tisdag 1 juni 2021

Weekly photo challenge: Vecka 22 – ”Hälsa”

Idag har det stått still i mitt huvud. Mindes lite vagt att ”hälsa” har varit med förut, vilket ordet var. Då stod det inte lika still i min skalle som idag kan jag säga. Kolla här!

Fick dock ihop tre bilder som dessutom är relativt nytagna. Enjoy! 

Ser man den här kartan så vet man att man hamnat på ett sjukhusområde, där man kan få hjälp med olika krämpor/tester så att man förhoppningsvis kan ha sin hälsa i behåll.

Armbågsvägen, Ryggradsvägen och Bäckenvägen är fel namn för just denna gata. Jag menar vad har förlossning, infektion och gastro med armbågar, ryggrad och bäcken att göra.

Kan också berätta att jag helt otippat kunde ägna mig åt ”kändisspotting” på Bäckenvägen. Johan Styrud, överläkare vid Danderyds sjukhus och ordförande i Stockholms läkarförening korsade Bäckenvägen. Han har varit med flitigt i media i samband med pandemin. Var dock för feg för att hälsa och be honom att posera för bloggen – oooops;-)

Den 27 maj var det Muffinsdagen, ytterligare en sådan temadag som jag inte visste att den fanns. Å om jag tittar på muffinssamlingen hos Balders Bröd så undrar jag om det är så bra för hälsan att äta sådana "farliga" sötsaker.

Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera bidrag till temat hittar ni här.

18 kommentarer:

LillaSyster sa...

Må hända att muffins inte är bra för hälsan.....men bra för själen skulle min faster sagt. I eftermiddag bakade jag kolakakor med jordnötstopping, inte heller bra för hälsan, men oj så goda =)

Guldkryckan sa...

Muffins må vara "liiite" farligt för hälsan, men en och annan slinker nog ner ändå utan att skada ;)
Skriver som lillasyster, själen behöver ju sitt också.

Sjukhus vill jag inte se mer på ett tag, men förr eller senare hamnar man ju där, bra att det finns.

Ha nu en fin afton Bp.

Violen sa...

Muffins, så läckert bild! Självklart är de bra för både kropp och själ. Hälsa dem det!

Ditte sa...

Tycker du fick till det bra på hälsotemat-
Ja, hälsan kan man ju se och på lite olika sätt- Absolut- Tittade på ditt bidrag från 2018 och kul att se det. Mindes att jag så det då och kul just att minnas- Tittade även på mitt eget bidrag då och det var helt annorlunda mot dagens. Så även här var vi "synkade" med olikaheterna i bidragen då och idag-
Skrattade gott åt namnen på vägarna här. Undrar hur någon tänkt.
Och tänk om du bett Dr. Styrudd vara med på en bild i ämnet/temat "hälsa"- Tror nog han ställt upp.
Dessa dagar som dyker upp har jag noll koll på. För min del räcker det att titta på de "svulstiga" muffinsen. Skulle kunna äta 1/8. Men säkert finns det andra som klarar en hel.

Geddfish ♥ sa...

Jättekuligt inlägg om hälsa!
För mig är inte muffins hälsa överhuvudtaget. Men mycket finns i min matväg som betraktas som hälsa och jag är mån om min hälsa.
Jag är också mån om att hälsa på folk.
Trevlig kväll, hälsar Gerd

nalta norrland sa...

Det finns tydligen en dag för allt... inget jag brukar uppmärksamma förutom av misstag 😜 är dålig på sånt... 🧁
Jo men yes vi norrlänningar tar av oss vinterkläder så fort temperaturen är på plussidan 0 och sedan är det sommarkläder till det blir minus 0 😛 fast om jag ska vara ärlig är nog Elin den som är mest lättklädd 😏
Nu har vi ju ovanligt varmt, även i söndags var det närmare +20 varmt 👍
Idag har det varit nästan lite för varmt till och med 😅
🤗

femfemman sa...

För många muffins är nog inte bra för hälsan. Tänker som min gamle kollega... ja, han är väl mer än 90 nu- Ska man bli fet ( vilket jag väl redan är) så ska man bli det av goda kalorier. Alltså undviker jag muffins. Enligt min smak alltså...
Hälsa är väl det viktigaste, det enda som riktigt spelar roll.

Emma, Sol som sol? sa...

Bäckenvägen passar väl bra, unen ska ju ut genom bäckenet. Armbågsvägen var mindre passande i sammanhanget kanske. Undrar hur namnen kommit till, om det hade ett möte, drog lott eller om någon bara bestämde. Mycket kan man undra över. 😁

Paula sa...

Jag skulle vilja kalla bakverken för skådebröd, de är vackra men inget jag skulle välja att sätta tänderna i. Dock inte av oro för hälsan utan mest för att de är för vackra för att förstöras..förutom då att de säkert innehåller mängder av socker.
Kul namn på gatorna ändå, trots att de kanske inte var helt konsekventa. kan det vara så att avdelningarna flyttat under årens lopp o har hamnat lite på fel gator? Hade valt armbågsvägen om jag var tvungen att välja. Nu kommer jag att bo på Spadarvsvägen, låter inte det också lustigt?
Bra tolkat!

Susjos sa...

Dessa gatunamn vid Danderyds sjukhus..ack ja vad ska man säga?!
Nog har de med hälsa att göra!
Muffins är fina att se på , men tror inte du eller jag äter upp dem!
Snygg tolkning av temat!
Ha det gott!

Klimakteriehäxan sa...

Den som skapade muffins tog verkligen i ... extra allt, plus en fjäril!

Ama de casa sa...

Haha! LillaSyster tog orden ur mun (fingrarna?) på mig - muffins är kanske inte så bra för hälsan men bra för själen :-) Tjusiga var dom också, bakverken!

Ja, det finns verkligen temadagar för allt! Brandvarnardagen till exempel, inte fullt lika känd som kanelbullens dag.

Duktigt att få ihop 3 bilder - jag hade ju bara en enda... Lite ovanligt när det kommer till mig, men plötsligt händer det :-D

Snygg tolkning!



Stare Ström sa...

Absolut är dina muffins bra för hälsan. Åtminstone den psykiska! Vilka bakverk!

KajsaLisa sa...

Dom har verkligen anpassade gatunamn i området. Dom muffins du visar upp ser jättegoda ut, allt som är gott blir man glad av och att vara glad är bra för hälsan :)

Lena sa...

Förundras över gatunamnen. Någon har uppenbarligen tänkt men skulle kanske kunnat ha tänkt aningen mer kreativt. Nu undrar jag vad gatorna heter på sjukhusområdet i Linköping...tack för tipset :-)
Muffinsdagen missade jag, det grämer mig föga, men aldrig har jag sett mer överlastade muffins. Påminner mig lite om japanska bakverk, kokt potatis med vispad grädde på toppen till exempel.

Susanne ❤️ sa...

Missade muffinsdagen men åt nog kladdkaka istället då vi fått cravings på det här hemma nu haha att få njuta av ngt gott är bra för både hälsa och själ tror jag :)
Ja du gatunamnen var väl passande på sjukhusområdet i alla fall :) och på Danderyds BB föddes jag för många många år sen ( finns det ens kvar ? )

Kram

Tomtan sa...

Farligt med AKK så gott

Vilt og vakkert sa...

Heisann, det er veldig hyggelig å få en hilsen når helsa skranter, "å hälsa for hälsa"!