söndag 6 juni 2021

Skyltsöndag #317

Dagens Skyltsöndag som jag faktiskt sammanställde igår kväll innehåller fyra skyltar. Alla är tagna den gångna veckan, och det är både jag och bästisen Yvonne som fotat. Enjoy!

Studenttider är det så här års. Precis som varje år. Täby har tre gymnasier och ”utsläppen” skedde den andra, tredje och fjärde juni. Corona ni vet… Utsmyckningarna blir dock bara löjligare och löjligare för varje år enligt mig. En pingvin med paljetter – suck! Prisskylten är aningen skymd;-)

Det finns ju hur många (nya) öl som helst. Har noll koll. Men bara att fota den här ölen med det omöjliga namnet samtidigt som det är fotoförbud på Systembolaget var motivation nog;-)

En ovanlig skyltning från bästisen Yvonne. Fontänen som drivs av solceller(!) är ett nytillskott i bästisens trädgård. Men hon skyltar också med en minst sagt ovanlig söt keramikgroda och otroligt läckra glasutsmyckningar:-)

Veckans höjdare: Även den här skylten är fotad av Yvonne. Den står mitt i stan på Klarabergsgatan, mittemot nattöppna Scheele-apoteket och bara ett stenkast från Åhléns. Både Yvonne och jag googlade för att ta reda på varför skylten står just där och vad den betyder. Ingen av oss lyckades dock vara en samtida Sherlock;-)

 Pumita har uppfunnit skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

PS. De finns två aspiranter som gärna vill ta sig an mitt växande bokmärke som jag visade igår. Så jag kommer helt enkelt ta fram en sax och klippa isär läskpappret så att både LillaSyster och Carita kan visa att de har gröna fingrar. DS.

15 kommentarer:

nalta norrland sa...

Ingen återvändo känns lite kämpigt 🔥😎 vad händer sen tro?
”Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate”
Grodan 🥰😍
🤗

Geddfish ♥ sa...

Snyggt skyltat, som du brukar. Om än konstiga tycken hos tillverkarna.
Yvonnes trädgård är urtjusig.
Skylten om ej återvändo är lite otäck.
Trevlig sommarkväll i nationens tecken!

LillaSyster sa...

Ojdå ingen återvändo, där vill jag inte gå in. Grodan och fontänen är ju hur coola som helst. Ha en fortsatt solig och skön kväll.....blir svårt att gå in idag också.

Guldkryckan sa...

Har alltid undrat varför man inte får fota på bolaget om man inte har människor med på bilderna, fotar så ofta jag kan där och kommer ihåg det.
Studenttider ja, har sett ett par "utsläpp" hitills, inte på plats dock utan vid studenternas hemkomst.
De såg så glada ut, hoppas de får ett kneg nu bara också. ;)

Ha en fortsatt fin kväll Bp.

byblixtra sa...

Pingvin med paljetter och så minidiscokulor på det. ;-)
Man blir ju rädd av att se de där ölburkarna så det kanske har motsatt effekt mot vad tillverkaren har tänkt sig. ;-)

Så fin bästisen Yvonne har i sin trädgård. Gillade både grodan och glasdekorationerna. Så fina!

Kaxig skylt på Klarabergsgatan men undrar just om skylten kan ingå i ett konstprojekt?

Ditte sa...

Läcker skyltning! Instämmer helt i att studentgrejerna blir allt mer märkliga. Men kanske några köper dessa ändå.
Ölburkarna var speciella och tur att det är självbetjäning så att man inte behöver uttala namnet. Ops! Har aldrig tänkt på fotoförbud på systemet. Har ofta fotat på vårt bolag på Ringen- Kanske finns en skylt mot fotoförbud men har inte noterat den. Inte sett den.
Yvonnes trädgård är jättefin med både den läckra grodan och de fina glasskulpturerna.
Undrar vad "Ingen återvändo" står för. Men man kan kanske fritt associera.

Klimakteriehäxan sa...

Klarabergsgate-skylten är bäst!!! Pingviner gillar jag, men utan glitter. Älskar att titta på de riktiga. Den där drycken borde förbjudas. I alla fall burken den säljs i.

femfemman sa...

Gräslig pingvin! Överhuvudtaget har jag så svårt med sånt krafs! Räcker med blomma och/eller RIKTIG present till studenten!
Oftast finns det en återvändo.... känns väl bara som det är en gång som det inte finns det... eller...?

Emma, Sol som sol? sa...

Så söt den lilla glassnigeln är i bästisens trädgård.

Lena sa...

Härlig skyltning. Men hjälp vad jobbigt! På pre-corona-tiden när jag alltid var i Stockholm gick jag ofta här och återvände lika ofta. Saker och tinga har sannerligen förändrats de senaste dryga året! Ska jag våga återvända till Stockholm???

Nu undrar jag Salt & Lime Lager kan de vara något? :)

PS jag har varit lite lat på sistone men lyckades faktiskt få upp en skylt idag.

KajsaLisa sa...

Fotoförbud på Systemet, det var det löjligaste jag hört. Men coola burkar.
Måste in och kolla på Klarabergsgatan, undrar hur länge skylten får vara kvar.
Länkar upp dig nu.

Monica sa...

För landstingspatienter gäller bara undersökning byte av linser och injektioner görs bara på försäkringspatienter och betalande tyvärr, för andra är det Sabb och St Erik som gäller.
Tyvärr har jag ingen försäkring och kommer aldrig att få någon heller, ännu ett bevis på att vi är uppdelade i ett A och ett B lag :-(
Systemet i Arninge hade inga synpunkter på att jag fotade är visst föreståndaren som bestämmer sådant.
Kul skylt men det skulle stå ingen parkering istället:-)
Ha det bra :)

Ama de casa sa...

Såna där glitterbollar (i plast) hade vi i vår julgran när jag var liten. Den här skyltsöndagen har varit rena rama nostalgitrippen för mig ;-)

Fotoförbud är verkligen otroligt motiverande :-D

Vad fint hon har piffat till det i trädgården, Yvonne.

"Point of no return" låter bättre än det svenska uttrycket kan jag tycka ;-)

Snyggt skyltat!

christian sa...

Det var mig en synnerligen ful ölburk, skulle inte ens vilja smaka den gratis......sista skylten är verkligen en "höjdare" ....kanske något budskap om "tidens tand" ?!?
Ha en bra vecka :)

Paula sa...

Vilken stor variation du fått till, från storstad till trädgård, från läskig drink till ännu läskigare pingvin.
Visst var datorn i "handbagaget" men tiden att sätta ner rumpan har inte funnits förrän idag. Min dotter är en sann slavdrivare, och så har vi också fått massor gjort. Visst, jag får stuva om grejerna lite efter eget tycke, men huvudsaken är att flyttkaoset är över o inga kartonger återstår utom tavlorna! Idag kom också kompisen och hämtade alla tomkartonger! Snart är jag nog tebax i gammal god form! Ha det gott i sommarvärmen