onsdag 10 februari 2016

”Guess what” – gissa vad bilden visar #6/2016



Inte ska jag missa ”Guess what”. Inte en chans:-) Å jag kan tala om för er att gårdagens ”utflykt” resulterade i 76 totalt misslyckade bilder. Så dom slipper ni se idag och imorgon. Inte så dumt alltså att bloggskolka då och då;-) Jag är ju faktiskt väldigt mån om mina läsare!

Nu till ”Guess what”

Den här gången behöver jag definitivt inte akta mig för att påstå att grejen ni ska gissa på finns i alla hushåll. Det – eller rättare sagt de – finns definitivt inte innanför era dörrar. Å om jag mot förmodan har fel, då är ni ännu konstigare än jag, Vid närmare eftertanke skulle det ju vara riktigt roligt;-)

Alla har sett grunkorna
Ändå vill jag påstå att alla som läser det här inlägget har sett dom. Idag, igår eller för 10 eller 20 år sedan.

Happy guessing! Kommentargranskingen åker på nu och lyfts imorgon kväll.

Sanna är mamma till ”Guess What”. Kika in hos henne för att se fler bidrag.
Anemonen, Anki, Carita, Gerd, Gärdsmygen och Maria hänger också på.

40 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det är en tekanna utan locket på!
Maken dricker ju te, så självklart!

Comsi comsa sa...


En brunn utan lock? :))

Geddfish ♥ sa...

Läste fel, det var ju inte inom bostadsdörren. Då är det väl ett sopnedkast, som inte jag har, jag har sophus ute.
Det där hålet stör mig, får fundera vidare, haha...

Steve sa...

Inte idag, inte igår och var det för 10 eller 20 år sedan så har det fallit i glömska. Ändå har jag en känsla av att jag kommer att säga "ja, just det" när du avslöjar vad det är vi ser på bilden.

Rantamor sa...

Har läst ikapp lite hos dig, eftersom jag missar väldigt mycket just nu.
Vilket enormt köpcenter det var och jag förstår att det var helt i din smak så otroligt snyggt byggt, och alla dessa belysningar som får liv i allt.
Ja det finns mycket att utforska i Stockholm.

Och vad du har oss att gissa på får jag inte till något vettigt alls.
Ett hål ser jag, men hålet är cementerat fast så det kan ju inte vara ett avgasrör precis, och min allra första galna tanke var en kaffekopp, men det kunde jag ju droppa på en gång...

Näe jag ger upp min fantasi är förnärvarande inte alls bra.

Tjingelingen från Rantamor.
Och tack för din kommentar. Inget svar ännu.

LissenTo sa...

-det var svårt, kanske rör för vattenledningar. Hmm

marilyn sa...

Hej, jag tror att det är en kanna, möjligtvis en kruka med ett handtag... 😆

marilyn sa...

Du vann min Guess-what tävling... Det var en mortel... Glömde ju helt bort kommentarsgranskningen, sorry, men du vann ju... Ha en fin kväll!!!

Olga T sa...

Jo det där fotot har du tagit på en båtkaj och i öglan där förtöjer man sin båt, stor eller liten. Hålet bredvid är säkert något avrinningshål eller så ;)

Susanne ❤️ sa...

Det är ett hål i gatan som en mini gubbe kan fira ner sig i om han knyter tråd i öglan ;)
Kram

znogge sa...

Jag säger sista delen av ett stuprör!

Anki sa...

Ingen aning! Gissar på något med marin anknytning... eller kanske en ?... återkommer!

Ditte sa...

Trevligt att du är tillbaka!Jag saknade dig igår. Men jag utgår från att du hade en trevlig dag också utan bloggen.
Och denna veckas GW? Hmmm, pannan är i djupa veck. Jag tycker mig se att det står 360 på "örat". En kompass har 360 grader, men detta var ju flera saker. Och vad kan jag då ha sett. Mycket, det vet jag men just detta. Jag gissar först på en gammal mjölkflaska i aluminium och att "hanken" är locket.
Min andra gissning blir soptunna.
Det ser ut som ett hål av något slag och ett lock som ska täcka det så det sista försöket blir brunn med brunnslock.
Och kreativiteten den blomstrar...Kul är det!

Maria sa...

Jag gissar på att det är ett farthinder.
Eller så kan det vara något på en lyftkran - det där ser ut som en krok.....

Comsi comsa sa...


När jag tittar närmare så tror jag att det är ett sopnerkast. :)))

Days by Johanna sa...

Hmmm, jag tänker spontant på en sådan som skall blockera vägar, men kommer inte på vad de heter

Nej publicera inlägg bara för att nä den tiden är förbi. Folk skiter väl i att jag skall gå och sova nu, god natt typ. Och nu har jag vaknat, och ska till skolan :)

Nej hellre ett och två vettiga och relevanta inlägg som folk kan läsa och kommentera vettigt om istället :) Tur du och jag är så kloka! :)

Ja alla kanske inte vet att de kan ändra sin stil och så på nouw. Nej verkar inte gå, så får väl ge upp tanken på ha min lilla besöklista där, men det är så kul och se var folk kommer ifrån

Comsi comsa sa...


Vet inte om kommentaren gick iväg.
Gissar även på sopnerkast... :)

TantGlad sa...

Äre en kanna??
Gissar på en kanna gör jag.
Föresten....Det är kul med alla tävlingar och lekar här och där i blogglandet.

Nu får du Ha en trevlig kväll. !
Tjingeling.

Susanne sa...

Håller med Steve, blir ett Just de, när du avslöjar bilden.
Hoppas lunchen med bästa Y var trevlig idag.

Days by Johanna sa...

Nej, det var verkligen inte det mitt blodtryck (och kropp, huvud) behöver efter Hugos ankomst. Men nu kan de bara försöka ta sig in här..... de lär bli döva på köpet haha, ibland glömmer jag att jag larmat på natten och öppnar ytterdörren, jäkla liv blir det haha :)

Ja precis det är en sådan jag vill ha på min blogg, men får inte in den alls på min blogg, de har ingen sådan funktion, men jag skall nog allt hitta hur jag gör, det måste ju liksom gå.... :)

Ama de casa sa...

Där kan man knyta fast sin båt. Om man nu har nån båt. Annars kan man knyta fast nåt annat där :-)

Stare Ström sa...

Svar: Tack för dina kommentarer! Stimulerande att få feed-back!
Att ingen tiggde berodde väl kanske också på att det finns så få turister där. Ingen som delar ut pengar, godis och pennor till höger och vänster. Själv köper jag hellre saker. Stolmakaren hade gjort små miniatyrstolar och de köpte vi, flera! Och korgarna i sista byn. Och likaså handlar jag gärna på någon marknad där pengarna går direkt till den som säljer och som ofta har odlat också. Det kommer säkert att dyka upp en och annan Uganda-bild till! Och jag är väldigt nöjd med nya kameran! :-)

Ulla Maria sa...

En sådan här har jag inte inne. Inte heller har jag någon ute, men om jag hade haft det hade jag stoppat ner min parasoll (som jag inte heller har) i den. Tror jag i alla fall. Tung ser den ut att vara i vilket fall som helst.

Ama de casa sa...

sv: Jodå, jag mår bättre - tackar för omtanken! Men du har rätt i att rapporten kommer imorgon. Kameraskrället ville inte släppa ifrån sig bilderna från kortet. Morr... Anders tar med en adapter imorgon. Jag nöter ut dom där kameragrejerna på löpande band... I det här fallet är det kamerakorthålet i datorn som inte vill vara med längre... :-)

FREEDOMtravel sa...

Hmmm, nåt slags avlopp? Och så gissar jag att du är kräsen om du anser att alla 76 bilder var misslyckade ;) Lova förresten att rycka tag i oss om du ser oss på Caravan Stockholm! Det känns ju (nästan) som att vi känner varann, eller hur ska man säga? Det vore sååå kul att ses! :)

Days by Johanna sa...

Jag skickade länken till dem nu och fråga om det går. Annars får de faktiskt fixa det... hur svårt kan det vara. Får väl starta en kampanj annars haha det går ju ha den på alla andra plattformer... de vill väl inte vara sämre.... :P

Du får skicka hur mycket du vill, så länge du orkar och tills du skäms och lite till :)

Margareta sa...

Jag vet inte, nu vet inte riktigt. En lyftögla men sedan kan det vara ett rör till en bastu, en vattenvärmare kanske. =)

anemonen sa...

Avloppsbrunn av något slag, det här var klurigt för jag börjar bli så gammal att jag börjar bli senil så jag kommer inte ihåg vad jag såg för 10-20 år sedan men det är klart det är långtidsminnet man får behålla .....ja så var det ..... hmdet ser ut som en ögla där tillsammans med hålet. Det är väl inte så lätt som ett hål i gatan. Brunnslock kanske. Du det här var svårt och jag som ändå är pigg efter Yoga passet ikväll för där fick vi eldandas och det blir man pigg av.

anemonen sa...

Vet inte om du publicerat rätta svaret för jag kollade igår tisdag vid 18,00 men inga bidrag mer än mitt på GW och inte ens Sanna hade lagt in något så jag var osäker på om det skulle bli nåt och idag torsdag har jag haft fullt upp och inte hunnit sätta på datorn förmäns nu. Sorry

Kolonilotta sa...

Alltså jösses vad knepigt.
En grej av betong med en ögla! :)
Eller måste jag vara mer exakt?


Eva Trillian sa...

Inväntar, som så många andra i kommentarsfältet, på att säga "jaha, det var en SÅ'N" :)

Anki sa...

En gissning till - en askkopp!

cat sa...

Det där ser ut som en förtöjningsring och brunn vid en kajkant.

anemonen sa...

Vad kul att Lamberts syskon blev så fint mottagen. Ja du klart att det kan vara bra många gånger att vara lite senil light och klart jag gillar det. Klurig grej den här gången. Tycker mig känna igen när jag har stirrat en stund på denna bild. Ja måste säga att jag tycker det är för kort tid att lägga in tisdag och svaret på onsdagen. Jag behöver lite tid på mig så torsdag är en bra dag för rätta svaret tycker jag.

Ama de casa sa...

Nej, men det är ju en såndär mojäng som man använder för att ställa upp fönster. Man hakar fast kroken (som är ganska rak för att vara en krok) i den där lilla rundeln, sen far inte fönstret varken upp eller igen. :-)

Susanne ❤️ sa...

Men självklart är det ett hål du stoppar skyltar i !!!!!!!!
Vägfundament :)
Puss

Guldkryckan sa...

Nu har jag och frugan tänkt så det rykt ur öronen....vi tycker oss ha sett öglan där bpda två....men nej....vi ger upp...inväntar svaret med förundrad blick....jo...kollade i spegeln här....jag ser ut som ett fråhetecken. ;)

Ha de bäst Bp

Helena sa...

Kanske jag är försent ute för gissning nu... men det ser ur som ett rör med en metallögla runt... sedan har jag svårt att bestämma var det sitter. På en båt?

anemonen sa...

Sista gissningen nu då och kan det vara en lyftögla? Nu har jag fått ont i huvudet till på köpet av allt funderande på den här bilden så nu ger jag upp.

anemonen sa...

Kom inte min sista gissning med l? Lyftögla