onsdag 12 mars 2014

Onsdagsblandning

Det är mycket man kan upptäcka och undra över när man har ögonen med sig och det brukar jag ha vill jag påstå. Kolla här:

Golfreparatörerna

Här ställer jag mig frågan vad golfreparatörerna har för affärsverksamhet. Jag menar inte reparerar man väl golfbollar, eller det kanske man gör?! Nu vågar jag vägra spela golf, men det skulle vara intressant att veta i alla fall;-)

Isfria tak

Hoppas den här firman hade en alternativ sysselsättning under den här vintern i stor-Stockholm, för avisning av tak behövdes då verkligen inte i år.

Räkor

Den här skylten hittade jag på Hemköp i Täby Centrum. Innan jag såg skylten trodde jag i min enfald att räkor antingen är färska eller frysta. Nu undrar jag vad färskfrysta räkor är för sort. Ja menar man fryser väl inte gamla räkor, eller det kanske man gör - som att reparera golfbollar alltså;-)

Det är mycket man inte vet;-)

Det här är mitt 12:e bidrag till Blogg 100. Twelve down, 88 to go.



23 kommentarer:

Husbilen-Ellen sa...

Nog tur att man inte vet allt! Du har verkligen ögonen med dig. Elisabeth

Susanne sa...

Hihihihi, det finns mycket att fundera över. Intressant det där med räkorna, väntar med spänning på hur det egentligen ligger till med färskfrysta räkor.

Anitas Malta sa...

Golfreparatörerna kanske måste se över alla dessa golfklubbar som golfspelarna bär med sig i sina hjulförsedda vagnar under sina långa rundor i gröngräset ! Har aldrig spelat golf om man bortser från minigolf men det räknas väl knappast i riktiga golfkretsar ;-)

Lågsäsong alltså denna vinter för Dimson.se som troligen har fullt upp med annat ändå.

Dina rader tyder på att vintern i Stockholm är slut för den här gången vilket låter alldeles utmärk då maken envisas med att vi ska till Stockholm i början av April. Får se hur det blir med den saken. Vi skulle ju faktiskt till Borneo enligt planerna ;-)

Känner mig lika frågande som du när det gäller frysta räkor. Standard brukar vara att påsen är genomskinlig, räkorna ser jättestora ut tills man kommer hem och tinar dem. Då är de plötsligt så små att de nästan inte syns.

Bye bye från Malta ! Klurar fortfarande på hur jag ska få bort de stora vita plattorna ;-)

Olga T sa...

Nej några golfbollar reparerar de inte det kan jag lova! Men klubborna behöver nya grepp då och då. Du kan få för dig att korta din klubba, du kan byta skaft, du kan laga en klubba som gått sönder. Ja, de har säkert att göra.
Färskfryst...gör man inte det med bröd också nu, då fryser man ner det medan det ännu är varmt, men räkorna är ju inte varma när de kommer upp ur vattnet, nej jag vet verkligen inte!

Geddfish ♥ sa...

Ja, herregud, det var kanonskyltar alla tre! Och du är lagom underfundig i tankar och ord, fina du!

Jag tror inte bara att det är tryckfelsnisse som härjar på skyltarna, det kan vara fel i tänket.

Men, då fick vi något att le stort över ;)
Ha det gott ;)

Susanne sa...

Sv: Eftersom det är 6 månader och 8 dagar kvar, så hinner jag spara mycket shoppingpengar ;)

Rantamor sa...

Det kanske är reparation av utövaren av golfaren, kan ju bli lite slitningar i leder och i händer och knän...visst har jag rätt fast det ser ju inte slitsamt ut att spela golf.

Och jag kan ju inte tänka att det ens nångång blir is på tak i Stockholm ???

Och det där med färskfrysta räkor är nog som nypressad eller färskpressad jucie !!!

Svar: varför gillar du inte aktier och fonder ?? Bara funderade, jag har ju inte nå kontroll, men Rantafar älskar att hålla koll på börsen...
Och ja vi satt här ikväll och tänkte att...
dom hade ju kamerabevakning där på resecentret, och vi undrar om dom varje dag kollar just vad som bevakats den dagen ???
Då kommer dom nog att fundera vad dom där Rantarna höll på med...en åkte upp åkte ned, åkte upp..och den andra stod på knä å fotade?????????????????????

Kanske någon ringer på i morron bitti !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Susjos sa...

Haha !!! Underbara skyltar och underbara funderingar som vanligt! Jag står också frågande?!

krulli sa...

Färskfrysta men det finns också färskskalade, det betyder att de var färska när de skalades, inte nödvändigtvis när du äter dem! (Hållbarhetstid på 6 veckor!!!!!)

Peranders sa...

Jag vägrar också att spela golf. Ett ganska lätt beslut.

Anki sa...

Vågar också vägra golf... så hur det är med ev. golfbollsreparation har jag ingen aning om...
Hm... du har verkligen ögonen på skaft - intressanta frågeställningar som satt myror i huvudet :)

Hörni sa...

Bra iakttagelser. :)

Elsa och jag brukar promenera på en nedlagd golfbana, det är det närmsta golf jag kommer. ;)

Stackars avisare.. hoppas de överlevt vintern..

Räkorna då... eftersom jag ofta ger Elsa färskfryst foder undrar jag genast om räkorna är frysta i rått tillstånd? Icke kokta. Alltså färskfrysta. :D

Stare Ström sa...

Visst är det mycket man inte begriper, men vi tycks klara oss ändå!

Monica sa...

Golfbollar skulle jag kunna sälja hundarna hittar ett par varje dag undrar om dom som spelar är skelögda.
Ja man kan ju undra om dom andra räkorna är gamla;-)
Ha en bra dag;-)

cat sa...

Jag ser framför mig hur de reparerar böjda golfklubbor. Det har man ju förstått, att frustrerade golfare böjer klubbor till höger och vänster.

Pandalus blev för mig panda + lus och då såg jag en liten, liten svart och vit och lurvig lus/loppa framför mig.
Antar att min fantasi är väldigt aktiv idag.

Ama de casa sa...

Vi vågar också vägra golf. Dock håller Anders på med ett golfsystem åt en förening här nere, så nuförtiden VET vi ganska mycket om golf. Fast inte ett dugg om vad man behöver reparera, tyvärr...
:-)

Marita sa...

Ja just det som ovan har skrivit. Trasiga golfbollar slänger men klubborna behöver en genomkörare ibland fast mina har inte behövt det än.
Jag vågade vägra golf tills jag tänkte att jag kan väl gå en golfkurs så får jag se. Innan veckan var slut hade jag beställt klubbor och köpt skor. Men jag är inte en golfnörd för det, man måste hinna måla akvareller också 😄

KajsaLisa sa...

Dom kanske är elektriker. Lägger om golfströmmen :)

ansepanse sa...

:) jag gillar dina funderingar :) kanske är det golfbagar och golfkluggor som repareras :) vad vet jag :)
och just det där med färsfrysta, vem vet om de använder sig av gamla räkor, fast jag tvivlar ju förstås
Sv: hahahaha - ja, det kanske är dumt att hindra dem :)
kramar

Kerstins foto sa...

Hahaha, precis sån är jag med. Har många åsikter om konstiga beskrivningar. Det där med räkorna är ju lika korkat som färskpressad juice. Färskpressad för mig är det jag står och gör vid diskbänken och sen ställer fram på bordet. Inte gjort på fabrik, paketerats och sen skjutsats runt hela Sverige.
Hoppas att det är golfbanorna de där nissarna i första bilden håller på med.
Hoppas på fler såna här klokheter från dig. :)

Freedomtravel sa...

"Is"havet kanske är så kallt så räkorna liksom nästan är frysta när de fiskas upp...? ;)

Jag glömde förresten fota men när jag var på ICA såg jag recept på "Ostcheesecake". Underbart tycker jag. Liksom till skillnad från annan cheesecake då eller...?

Freja sa...

Färskfrysta räkor är väl som den där färskpressade juicen. Som pressades när den var färsk, men som sen har frysts och fraktats och tinats... Inte det jag menar med färskpressad... Dimson var ett intressant namn för någon som jobbar med snö och is... Och min man har en golfbag som skulle behöva en reparation. stället har han slutat golfa, helt OK tycker jag...

Unknown sa...

Text har du verkligen ögonen för. Biltexter verkar vara lite av din specialitet. Uppskattat, eftersom jag sällan ser sånt själv.
/Kiki