lördag 5 juni 2021

Ett ”växande” bokmärke




Ni har inte läst fel i rubriken! För det här (fejk-)bokmärket följde med en hoodie från mitt favo märke Desigual. Jag trodde inte mina ögon när jag såg det kan jag säga. Alltså de små prickarna ni ser på märket gissar jag att det är frön av något slag. 

Bruksanvisning
Anvisningarna vad man ska göra med A6 pappersarket är väldigt enkla. Man ska lägga pappret i blöt i några timmar. Sedan ”planterar” man arket i en kruka med jord som man ställer på en plats med "indirekt ljus" (??????). Det ska vattnas frekvent och så småningom blir bokmärket till en planta. Måste säga att jag blev totalt fascinerad där. 

Någon
Om någon av er känner sig manad att anta utmaningen, kommentera eller mejla, så kommer den/det potentiella plantan/blomman/bokmärket med snigelposten. 

Jag har hittat temat bokmärken hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat. 

Med lite tur hittar ni bokmärken även hos Hannele, Gerd, Emma och Åsa.

19 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

alltid spännande med växtlighet

Guldkryckan sa...

Det var ju ett unikt bokmärke helt klart.
Återanvändning när det är som bäst.
Verkligen unikt, ha en fin kväll nu Bp.

nalta norrland sa...

Sätt ett frö och låt det växa 😀 på afton balkong borde Du ha lite växtlighet 😃 idag firar vi 🥳
Vi har varit å ätit middag å nu blir det eftersläckning 😜
🤗

Geddfish ♥ sa...

Otroligt! Väldigt vajert bokmärke!
Men plantera själv, vettja!
Solig och varm kväll, men tyvärr har raggarna kommit och stör kvällen...

LillaSyster sa...

Vad väntar du på? Det där kan du odla på balkongen =) Ljuvligt ute idag/kväll.

femfemman sa...

Så spännande! Sätt i gång att odla! Det är så roligt att se när det växer!

Klimakteriehäxan sa...

Riktigt spännande! Men sen Desigual packade ihop på Hamngatan har jag inte varit där. Inte riktigt min stil heller, fast ett och annat har jag gillat.

Emma, Sol som sol? sa...

Suveränt! Helt fantastiskt grepp, du vet ju att jag stoppar ned allt jag kan i jorden! Med indirekt så ska det vara ljust men inte i direkt solsken, då är det för starkt.

Skulle vara jättekul att få se vad som ploppar upp i krukan, så svårt är det inte så det är bara för dig att följa anvisningarna.

Ditte sa...

Vad roligt! Ett perfekt bokmärke och helt klart i den roligare divisionen-
Och vad gäller Desigual får man i alla fall säga att de både är framåt och driftiga.Hade jag inte idag åkt till Torrevieja så hade jag absolut varit intresserad. Ska titta in till dem här, tror firman finns kvar på La Zenia och kanske finns motsvarande fröer där.
Kanske testar du själv.

byblixtra sa...

Det var en kul idé och spännande att se vad det blir för planta. Jag säger som Lillasyster, odla den på balkongen. :-)

Susjos sa...

Va? Plantera ett pappersark? Låter spännande! Såklart vill vi på bloggen se vd det blir för nåt?!
Ha det gott!

Susanne ❤️ sa...

Vilken underbar ide och så kul att göra ngt som detta låt oss ge bin fler blommor att äta :)
Måste säga att det här var det bästa jag sett på länge :)
KRAM

Ama de casa sa...

Haha! Vilken rolig grej! Jag tycker du ska odla själv - då har du ju bloggfoder för en lång tid framöver. Om du inte har ihjäl plantan vill säga... ;-)

Ha en fin nationaldag!

Gunnel sa...

Det absolut roligaste bokmärke jag sett. Du måste plantera det och visa oss resultatet sen.

Carita Liljendahl sa...

Eftersom du vet hur intresserad jag är av växter blev jag totalt fascinerad av detta! Desigual är också ett av mina favoritmärken. Och jag gillar att testa allt möjligt, vilket jag nu håller på att göra med ekollonet som blev en planta.

Anni sa...

Jag kan inte låta bli att skratta lite - tänk om det är hampaplantor som sprids över världen :-D :-D

Jodå, maken satt i tevefåtöljen utan att ha satt på teven och "väntade på att något skulle hända". Så jag satte på teven åt honom!!! Sedan fortsatte jag att diska prylarna till loppisen eftersom jag inte ville se på filmen som gick. Så mycket för att umgås :-D :-D

Monica sa...

Kul idé med frön i pappersark, hoppas man får se resultatet.
Vår återvinning tog man bort och byggde bostäder där istället.
Så nu får man ta bilen och är det full vilket det ofta är ställer man påsen bredvid har inte lust att åka flera gånger i onödan.
Ha det bra :-)

Lillian "sognafaret" sa...

Neimen så spennende å se hva det blir til. Indirekte lys er der hvor sola ikke skinner, i skygge. La oss se hva som spirer fra bokmerket :)

Annette sa...

Vilken kul idé! Det här måste du hålla oss uppdaterade om, jag måste få se vad det blev för växt :)