torsdag 11 februari 2016

Rätt svar på ”Guess what”



Efter den här omgången av ”Guess what” kan jag bara konstatera att det är otroligt svårt att gissa på något som man inte vet att det finns. Åt andra sidan är jag den första att erkänna att min minst sagt begränsade allmänbildning börjar bättras på. Åsså kan jag inte låta bli att ge mig själv en klapp på axeln då jag åtminstone gissade rätt hos Ninnie, en helt ny ”gissare”. Där var det solklart att hon hade fotat en mortel, alltså något jag känner igen och använder flitigt;-)

Min egen ”Guess what”
Måste säga att jag var väldigt imponerad över att tre av er gissade helt rätt. Om jag ska vara ärlig så visste jag inte vad ”grunkorna” hette, bara vad dom används till. Men nu vet jag även namnet – de är vägfundament. Å det var Sanna som ökade på min allmänbildning här. Tack!
Också Maria och Johanna förklarade för mig vad grejerna är till för, ungefär som jag hade beskrivit dom för er nu om inte Sanna hade vetat den rätta beteckningen.

Stuprör

Det är några av er som gissade på stuprör. Helt okej gissning om man nu får för sig att vända världen upp och ner.

Båtförtöjning
Flera trodde att man kunde förtöja sin båt i öglan på ”grunkan”. Det kan man säkert, men jag har då aldrig sett ett vägfundament på en båtbrygga.

Sopnedkast
Ett antal av er trodde att det var ett sopnedkast. Ja, vad ska jag säga. En konservburk får ju plats i hålet så…

1 000 tack för era härliga gissningar, som ni nu kan läsa i gårdagens inlägg. Vi ses nästa vecka med en ny omgång av ”Guess what” – hoppas jag.

21 kommentarer:

Anki sa...

Hade väldigt fel igen alltså! Vägfundament... inte ens i mina tankar!
På min GW var det bara Ulla Maria som gissade rätt... länkningarna var till de som fått poäng så här långt :)

Comsi comsa sa...



Du skrev ju att vi sett en sån igår och idag... Jag har inte sett en sån här på evigheter. Hi hi hi, luring där! :)))

Grattis till vinnarna!

Kram ♥

Susjos sa...

Tur att jag missade din GW igår! Hade aldrig klarat det! Är vägfundament lika som betongsuggor tro?


Ps. Balders semla var inte värd pengarna...Ds.

FREEDOMtravel sa...

Sååå svår den här tävlingen... men alltid lika roligt att se svaret! :)

Days by Johanna sa...

Tjohoooo! Jag gissa rätt. Vägfundament heter det såklart.... :)

Ja han kan ha drömt en mardröm också... det är så mycket som händer i en liten kropp, så det kan vara lite vad som helst. javisst är han söt även när han är sur. Har en ännu mer ARG bild, kommer säkert vid tillfälle på bloggen

Då får jag kika på helgbilden, om nu inte bilderna på blir kassa :) Vi har med lite helgplaner.

Maria sa...

Tjohoooo! Ja nu blev jag lite gladare! Fyra rätta svar har jag klämt ur mig denna veckan!
Kram och tack för omtanken ❤

Geddfish ♥ sa...

Luring, det där hade jag aldrig kommit på och ändå så lusläste jag hela din blogg från pärm till pärm, haha, gick du på den lätte?
Så tokigt det kan bli.
Svårt. Men nu vet jag ;)
Kram ♥

Kolonilotta sa...

Men hallå???
Jag sa ju att det var en betong grej med en ögla i! ;)
Borde fått ett halvt rätt...
Kul det här. Men sjukt svårt.
Kram kram

Ditte sa...

En verklig utmaning var det. Och jag kan bara gratulera de som klarade detta. Jag gjorde det inte, men jublar över att det gick bättre hos "Gemsofmylife" där jag lyckades. Och detta ger mig ny entusiasm och kraft.
Roligt är det och envis är jag.

Olga T sa...

Inte är det lätt det här. Men tyckte jag var närmre rätt denna veckan än förra.

Helena sa...

Ja, nog var jag inne på rätt spår... men nära skjuter ingen hare... ;-) Fin kväll!Kram

Margareta sa...

Att det var en gris, det ser man ju nu när man vet. Jag om någon känner till dessa då jag får många, många år sedan backade i en med vår splitternya Alfa Romeo, samma vecka som vårt hus brunnit ner ... inte den mest lyckade vecka i mitt liv. =) Nu kan jag le, men då gjorde jag det inte och absolut inte min dåvarande make.

Ulla Maria sa...

Bara att kavla upp ärmarna och komma igen till nästa vecka. Fast med lite god vilja kan man nog sätta ett parasoll i fundamentet. Kan vara skönt för vägarbetaren med lite skugga. :)

Susanne sa...

Aha en sådan grunka ;)

Eva Trillian sa...

Nehej ... det blev inte alls ett AHA! här. Där ser man - skulle nog behöva allmänbilda mig mer visuellt!

Steve sa...

Nu tycker jag att du släppte in ett långskott. Vägfundament svarar jag inte ens nu när jag sett hela bilden. Men, det är jag det.

Ama de casa sa...

Hmm... Såna där grunkor har vi inte här. Här gör dom hålen till skyltarna direkt i trottoarerna istället... I alla fall dom jag oftast ser, dom med parkeringsförbud för marknaden :-)

cat sa...

Den där grunkan visste jag absolut inte om. Jag inser att jag är värdelös på att gissa helt enkelt.

Det var förra året som Gbg kunde prunka med vårblommor redan i februari.

anemonen sa...

Ä jag fattade fel o trodde det var öglan i hörnet du avsåg. Det var en bit av Lyftöglan där. Så det kan bli 🤓👍🏻

Unknown sa...

Missade denna omgång...jag gillar att gissa på denna lek. Tycker att jag har en viss fallenhet för det :-)
Nästa gång
/Kiki

Carita Liljendahl sa...

Argh! Jag missade tävlingen!
Jag hade skrivit upp den i min almanacka - kom ihåg BP:s Guess what!... men det oaktat... grrr.
Nytt försök om ett par dar!