fredag 12 februari 2016

När en viss bloggare följer en fotograf…

… så leker hon ”copycat”. Å resultatet ser ni nedan.
Då min hjärna aldrig får ordning på datum, tider och siffror (måste lida av dyskalkyli) så hade jag drygt en halvtimme timme tillgodo till den guidade visningen i Storkyrkan, Gamla Stan i tisdags. Nej, jag har inte blivit religiös, men visningen arrangerad av Förlagsklubben kunde jag inte motstå. Har bara sett Storkyrkan en enda gång på tv när Kronprinsessan Victoria gifte sig med sin Daniel Westling, så är det ju faktiskt roligt att se kyrkan irl och lära sig mera om kyrkans bakgrund. Å det gjorde jag.

Misslyckat
Ja, bilderna i kyrkan blev som sagt totalt misslyckade. 76 suddiga alster - grrrrr. Men mina 30 minuter i iskylan mellan klockan 17:00 och 17:30, då jag följde i den ”riktiga” fotografens fotspår i Gamla Stan resulterade faktiskt i några riktiga höjdare om ni frågar mig. Å det gör ni ju – fråga mig alltså;-)





24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag behövde i och för sig inte fråga - jag visste det på förhand.

Toppenbilder - igen!
:-)

Comsi comsa sa...


Ja du, det är inte alltid som man har tänkt sig. Precis här du står har jag också stått och fotat.
Kramen ❤

Ditte sa...

Läckra bilder! Verkligen! Och visst frågar jag dig. Men kanske det inte behövs just i detta fll.
I dessa trakter är jag ofta, alltså när jag är hemma. Och en titt i Storkyrka brukar det bli då och d. Men det var länge sedan jag var där på en guidad tur. Tack för den påminnelsen.

Anita Malta sa...

Vilka bilder !!!!! Wow så läckert och den vinkel du valt är helt fenomenal. Ja, fast Prästgatans klotter är ju ett kapitel för sig men fotografen med sitt stativ, haha.. kanske är det just därför jag inte använder stativ ;-)
Diskalkyi ! Vd ar det ? Var tvungen att googla men då hamnade jag ju hos dig ;-)

Stare Ström sa...

Skulle tro att dina bilder blev bättre än fotografens!

Maria sa...

Tack för de dina bilderna och den promenaden. Den enda jag fått idag ;-)
Kram

Geddfish ♥ sa...

Sista bilden HELT UNDERBAR!!!
Pangbilder, behöver inte fråga dig. Och blå himmel, gud så läckert!
Fredagsmyskram ♥

Ulla Maria sa...

Utan att fråga håller jag med Gerd. Svindlande pangbilder. Gillade den andre fotografen att ha en irl-följare, eller var han så upptagen med att blicka framåt att han inte noterade dig?
God helg!

Mias Mix sa...

Vad roligt att få se kyrkan :) Och bilderna utomhus är ju suveräna. Gillar vinklarna. Svårt att fota i kyrkor då det är så mörkt där. Köpte ett extra objektiv som ger mycket ljus när jag skulle fota bröllop. Trevlig helg! Kram

Eva Trillian sa...

Ibland blir det inte som man tänkt sig men bra ändå :) bevisligen!

Meta sa...

Det finns många fina objekt i den gamla stan, det var länge sedan jag var där får nog se till att ta en tur med nya kameran. Det kan bli häftiga bilder ser jag.
Ha en fin och bra Alla hjärtans dag
Kram Meta

anemonen sa...

Höjdarbilder helt klart toppen alltså

Anni sa...

Ursnygga foton! Visst är det fantastiskt att fota i Gamla Stan? Synd att kyrkobilderna inte blev bra, jag har inte varit in där (än).

Och tack för kvällens skratt! Du är nog den första som anser att en stockholmsförort är landet :-) Jag bor inte mer på landet än du gör, bara i ett lägre hus.

Olga T sa...

Mycket härliga bilder. Vilken himmel du hade dagen till ära!

FREEDOMtravel sa...

Trist när man kommer hem med suddiga bilder, men de här bilderna gillar jag! Det är inte alltid så lätt att fotografera hus och gränder inne i städer tycker jag, men här har du lyckats leka med perspektiv och vinklar!

Steve sa...

Bra jobbat! Inte många copycats som lyckas så bra. Det var kul med en titt i Gamla stan. Det var länge, länge sedan jag var där.

KulTur i Natur - Tony sa...

Gillar dina bilder. Kul att se en plåtare plåta en annan plåtare, men det där med stativ verkar för jobbigt att släpa runt i Stockholm.

Unknown sa...

Gillar de två sista bilderna där himmelsmellanrummet bildar sköna formationer. Passar sig till kyrkotanken.
/kiki

Days by Johanna sa...

Typiskt korten inne i kyrkan inte blev bra. Hade varit kul och se dina bilder =) Men kul och förfölja en fotograf haha :) Märkte han dig? :)

Ja det är skönt buskarna är borta, bye bye.. Vet tanten som bodde här innan blev lite ledsen, men hon hade sagt det är ju inte jag som bor där nu :)

Anki sa...

Kanonfina bilder tagna i snygga vinklar - snyggt! Synd att du inte fick till några bra inne i kyrkan, men det kan ju kanske bli en annan gång :)

Margareta sa...

Häftigt att följa efter en fotograf, det skulle jag också göra om jag fick chansen. Bilderna dina är också så bra med härliga perspektiv ur alla vinklar och varenda vrå har du hittat. Ju mer man fotar och lär sig desto mer gillar man också det som sticker ut och det gör dina bilder.
Att fota i en kyrka är inte helt enkelt, gäller att våga höja ISO, inte något jag tycker är enkelt - alltid rädd att det blir för mycket brus i bilderna även om min kamera ska klara det. =)

Trots att jag både jobbar med vår domkyrka som närmsta granne har jag knappt varit in i den och fotat ännu mer sällan.

Anonym sa...

Det är givande att leka turist i sin egen omgivning.
Märkte det, när jag kom hem första ggn. Så många fina
saker jag inte sett i Sthlm, när jag bodde där (Traneberg)
En kompis, som flyttat tillbaka till Sverige, hade blivit
taxichaufför och tagit guide kurser, så hon kunde verkligen sta´n.

Din foton är suveräna! Gillas i hög grad.

Ruth i Virginia

Carita Liljendahl sa...

Det här var annorlunda bilder, spännande och fina vinklar!

Anders W sa...

Kul idé, och lyckat resultat. Det du visade alltså ;-)