinky känner jag igen, gullig och o-gullig i ett, men vad är det som står bredvid den lurvige?
/Kiki

Carita Liljendahl sa...

Härligt med Stinky! Muminkaraktärerna är helt underbara, och man får ju dem lite förmånligare i Finland än i Sverige. Våra svenska vänner och släktingar brukar köpa Mumin då de är här hos oss.

Hahaa... din chef verkar kul!

Margareta sa...

Ja, snålheten kan bedra visheten brukar det ju heta och i det här fallet stämde det på din chef - jag vet. =)

Du har så gulliga människor runt dig som vet precis vad du behöver. Bra arbetskollegor är verkligen ett stor + och det måste jag säga att jag har idag på mitt externa uppdragsjobb - även om vi inte ger varandra presenter. Mycket handlar om var man varit och vart man kommer - jag har i mina två senaste uppdrag stortrivts. Däremot så fanns det en tid ... att några få kan förstöra för så många.

Det här blev något annat skrivet men det bara kom ur mig och behöver göra så ibland - tyvärr.

Nu fortsätter jag vidare.

Linnéa sa...

Vilken härlig ny familjemedlem. Riktigt läcker! Så nu får du inte glömma att tvätta Stinky i maskinen då blir han som ny och kan börja fånga nya disktrasebakterier.