söndag 21 februari 2016

Skyltsöndag #41

Två promenader förbi herrekiperingsbutiken Claes-Göran vid Odenplan den här veckan resulterade i en besviken suck från min sida. Skylten säger nämligen forfarande ”Konichiwa” till potentiella japanska turister. Skärpning! Som tur är fotade jag veckan innan även baksidan av skylten, men den är faktiskt riktigt fantasilös tycker jag. Men i brist på annat får den vara med.



Besvikelsen byttes genast mot glädje när jag upptäckte den här cykelsadeln på en gammal och rostig cykel tvärs över gatan från Claes-Göran. Man kan skylta på alla möjliga sätt som sagt.


På tunnelbanan såg jag reklamen för Pong. Ett aningen olyckligt namn för en restaurangkedja kan jag tycka, då ”pong” är slang för ”dålig lukt" eller "stank” på engelska.


Den här söta el-bilen måste få vara med i dagens inlägg. Och det inte bara för att Renault fakiskt har skapat den i mina favofärger, vilket jag tackar för. Tur att den skyltade med ett företagsnamn på dörren;-) Som ni ser heter modellen ”Twizy”. Äntligen en bil som man inte behöver döpa själv.


Den här skyltningen på Pendeltåget blir åtminstone jag glad av.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndag.

Alla som skyltar hittar ni här.

PS. Nu tar Skyltsöndagen en semesterpaus. Om en vecka är maken och jag nämligen på väg till Arlanda för en liten längre semester, troligen utan tillgång till internet. Men självklart kan ni fortsätta med skyltningen även utan mig om ni vill. Hoppas det! På den här bloggen återkommer Skyltsöndagen den 10 april. DS.

35 kommentarer:

Meta sa...

Bra skyltar du hittat idag då den på tunnelbanan i fönstret tycker jag var hur kul som helts då kan det ju vara kul att åka också.
Önskar dig en fin semester och njut
Kram Meta

Guldkryckan sa...

En bil i min smak.....lätt att parkera med ;)

Fina skyltar....som vanligt...ha de bra nu Bp.

Kolonilotta sa...

Funderar på vad han menar med Hello soon?
Förstår inte...
Sadeln var ju bara för gullig :)
Ja bilen också med det söta namnet.
Helt enkelt ett gulligt tema på tre av dina skyltar.
Och jag fick mig ett gott skratt åt namnet på restaurangkedjan efter din förklaring.

Vi får helt enkelt klara oss utan dig i sex hela veckor!!! Hur ska det gå???
Hoppas naturligtvis att ni får en fantastisk semester.
Och att du kanske får till något inlägg därifrån.
För det vill i alla fall jag se :)

Geddfish ♥ sa...

Cooloa skyltar, men bäst var, utan tvekan, den lilla el-bilen i dina färger, så glad jag blev av den!

Ni får ha en underbart lång semester! Kommer att sakna dina skyltsöndagar, men tiden går ju fort.

Ha en fortsatt fin söndag, kram ♥

Comsi comsa sa...



Menar du på fullt allvar att du skall lämna oss i sex hela veckor? Nä nu får allt förklara dig och tala om vart du tar vägen. Skojar men är såklart nyfiken. :D))

Fina skyltar... Å skönt att du fann lön för mödan! :D))

Kram ♥

Husbilen-Ellen sa...

Cykelsadeln var fin liksom el-bilen. Grodorna på pendeltågsfönstret var också kul. Mina ögon verkar inte fastna på roliga skyltar, men kanske lär jag mig så småningom. Ha dé bra! Elisabeth

Ama de casa sa...

Oooo... Låååångsemester på gång! Kul! Men utan internet... Undrar om jag skulle greja det?

Ha det toppenbra!

LissenTo sa...

Cykelsadeln var ju riktigt cool.

Jag skulle behöva/vilja gå på en engelskakurs hos dej lär mej både nödvändiga och och lite slang.Åker ni dit ibland och vart isåfall?

Här har mycket av snön som föll igår smält undan. Väldans bra

Susanne ❤️ sa...

Helt underbara skyltar :)
och kanske lite tur att det var besvikelse hos cg ;) då hittade du ju direkt en ubersöt sadel det är annat mot min lite för grönsaksaktiga purjo sadel haha.
lilla bilen är perfekt om du bor i stan kan parkera överallt SYNS överallt!!!! vill ha :) men kanske inte så säker här ute bland älgar och rådjur ....
och som sagt man bör kolla upp vad namnet är innan man startar en firma hihi
Tack för din omtanke och härliga kommentarer
vet inte om du såg min kommentar men skrev in Carita och även hos henne då jag missat :(
Kramisar från klantskallen med gips och brutet ligament (tur att man har skinn som håller ihop allt haha
Sanna

Steve sa...

Claes-Göran är inte alltid så lättolkad.

Cykelsadeln har ett tilltalande budskap, men den ser inte så skön ut.

Vem vill skryta med att tillhöra Ponggruppen.

Byt pendeln mot Twizy. Den kanske oxå finns i limegrönt.

Eva Trillian sa...

Till 10 april? Åh :) vart?vart?vart? Du ger alldeles för lite information för en nyfiken själ!

Monica sa...

Gubbarna på pendeln blir man onekligt
glad av så härliga mer av detta åt
folket;-)
Ha det bra

Stare Ström sa...

Pong låter som något man ska avstå ifrån. Men gärna bilen!

Stare Ström sa...

Ha det så trevligt på långledigheten, glömde jag att säga!

Anders W sa...

Många kreativa skyltar, som vanligt. Fastnade för pendeltågsrutan. Blev också glad ;-)

Days by Johanna sa...

Den på pendeltåget var för söt och ja bilen hade helt rätt färger :) Och pong, jag tänkte på pung ja, kanske inte heller så smickrande *S*

Ja, jag tycker med man kan få dricka ett glas vin när man vill, vilken dag det än är. Men vi orkar inte haha... Skall vi öppna en flaska skall vi orka dricka båda två, annars blir den bara gammal haha :)

Semster utan internet, nä det går inte för sig!

Unknown sa...

Bra jobbat trots CleasGörans ovilja att synka med skyltsöndag. Underbart att ta sig ut till Arlanda och bara dra...älskar det. Ha det som bäst!
/Kiki

llh sa...

Pendeltågsskylten får mig att le - barnsligt glad :)
Cykelsadeln är inte så tokig heller. Fina nyvunna skyltar överlag kan man säga.
Långsemester det låter härligt. Ska bli kul att så småningom få se var du hamnar. Lycklig resa!!!

Susjos sa...

cykelsadeln var ju för underbar, liksom bilen!
Men åh så härligt med långsemester!!! Men oj vad vi kommer att sakna dig! Vi hoppas på att du hittar lite wifi då och då! Ha en underbar semester!!!!

Ulla Maria sa...

Som vanligt en färgrik och varierad skyltning. Glädjande charmig elbil och gott att se vinkande glada gubbar som livar upp på pendeltågen.
Antar att du hinner med något litet inlägg till innan ni far på semester. Men om så inte är fallet är det lika bra att passa på redan nu och önska er en riktigt härlig och skön ledighet. :-)

Ditte sa...

SEr om det fungerar, har inte gjort det tidigare i kväll.

Ditte sa...

Då så! Cykelsadeln, den söta bilen och de glada figurerna på pendeltågsstationen var klart uppiggande. Vad gäller Pong har jag besök deras restauranger i Skrapan och på Drottninggatan och då i sällskap med min kinesiska lärare och det har varit riktigt bra, åtminstone den kinesiska maten vi provat. Troligen betyder Pong något annat på thai eller så...
Semesterpaus! Det låter allvarligt! Men jag tittar in då och då för det kan ju finnas internet.
Och den här veckan är du ju hemma.

Anki sa...

Häftiga skyltar som alltid här! Elbilen var då för söt :) Fönstret på Pendeltåget - helt underbart!
Semester ... det låter kul!Antar att du hinner med ett och annat inlägg innan ni åker, men ifall du inte gör det, så önskar jag er en trevlig resa!

cat sa...

Fy så trist av C-G, förstår att du är besviken.
Tittade inte alls på några skyltar på det lilla elfordonet utan satt och tänkte att en sådan skulle jag vilja provköra.
Helt klart glada skyltar i tågfönstret :-)

Tredje året i Hjo sa...

Då får du ha det så bra på den hemliga orten. Där det är varmt och gött får man hoppas.

KajsaLisa sa...

Claes Göran kanske börjar få ont om bokstäver, men jag håller med dig, det verkar vara en formsvacka. Elbilen var häftig.

Anita Malta sa...

Haha.. så nu börjar du ställa lite krav på Claes-Görans skyltningar. Helt rätt med tanke på vad mycket reklam han får ;-)
Läcker cykelsadel, har bara lite svårt att tyda vad det står.
Ja, det var kanske inte så smart att låta restaurangkedjan förknippas något oaptitligt.
Elbilen är hur söt som helst, färgstark och fin och jag skulle döpa om den direkt till du vet nog vad ;-)
Men gud vilka härligt kuliga gubbar ! Är det klistermärken på fönstret eller är de ute på spåret och härjar.

Vaaa... ska du resa bort bara sådär utan förvarning !!?? Jaha.. om en vecka men nu blir jag nyfiken på vart det bär. Och så länge !! Skönt att veta att du finns här iallafall en vecka till :-) Hoppas ni ska till värme :-)

Days by Johanna sa...

Det har blivit dåligt med handboll nu, får nog besöka webshoppen och köpa något i rätt färg till honom =)

Ja, han är en söt och glad liten prick :)

Du är en klok kvinna, du har helt rätt. Jag skiter i det och hoppas nästa gång (om det blir en nästan gång) blir så mycket bättre.

Mias Mix sa...

Du får ta ett snack med dem inne på ekiperingen, det där duger ju inte, du som gör reklam varje vecka måste ju ha något att säga till om!!
Vilken söt lite elbil :) Skulle jag gärna ha när jag åker kortare sträckor.
Och gubbarna på tunnelbanan blir även jag glad av!
Åh vad härligt med långsemester, det är ni värda efter en kall och tråkig vinter. Vart åker ni? För jag förmodar att ni åker till värmen :)
Vi åker en weekend till Budapest i mars men har börjat planera för Canada-resa i sommar :)
Ha det toppen!

Annette sa...

Den sadeln! Ser ut som något av Ed Hardy eller kanske Desigual. Jag brukar inte använda ordet coolt, men nu gör jag det ;) Och så den lilla bilen som ser ut som de där småbarnsvagnarna man kan dra barnen i på IKEA, eller är det på någon livsmedelsbutik (Maxi..?)
Dina och Kajsalisas Stockholmsbilder ökar suget på att besöka stan på samma sätt som om jag var en turist, så i dag har jag ökat på suget ännu mer genom att beställa ett gäng böcker om stadsvandringar i Sthlm och även böcker om speciella platser från norr till söder i Sverige. Patrik, min man, vill nog helst utomlands som vanligt, men jag skulle vilja göra en Nils Holgersson, och resa från norr till söder i Sverige i år. Vi får väl se om jag lyckas övertyga honom om jag sätter ihop en liten resrutt ;) Hoppas ni får det bra på er resa! Ser fram mot bilder och säkert en och annan spännande och kanske annorlunda skylt. Och du, tack för dina alltid så spännande kommentarer, de gör mig glad :)

Days by Johanna sa...

Haha ja jag var tvungen när jag fick två så klockrena bilder och göra ett litet collage!:)

Nej ingen inskolning, inte förrän i höst :) Öpppna förskolan går man till och är där tillsammans med sina föräldrar, leker och sjunger. Lite för vänja sig vi förskolan som kommer sen :)

Rantamor sa...

Här har det hänt mycket sen jag var in å kikade. Och va kul att du varit på husvangs och bobilsmässa, börjar ni fundera på rullande semestrar:
Kommer ihåg att din långe make och du köpte ett tält ??? eller har jag fel, men jag vi minnas det.
Undras om ni provlegat ännu i tältet ??

Och snart drar ni utomlands, hoppas att ni får en trevlig och varm semester resa vars ni nu än åker.

Här fortsätter vi kämpa på , och på onsdag ska Rantafar in på op. på NUS i Umeå så då får jag sitta igen med lite ångest-tummar.
Men nu är vi positiva och hoppas att allt går bra
Lite strul med hans hjärta och medicinering.

Tack för alla dina hållna tummar och tankar och kommentarer, har själv inte haft mycket energi just nu, men det ljusnar !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Carita Liljendahl sa...

Gillade också elbilen och absolut bäst de glada figurerna på pendeltåget!

cissi sa...

Älskar också gubbarna på pendeltåget! tänk så lite som behövs för att förgylla vardagen! :)

Beppan sa...

De där härliga figurerna på pendeltågsfönstret tar priset!
Hur kul som helst!


Ha det så gott på er semester - vart ni nu tar vägen. Hoppas det finns internet dit nis ks - ser fram emot spännande rapporter och bilder!

Svar: Bufflarna äts nog upp av ö-borna själva och av turisterna skulle jag tro. Det är ju "oxkött" det handlar om. Tänk att alla kor blir oxar när de dör.....