onsdag 23 juni 2021

Onsdagsmix

Bilden är tagen igår. Kolla kvinnans roliga Foppatofflor:-) Hon är en medlem av trädgårdsgruppen.

Här ser ni två medlemmar i trädgårdsgruppen. Killen är fastighetsförvaltaren. Med tanke på att han är inte längre än kanske 1,70 har han förvånansvärt stora fötter.

Dagsfärsk bild. Vi fick en rejäl regnskur i eftermiddags, vilket syns på bilden.


Varning för långt inlägg. 

I skrivande stund är det bara några minuter kvar till avspark Sverige-Polen och ett avgörande om Sverige slutar etta, tvåa eller trea i grupp E. Så jag håller på att ladda upp som ni förstår. Det lär nog resten av fotbollssverige också göra. Hur jag vet det? Jo, kön till Systembolaget klockan 14:30 idag var inte direkt kort om man säger så. 

Fotbollsstudio
Det är inte så ofta jag tittar/lyssnar på uppsnack och eftersnack i samband med matcher. Anledningen är att jag tycker att det är så himla tråkigt. Häromdagen stängde jag till och med av ljudet under pågående match. Klarade inte av att lyssna på Kim Källströms konstanta ”ehhhhm” efter varje ord i varje mening. Bedrövligt helt enkelt. I studion är han aningen bättre men… 

Könskvotering
I år verkar såväl svt som tv4 kommit överens om att införa könskvotering vad gäller så kallade expertkommentatorer och studiogäster. Ja, det är ungefär som att införa ett måste om att x-antal procent måste vara kvinnor i en styrelse. Oavsett kunskapsnivå alltså. 

Tyvärr
Är fullt medveten om att jag pratar mot mitt eget kön nu, men vissa kvinnliga expertkommentatorer går det inte heller att lyssna på. Undantag Lotta Schelin. Svt:s idé att ta in ”gästkommentatorer” är väl okej, men finns det inga bättre att välja på än Nilla Fischer, som man inte förstår vad hon säger och tredje målvakten i damlandslaget Zecira Musovic... 

Varför så himla formellt?
Två saker till som jag inte förstår riktigt. André Pops brukar ju leda Vinterstudion ledigt klädd i långärmade t-shirts som framhäver en och annan muskel. Under fotbolls-EM sitter både han och hans gäster formellt klädda i kostym med vita gympadojjor på sina stolar. Undrar varför. 

Svt vs. tv4
Vilken bevakning av fotbolls-EM föredrar jag då? Det svaret är hur enkelt som helst – svt är bäst på alla punkter. Om jag och ni orkar kommer jag förklara varför en annan dag. Det här inlägget är redan alldeles för långt;-)

PS. Bilderna har ingenting med inlägget att göra. Å japp, vi fick en riktigt häftig regnskur i eftermiddags, men nu skiner solen igen. DS.

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Snygga tofflor =)
Blir också galen på folk som inleder varje mening med ääääääää. Jag såg sista minuten på matchen idag. Ha det bäst!

Ditte sa...

Log åt "foppatofflorna" och de var ju stilenliga såspm tillhörande em medlem i trädgårdsgruppen.
Här ser vi matcherna på spansk tv och det är riktigt roligt. Har dålig koll på de svenska kommentatoererna men har hört och sett Lotta Schelin som jag också tycker är bra.
Har just sett Sverige vinna över Polen med 3-2 och det var ju en spännande match. Inte helt klart här hur det skulle gå. Men väldigt roligt! Kul att Sverige vinner sin grupp.
Har sett lite av SVT:s bevakning av fotbollen och gillar också den bättre än tv4.

Ditte sa...

PS
Bra gick det ju för Spanien idag mot Slovakien Kul!

Klimakteriehäxan sa...

Vilken jättefin bild på snigeln! Jag befann mig i samma regnskur, på besök i Viggbyholm.
Det blev spännande innan Sverige-Polen var klart ... heja Sverige!

Susjos sa...

Underbart att läsa ditt inlägg om fotbollen, läste upp det för maken också. Jag hör ju inte vad kommentatorerna säger, bara ett mummel för mej, kanske missar jag inte så mycket? Haha!
Såååå kul att Sverige vann idag, men jösses så duktig han va den där polacken som gjorde båda målen, har förstått att han är väldigt duktig på att göra mål!
När vi åkte från Rådmansö idag kom det en liten regnskur när vi packade bilen, det hade behövt komma lite mer regn däruppe.
Nu är det full fart mellan Portugal-Frankrike, vilka kommer att vinna? Ronaldo har redan gjort ett mål, förvisso var det en straff,men ändå..
Ha en fortsatt fin fotbollskväll!

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, jag hade också sådana tofflor i Sverige! Undrar om de fick åka med till landet och leva vidare där.

Geddfish ♥ sa...

Vi var inte så många sportfantaster i körgänget idag. Dock, EN person hade iklätt sig sverigetröjan och höll kollen för oss andra.
Foppatofflor är faktiskt väldigt bekvämt. Några har jag slitit ut.

femfemman sa...

Jag borde alltid varna för långa inlägg. Men... jag bloggar ju långt ifrån dagligdags, så det jämnar kanske ut sej...
Gastkramande match på slutet. För ingen önskade Sverige som trea och med Belgien som motståndare i åttondelsfinal.
Var irriterad på Backe som kommentator. Polens inlägg var helt ofarliga, det var ungefär det enda jag hörde honom säga...
Kul att Värnamos och Elfsborgs avgjorde.
Nu är det mest spännande att se om Tyskland får lämna EM. Tycker att lottningen är väldigt konstig, då Tyskland, Frankrike och Portugal kan hamna i samma grupp... Och så Ungern på det...

Susjos sa...

Nu ser jag också de vita jympadojjorna till kostymerna på Andre och hans kompis, herregud så illa det ser ut!

KulTur i Natur - Tony sa...

Jag håller med dig angående för- och eftersnack i studion. Kan också tycka att men inte alltid behöver sönderanalysera fotboll. Alla är tillsagda att snacka i en timme om vilket jag kan förstå ibland är jobbigt. Kim har det lite tufft emellanåt, svårt har jag för Hanna Marklund's höga och entoniga prat i studio eller när hon refererar matcher. Kanske behövs lite medieträning hos båda. Jag gillar Lotta Schelin's lugna prat och många andra som finns med i TV-studior detta EM.

Gunnel sa...

Passande tofflor för en trädgårdsfantast. Jag ser att du har också många funderingar angående kommentatorerna. För min del tycker jag det är helt onödigt med både försnack, mellansnack och eftersnack. Det blir ändå bara dösnack. Glad Midsommar!

Ama de casa sa...

Du är observant igen! Ja, du la ju märke till att killen hade stora fötter (till skillnad från när du inte upptäckte mina blåa speglingsfötter i bilrutan... ;-) ).

Vilken rysare det blev! Men så duktigt av Sverige att vinna både matchen och gruppen!
Den ena svenska kommentatorn (vem det nu var) höll på att driva oss båda till vansinne...

Ska bli spännande att följa åttondelsfinalerna. Jag kommer i alla fall att kolla på två av matcherna - du kan aldrig gissa vilka ;-)

christian sa...

Fina bilder inte minst den söta snigeln....men jag fattar inte hur du lägger märke till alla dessa detaljer när du fotar t.ex. blommiga foppatofflor, skostorlek m.m.
Kommentatorer jag säger bara Hanna Marklund, får ju ont i öronen för mindre......ja du, allt studiosnack bryr jag mig inte om, ser på matcherna...
Heja Sverige, synd bara att jag var 1.30 ifrån att tippa rätt matchresultat 2-2... :(

Anki sa...

Kanonbild på den fina trädgårdssnäckan! :)

Svar: Tack BP ... bilen känns bra, även om det är en lite billigare modell - inte fyrhjulsdriven och inte en massa extrautrustning - men med backsensor och handsfree mobil :)
Jag såg matchen ... är inte allmänt fotbollsintresserad, men brukar se Sveriges matcher i alla fall. Emil är bra, men jag tycker Victor är tuffare!

nalta norrland sa...

Sverige klarade sig bra 😅
Snigel eller snäcka… 🐌
Regn hörs ju behövas regn 🌧 är inte min melodi 😌 nu vill jag ha sommar.
Idag fick jag kliva upp tidigt 😜 Elin skulle göra astmakontroll 9.30 så bara att gilla läget 🗣💨
Hur som helst gick det bra 👍
🤗

byblixtra sa...

Fin bild på snigeln! :-)