fredag 4 juni 2021

Fem en fredag: Vecka 22 – ”Runt knuten”




 
1. Hur märker du av sommaren utanför?
Träd och buskar har ”slagit ut”, så att sikten för en mammarazzi begränsas, gul pollen täcker balkongen och studentfirandet har tagit fart. 

2. Vad ser du fram emot i sommar?
Fotbolls-EM såklart. Den pågår mellan den 11 juni och 11 juli. Som förvarning kan jag bara säga att mina inlägg under den perioden kommer vara aningen fotbollsorienterade. 

3. Vad saknas i ditt närområde?
Absolut ingenting. Med Täby Centrum trehundra meter hemifrån har jag/vi allt vi behöver på gångavstånd. Skulle dock önska mig en större variation av ”kvarterskrogar”. Vid närmare eftertanke har vi inte en enda i Täby. 

4. Hur långt behöver du ta dig för att komma till närmaste turistattraktion?
I Täby ligger Rönninge by som ligger cirka fyra kilometer hemifrån. Naturhistoriska Riksmuseet och Bergianska Trädgården som ligger på var sin sida av Roslagsvägen (E18) ligger cirka tolv kilometer bort. 

5. Hur njuter du av sommaren där du bor?
Förutom långsemester på ”Balkonien” kan jag ta mig till olika badplatser i Täby. Kommunen har nog minst fem ”riktiga” badplatser och så Norskogsbadet. Dessutom har kommunen återigen utlovat att göra det Döda Torget vid Täby Centrum mera levande. Bland annat ska en av de svarta lådorna utan funktion omvandlas till ett sommarcafé med endast uteplatser. Jag tror det när jag ser det. 

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. För en gångs skull har alla tre dagsfärska bilder jag lägger upp nånting med inlägget att göra:-) DS.

19 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Din blogg under fotbollsmästerskap är ju min enda källa till info om detta, kör på!! :)
Här finns också det mesta man kan behöva förutom systembolag, ett litet kulturhus fick vi ju nu, vill vi köpa vin får vi bege oss 200 mil till fots, känns så iallafall ;)

Tillönskar dig en skön avslutning på kvällen, satt just på balkongen med en cigg i 23 grader utan kvällssol.
Livet är skönt just nu.

Ha det bäst Bp.

LillaSyster sa...

Det är ju helt ljuvligt ute nu, sitter ff ute och bara är.... Har haft trädgårdsarbete hela dagen. Då har du nedräkning inför EM förstår jag, mycket att läsa på innan också kanske? Jag är inte så bevandrad i fotbollen....Tur att vi är olika =) Ha en skön kväll och trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Sommaren får väl bli vad det blir, ta en dag i taget.

Mrs Calloway sa...

du har ju verkligen nära till allt! utom kvarterskrogen då. men bättre med många badplatser

Geddfish ♥ sa...

Du verkar nöjd med ditt boende och så är jag med.
Jag har milslånga badstränder vid Vänern. Och närmsta strand är tvärs över gatan.
Vackert väder, ja då njuter vi! Jag är SÅ nöjd just nu.
Ha en fin kväll!

Emma, Sol som sol? sa...

Vacker grönska, så skir och fräsch ännu!

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar och visst är det så att du har mycket av det mesta på nära håll- Vore ju roligt med en bra kvartersrestaurang och att "Döda Torget" kom att blir mer levande och kanske även återuppstå.
Jag är också väldigt nöjd med mitt boende och här hemma på kajen är det också sommarkänsla. Mitt i stan men med naturen och vattnet helt inpå.
Spännande med fotbolls VM och visst kommer jag att titta en del.

Ditte sa...

PS Glömde! Bilderna var verkligen somriga- Gillas!

Klimakteriehäxan sa...

Nu måste du ju bara jaga fatt i en sån där ring som Janne Andersson har på tidningsomslaget!!!
Täby kvalar definitivt in som civiliserat område ...

Lena sa...

Ja men snart borde företagsamheten få upp ögonen för behovet av justa kvarterskrogar med vällagad mat för hyfsad penning och kvällsöppet. Där är vi helt eniga!!!
Klart impad av alla badställen i din omedelbara närhet.
Sen har vi skiljelinjen fotboll men jag uppskattar bildens likhet med Fantomen och hans ring med "det goda märket". Efter att ha lyssnat på Marianne Lindberg De Geer i söndagsintervjun börjar jag ana fotbollens förmåga att förflytta sinnet, dess magi. Ni är lyckliga ni fotbollsentusiaster!
Finfina somriga foton hälsar systern i Balkonien :-)

Susjos sa...

Underbart med sommaren som äntligen kom! Både du och jag bor ju väldigt nära stora fina gallerior, så inte går det någon nöd på oss ;-)
Aha, knapp thar hockey-VM slutat så är det dags för fotbolls VM, min man älskar att se på TV överlag, och inte minst hockey och fotboll, då kommer TV:n att gå varm! HAHA!

Tack för tipset om hörhjälpmedel i Stockholms regionen, dumt att jag just idag betalade en hiskelig summa för mina nya hörapparater , men min sjyssta audionom på Audika såg till att jag fick dem något billigare i alla fall, men det blev ändå, tillsammans med streamern som jag måste ha på jobbet i telefonen, närmare 27.000kr! Häpp! Men det var jag själv som fått tips om de nya apparaterna, så det var inget hon försökte sälja till mej. Det är inte lätt att veta vad som är bäst heller....
Ha det gott!

Susie på Stjärnarve... sa...

Ser trevligt ut med en grupp människor som sitter och äter tillsammans! Det är det enda man kan sakna just nu, annars är det ju en fantastisk början på sommaren. Även om man gärna skulle vilja slippa allt pollen som ligger överallt.....
Fotbollen hoppas man blir kul, men problemet är att man inte vill sitta inne och glo på TV mitt i sommaren!
Visst bor vi ett ett paradis och trädgården är jättestor. Iaf jämfört med dom 700 kvm vi hade i Älvsjö/Stockholm. Den är så stor att vi faktiskt har varsin åkgräsklippare!
Och vi valde med flit att bo på landet - och inte i Visby närområde - när vi flyttade och det går fortare att åka till Hemse/Klintehamn än det tog att åka från Älvsjö till stan med alla dess köer. Här blir man nästan chockad om det är fler bilar än 5 någonstans.....
KRAM från en f.d. (infödd) Stockholmare/Susie

Ama de casa sa...

Här är det tvärt om - det kryllar av kvarterskrogar men är längre till shoppingcenter, fast inte oöverkomligt långt. Tar väl en sisådär 25 minuter att gå till Habaneras köpcenter.

Hoppas du kan njuta i Balkonien idag! Här regnar det igen...

KulTur i Natur - Tony sa...

EM och VM är alltid skoj att kolla på, annars är jag inte så fotbollsintresserad.
Tänkte jag skulle tvätta bilen idag, men vad tjänare det till med all denna pollen.

femfemman sa...

Stydrntfirande redan? Ja, det är klart olika. Är ju bara en vecka till det är student i vår kommun...
Fotbollen kommer att dominera hemma oxå. Kollar på en del matcher...
Tänker att vi har långt till turistattraktion, men en stor sådan finns dryga milen bort; Isaberg med utförsåkning, mountainbike, höghöjdsbana,rodel,vattensport,stugby! Drar mängder av folk.

Bokdamen sa...

Trevliga bilder, glömmer bort att skolorna snart slutar, lever i fel månad i tanken :D Det blir en del sport här också framöver men inte fotboll; golf, tennis med mera :) pollen finns överallt, men relativt bra år för mig (pollenallergiker) så här långt, hoppas det fortsätter. Ha en skön helg!

nalta norrland sa...

Njut av dagen den kommer inte tillbaka det finns väl nått ordspråk som typ säger samma sak fast på ett annat vis 😜 nu är det verkligen sommar 💖☀️🥰👍
Igår satt vi ute på altan från 18tiden framemot 23, första utekvällen 🍷 🍻 denna somnar ihop med vår schweiziske vän 🇨🇭
Det är så härligt.
🤗

Anni sa...

Jaaa, vad jag längtar efter EM! Hoppas det blir några regniga dagar så att man kan titta MYCKET!

Paula sa...

Att du kommer att snacka Bollen är rund och bollsnack är väl givet! Det är ju ditt stora intresse! Vem vet, du kanske peppar mig också att se en och annan match (eller del av...) nu är det historiska inträffat att Finland för första gången ever är med...haha. Förväntningarna är inte superhöga, det viktigaste är ju att delta...eller?Till Rönninge by skulle jag ha klippkort om jag bodde i Täby! Har du handlat i deras gårdsbutik? Om inte, varför inte?
Hade lätt köpt tio kilo lamm om jag hade större frys.
Norskogsbadet påminner om slättabadet där dottern håller till. Kul med den runda formen på poolen!