fredag 5 februari 2016

”Restaurang” Motoko

Efter gårdagens söta inlägg kan jag inte låta bli att visa er raka motsatsen idag – ett matigt inlägg. Har nämligen inte gjort något annat hela eftermiddagen än ätit hemlagade japanska delikatesser hos min kompis Motoko. Hon är en helt fantastisk kock och jag är väldigt glad över att jag är mycket duktig på att välja mina kompisar med omsorg;-) Maten ni ser på bilderna nedan var lagad för fem personer. När vi kommit till efterrätten – blåbärspaj med egenplockade blåbär – tog krafterna slut hos mig och jag orkade inte ens plocka fram kameran längre. Men maken intygar att också pajen var suverän. Så om ni tycker att den här berättelsen är aningen kort, så beror det helt enkelt på att jag ligger i paltkoma utan att ha ätit palt.


Ett roterande bentohjul med sushi à la Motoko, strimlad inlagd rättika, inlagd gurka med alger, fiskpaté, biff med sjögräs, japansk omelett Tamagoyaki


Marinerade yakitori (kycklingspett) - en Motoko specialare.


Friterade schnitzlar, ris och en sås med smak av dragon.

Tack Motoko för en toppen eftermiddag, en fantastisk matupplevelse och två mycket trevliga nya bekantskaper!

31 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Förutom sushi, som jag inte äter, så ser allt ljuvligt ut. Jag hade också legat i matkoma efter en sån lyxig matupplevelse!
Det gäller som sagt att välja sina vänner med omsorg! ;)
Något du uppenbarligen är jätte bra på! :)
Kram kram...

Anita Malta sa...

Paltkoma !! Där lärde jag mig ett nytt ord som synonymer.se säger betyder: "(vardagligt ord, skämtsamt) dåsighet efter en stadig måltid."
Har full förståelse över att du föll i koma efter att den delikata måltiden ;-) Ser väldigt gott och frestande ut.
Här hemma blir det hemlagad pytt i panna ikväll. Kanske inte så exotiskt en fredagskväll men lovar att det blir gott när maken står vid spisen :-)

Geddfish ♥ sa...

Förstår mycket väl att du hamnat i matkoma eller paltkomma, man väljer vad man vill ;)
Ljuvliga rätter ALLIHOP, gillas! ♥
Härligt med sådana kompisar som bjussar.

Comsi comsa sa...


Det ser faktiskt riktigt frestande ut den där maten, det är inte utan att trots jag inte äter sushi skulle glömma bort det om jag fick syn på dessa läckerheter. :)

Kram ❤

Susjos sa...

Mums filibabba säger jag som älskar sushi!!! Förstår att du är proppmätt! Kanske lite sake ( heter det väl, det japanska brännvinet?) på det så maten smälter finfint i magen :-)

Marie i Skrifvarstugan sa...


Ser riktigt delikat ut och smakar säkert gott. Förstår att du blev trött efteråt efter så mycket gott :)
Önskar dig en trevlig helg !

FREEDOMtravel sa...

Åh jag vill oxå ha en typ japansk kock till kompis!!! Sååå gott det ser ut! Här blev det korv- och böngryta (tredje dagen på den) med typ vitt lådvin (öl hade varit godare men ölen var slut). Jag fotade inte maten av begriplig anledning.

Ditte sa...

Så gott! Japansk mat tycker jag jättemycket om, men tyvärr har jag ingen japansk kock i vänkretsen. Men jag har en kinesisk och glad är jag för detta.
Sushi äter jag gärna, men att få den så här fint gjord är ju en ynnest.
Tack för att jag bildledes fick vara med på kalaset.
Och din "paltkoma" förstår jag.

Marit Johansson sa...

Så läckra rätter, har nog inte smakat något av det där. Men paltkoma har jag haft några gånger :)

Ulla Maria sa...

Det ser fantastiskt gott ut. Vänner som älskar att laga mat eller baka eller båda delarna är verkligen guld värda.

KajsaLisa sa...

Tur jag läste hela innan jag började googla på restaurangen Motoko. Får man paltkoma av japanskt så är det väl tilltaget. Ser jättegott ut.

Anki sa...

Underbart med vänner som fixar sådant härligt käk! Sushi är kanske inte riktigt min grej men allt annat ser fantastiskt ut!

Steve sa...

Vilken lycka att ha en "restaurang"-kompis. Jag är ingen kännare av japansk mat; har testat sushi som inte föll mig i smaken. Men, icke desto mindre, det var en väldigt vacker måltid du bjöds på. Mat är ju oxå för ögat.

Hanneles bokparadis sa...

älskar sushi

Ama de casa sa...

Men åh vad mycket gott! Lyllo dig som har så bra kompisar! Ja, jag klagar inte på mina, men jag har nog ingen som lagar japansk mat på det där viset... :-)

Ama de casa sa...

sv: Om marknaden flyttar är det ju bara att se till att Anders ändrar riktning på sin morgonpromenad så får jag fortsatt bloggfoder av den. Taadaaa!!! :-D

Helena sa...

Jag gillar maten i det asiatiska köket och det här ser onekligen mycket gott ut! Förstår att paltkoman infunnit sig. Ha en bra helg! Kram

anemonen sa...

Sushi kan jag inte äta men allt det andra ser fantastiskt gottut.

anemonen sa...

Jaha då har det gått troll i båda mina datorer. Laptopen är nu öppnad och uppdaterad och fungerar fint men endast mina kommentarer där jag meddelar grattis till vinnarna och mina kommentarer om att de inte syns är med. Jag trodde att det var Safari som trixade men här på Vajon har jag chrome och de syns ändå inte de inläggen med gissningarna. Mycket mysko. Skall bli kul att se hur det blir nästa vecka och då skall jag inte trycka på att jag inte är en robot. Kanske är det det som är felet. Huvudsaken är ju att du ser gissningarn, eller hur?

Eva Trillian sa...

Att kunna dela god mat med goda vänner - det är en av höjdpunkterna i livet :)
Allt ser väldigt gott ut. Kan absolut förstå att paltkoma infann sig!

Margareta sa...

Inte helt fel med sådana vänner och förstår absolut din paltkoma utan att ha ätit palt. Jag var i en riktig sådan i torsdags, men att välja palt när man är superhungrig är inte det ultimata. =)

Känns som att jag missat något, ingen text om ditt arbete längre? Är det så att du har gått och blivit passionär?

Husbilen-Ellen sa...

Oj, så mycket gott! Tur att vi nyss kom från marknaden, där vi kade med godsaker till, så nu är jag mätt för ett tag!

Rantamor sa...

Gillar detta otroligt GODA inlägg där tangenterna blev alldeles blöta, men så kan jag inte glömma föregående inlägg och dom söta.
Att någon bara kan göra något sådant sött med en virknål...
skulle kunna köpa upp hela hennes lager och njuta av dom,
du den där stora flodhästen var ju så skön....

Tjingelingen från Rantamor.

Olga T sa...

Ha ha ! Det där gillar jag! Paltkoma! Bra att du erkänner! Det ser väldigt gott ut men det ser också väldigt mycket ut. Är det konstnären du vart hos?

Susanne ❤️ sa...

Wow där hade jag gärna varit med !!! Så mycket god mat !!!
Älskar sushi mums !!!
Stor kram och tack för att du fick mig hungrig :)
Puss

LissenTo sa...

Åh måste vara kanon med sådan vänner förstår att du hamnade i paltkoma efter allt det där goda

Ha en skön kväll

Unknown sa...

Lycko dig med sådan generös vän.
/kiki

Carita Liljendahl sa...

Så vackert upplagt och mycket ser också gott ut!

Anders W sa...

Låter gott och "smakligt fotograferat!

Annette sa...

Mums, så gott! Du kan verkligen välja dina vänner :) Och vilken fin duk på nedersta bilden!

Anni sa...

Men oj, så makalöst fantastiskt att ha sådana vänner! Det ser ju hur gott ut som helst! Tur att jag just smällde i mig min enkla lunch, så att jag inte var vrålhungrig när jag såg detta.