torsdag 20 januari 2011

Missad "action" och lite reklam

När kollegan X kom springades till mitt rum vid klockan 15:45 i eftermiddags med orden:

- Kom fort, tag med dig kameran, det är världens pådrag därnere på gatan.

... såg jag mina "fifteen minutes of fame" som gästfotograf hos kvällstidningen som börjar på A. Med tanke på ovan bild är jag dock ytterst tveksam;-)

Pålitliga vittnesuppgifter
Enligt pålitliga vittnen utspelade det sig en dramatisk polisjakt med flera polisbilar och piketbussar inblandade. Jakten slutade med prejning av bilen ni ser på bilden och gripandet av ett antal personer som las på marken, förseddes med handbojor och fördes bort till piketen.

Mina iakttagelser från platsen
Som ni förstår missade jag all action ovan men jag delar gärna med mig av mina iakttagelser från "brottsplatsen":
- jag räknade till 12 poliser, varav en var en snygg mörkhyad tjej och fyra var civila under cover agenter,
- de sistnämnda som var mellan cirka 1,68 och 2,00 m långa såg ut som värstingar från Rinkeby,
- två killar stod med armarna mot husväggen; båda var hårt bevakade av varsin biffig civilpolis,
- en av killarna var mellan 20 och 30 år gammal och hade en Canada Goose jacka på sig,
- när jag lyfte kameran för att ta ett foto av just den pojken vände han sig om och stirrade mig rakt i ögonen. Jag tog inget foto...
- kollegan frågade en civilare vad som hände. Svaret han fick: vi grep några tjuvar...

Lite reklam
Tänkte bara berätta för er att det är partaj hos Caja imorgon. Alla är välkomna oavsett ålder och kön. Jag gick dit förra fredagen och då såg det ut så här. Caja har också varit lite sjuk den här veckan, så jag hoppas att kalaset blir av.

PS1. Stort tack för att så många av er tyckte synd om mig igår (ni får gärna fortsätta med det i några dagar till). Och era kramar värmde för att inte tala om era kommentarer:-))) DS1
PS2. Bilden jag lägger upp är ytterligare ett mardrömsexemplar av min "mörkerfotografering". Men ni ser väl delar av två polisbilar och massvis med poliser framför den prejade bilen;-). DS2.

15 kommentarer:

Caja: sa...

Vilken dramatik du bjuder på idag ;-)

Och du...klart det blir förfest inne hos mig...klockslag okänt..kika in emellanåt och kolla läget!

Alla är välkomna/caja

LissenTo sa...

Dramatiskt till tusen och vilken iakttagelseförmåga du har!

Så lilla frun kunde inte hålla sig från att gå till jobbet :-)

Må så gott.//Lissen

Susanne sa...

Mina rökande kollegor berättade om hela händelsen, de måste ha glömt att de har iPhones, för några bildbevis hade de inte. "Tjuvbilen" stod kvar när jag gick hem, bevakad? av en polisbil.

Jane sa...

Du skulle bara veta hur ofta (rättare sagt hur lite)jag använder klockan!! Jag är inte så mycket för "tingeltangel" egentligen...
Vad spännande med sådant pådrag på gatan!Jag hade nog också rusat dit med kameran - allt för en bra bild. Förstår att du inte fotade killen som kikade på dig, kanske tur att poliserna hade dem under kontroll :/
(Min svärmor bodde tidigare i huset som syns men bor nu bakom, på Västmannagatan)
Jag är bara tacksam om du inte nyser på mig i morr´n ;) Tänkte faktiskt promenera upp till Historiska Muséet från tåget, för att slippa ta buss eller T-bana - vill varken ha förkylningar eller magsjuka med mig hem igen :)) Kameran är med förståss! Eftermiddagen ska tillbringas på Nationalmuséum bland alla gamla stofiler.
Vi kan ses vid ett annat tillfälle, kanske på förfesten hos Caja ;)

Malla sa...

Shit pomfritt jag skulle ha gömt mig.Drama är inte riktigt min melodi :P

Simon sa...

Ojoj, spännande. :) Mår du nå bättre idag? Tack så jätte mycket för dom trevliga kommentarerna, kul att du gillade det. :)

Bildgatan sa...

Spännande action på ditt jobb idag och jag förstår att du ville skicka in för att kanske vinna en Iphone (är det inte det man kan få förutom pengarna då)

Om det "bara" var några tjuvar var pådraget stort. Hade de stulit ett tuggummi på ICA?

Jag var in och läst lite hos Caja, en kul blogg, men jag förstod inte så mycket vad partajet du skrev om var eller fanns, inte heller blev jag klokare av andra länken. Det kanske beror på att jag inte läst tidigare utan nu bara skummade igenom.

Jag fortsätter tycka synd om dig och imorgon får du krya på dig ordentligt. =)

Jag ser allt det där och mörkerbilderna brukar bli så där, ofta i hasten. Jag tänker vad måna dina arbetskollegor är om dig, att du ska få bra scoop till bloggen eftersom jag misstänker att det är det de din kollega hade i åtanke.

Godnatt.

Pysselfarmor sa...

Jag tänker så på Shannara - alla barnen - vet du nå't? Du kan väl bara ge mig en signal...nada...ok...på G eller så
om inte blogg så är min mail
pysselfarmor@yahoo.com

cat sa...

Jösses vilken dramatik! Och dina mörkerbilder är inte ett dugg sämre än mina :)
Ha det så kul hos Caja i kväll.

SoF sa...

Haha!

Jag har hört talas om "after ski" men "after action" är något nytt. ;)

Skojar bara, men action tycker jag själv är väldigt svårt att fånga på bild. Inte min grej...
Herregud det är ju svårt nog att fotografera saker som alldeles stilla. ;)

Är du redan på jobbet igen alltså?

Soooliga hälsningar!
(och fortsatt Krya-på-dig-kram om du behöver)

Monica sa...

Jag som trodde du låg hemma med isblåsa på skallen(pga den häftiga febern) och tyckte synd om dej själv.
Ja det är nog bäst man passar sej och inte fotar fel individer, dom har ju inga spärrar alls nu för tiden pojkarna. Skönt när gatorna rensas från småskiten som tror att dom är kungar.

Jess sa...

Attans att du missade all action! Hade nog inte heller fotat om gärningsmannen stirrat rakt på mig...

Ha en trevlig fredag, vi ses kanske på festen! :)

Caja: sa...

Nu är det freeedag och "förfest" inne hos mig, välkommen/caja

Svorskan sa...

Nästa gång kan du väl satsa på att fota POLISERNA? Jag har en liiiiten svaghet för män i uniform. :D

Ellis sa...

Hahaha jag hade fotat ändå trots blicken! :D

Ja tycker faktiskt sådant där är läskigt - att vara på samma plats, och inte nog me de - jag tycker inte sådant drar min uppmärksamhet - ja kan gå förbi utan att bry mig - men kul att få höra sen vad de var så länge ja inte va på plats haha..