måndag 1 juli 2024

Glad måndag

För första gången någonsin hölls en loppis på innergården i lördags. Kan väl säga som så - att det fanns betydligt fler säljare än köpare. Men ett kroligt initiativ. Nej, jag gick varken ned eller köpte nåt.

Siamesiska jordgubbstvilligar;-)

Det är den 1 juli idag, men det här är väl ändå att ta i...

Sommarvikarien har samlat in kvistar och en pall;-) Kvistarna ska nog packas i plastpåsen.


Euro 2024 - England
Ja, hoppas och drömma kan man ju alltid. Gårdagens åttondelsfinaler gick enligt experternas förhandstips (inklusive min;-), men det satt väldigt hårt inne för England. Den förlösande bicykletan av Jude Bellingham till 1-1 mot Slovakien i den 95:e gjorde mig ändå väldigt glad - EMs vackraste mål hittills. Harry Kanes segermål i förlängningen gjorde att jag kunde andas ut;-)

Euro 2024 - Georgien
Var så otroligt stolt över Georgien redan innan åttondelsfinalen mot Spanien. Ja menar – hallå!!! Laget ligger på 85:e plats på världsrankningen och spöade Portugal med arrogante Ronaldo med 2-0 i gruppspelet. Det ska väl minnas för evigt, åtminstone i Georgien när spelarna nu åker hem. Hoppas att laget hyllas rejält i Tbilisi!

Euro 2024 - Spanien
Nu gick det tyvärr inte lika bra mot Spanien, trots att man kontrade in 1-0 ledningsmålet i den 17:e minuten. Okej, det var ett självmål, men ändå. Efter 1-1 i pausen gick luften och orken ur Georgien och det blev ett 1-4 nederlag till slut. Men så glad jag blev över Georgiens framfart i detta EM. Målvakten Giorgi Mamardashvili som till vardags spelar för Valencia var helt outstanding under både gruppspelet och åttondelsfinalen. Snygg är han också (utan skägg då). Och som gammal målvakt så njuter jag lite extra här:-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. 

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med texten att göra, men motiven bidrar till min glädje:-) DS.

12 kommentarer:

Anki sa...

Bra initiativ där med loppis ... jag skulle nog också avstå från att gå dit för att köpa något.
Siamesiska jordgubbar fanns även bland mina jordgubbar i helgen.
Önskar dig en fin måndagskväll!

nalta norrland sa...

Inte förvånad över att Du inte deltog i loppis-festen 😊 på innergården, jag hade blivit mäkta förvånad ifall Du varit ner och kollat läget. Själv hade jag nog tagit mig ner och gått en runda… jag är ju sån som tycker att när det händer något (som inte kostar pengar) bör man delta 😅
Jordgubbstvillingar 🍓 så läckert, bra fångat 👍
Mina första jordgubbar för i år har mognat och är uppäten av Elin, jag är ju allergisk så för mig är jordgubbar big no no men jag odlar dem i badkaret 😜
Juli börjat med mulet och nu ösregn.

Äventyret framtiden sa...

Det kanske är ett skrivfel? Det kanske ska stå god juli? 😉
Loppisen är ett bra initiativ, förhoppningsvis så upptäcker flera köpare den med tiden.
Ja, Georgien borde få stora ovationer..
Vår Lill-Ronaldo har inte tagit på sig sjuans kläder sen den kvällen utan nu har han en Fernades-skjorta istället...vet inte om han protesterar den lilla fotbollsspelaren på grannterrassen men lite grann känns det som så..

Glad måndag!

Susjos sa...

God Jul i juli, nej det är lite för tidigt ;-)
Jordgubbarna ser så goda ut, även de siamesiska!

Ja, Georgien måste ändå vara stolta som tog sig så långt, kollade in länken på målvakten, absolut snygg!

Och nu vet vi också att Frankrike är vidare...( jag hade hoppats på Belgien, men Martin ville ha Frankrike vidare)

Martin säger "må bästa lag vinna" vad gäller Spanien-Tyskland, han vill se bra fotboll ;-)

Undrar hur det går ikvällens match, Portugal-Slovenien?
Ha en fin kväll!
Kram

femfemman sa...

Håller alltid på underdogs. Så jag blev besviken då England gjorde sitt mål. Georgien ledde ett tag... men inte till sista minuten... Men förstår att det gjort något stort, trots att de inte lyckades hålla undan. Go kväll!

Guldkryckan sa...

Jag som trodde England var ute helt, åtminstone något som är som det ska. 💪
Hade heller inte gått ner till en Loppis, visserligen kul kanske men alltför ansträngande. 😉

Ha de gott nu Bp.

Klimakteriehäxan sa...

Julskylten sitter som en smäck!!!
Det gör inte fotbollarna. Väldigt glest mellan målen eller hur?

Ditte sa...

Kul med loppis! Men har en mycket av det mesta så förstår jag att du inte gick dit. Ja, visserligen är vi efter midsommar och vi närmar oss lite mörkare tider. Men God Jul nu är absolut i tidigaste laget.Kanske var resten av skyltarna slut.
Tack för ett klockrent referat från fotbollen. Läste för maken, som tyckte det var klockrent. Jodå, jag också.
Kul att Frankrike vann idag. Återstår att se hur det går nu i matchen Portugal - Slovenien. Just nu 0-0

Hannas krypin sa...

Jag var så glad vid Georgiens 1-0 mål. Efter Spaniens press förväntade jag mig inte ett baklängesmål. Men jag blev väldigt glad. Georgien kan åka hem och vara stolta över sig själv.

KajsaLisa sa...

Ledsen hann inte med SkyltSöndag, åkte iväg och var kattvakt i Lördags och kom hem i kväll, lagt upp GladMåndag i alla fall. Jag brukar inte heller besöka loppisar, har redan tillräckligt mycket onödigt hemma. God Jul, tja IKEA börjar ju med julsaker i Oktober så varför inte :)
Wow han kan backa med släp.

LillaSyster sa...

Jordgubbar så gott och de där som är lite annorlunda i formen brukar vara extra söta och goda. Loppis på innergården var ju en kul grej. Ha nu en fin tisdag- solen är uppe =)

christian sa...

Kul med loppis på innergården, men är lite besviken att du inte gick ut för att fynda.... ;)
Härligt observerat med jordgubbarna å jul-skylten.
Vad gäller fotbollen håller jag med dig, förutom vad gäller britterna, tycker de har blivit nonchalanta å rent av osportsliga....läste nåt om fula gester å svordomar mot motståndarens tränare :(
Idag håller vi på Rumänien å Österrike!