torsdag 28 juni 2012

Torsdagstema: ”I like”

Dubbel
Trots att jag inte gillade det tropiska regnfallet igår kväll så kan jag inte låta bli att tycka om denna dubbla regnbåge - ett ganska sällsynt fenomen enligt maken.


SooooooooL
Nej, jag gillade inte kön till 73:ans buss heller imorse, men kolla – Stockholm har fått sol. En blå himmel och 17 grader (ironi) den 28 juni gör ju sitt till att man njuter av att vänta på bussen i 20 minuter. Dessutom hinner man dokumentera solfenomenet till bloggen.

Baby octopus
Att jag älskar bläckfisk är ingen hemlighet. Favo japanen Sushi by Kyoto vid Vanadisplan bjöd på baby octopus och bläckfisk på riskuddarna idag, vilket jag gillade extremt mycket. Kollegan Eva var inte av samma åsikt…

Euro 2012
Bara semin mellan Tyskland och Italien (ikväll) samt finalen (söndag) kvar av Euro 2012. Jag gillade att Spanien tog sig till finalen även om det satt hårt inne. Portugal bjöd upp till dans i första halvlek och kunde så nära vunnit med 1-0 i den 89:e minuten genom en vass kontring. Ronaldo är visserligen snygg men hans avslutningar under turneringen var inte alltid lika ”snygga”, med andra ord så missade han målet där också. Stolp- och ribbskotten vill jag inte ens prata om.

Fler bidrag till ”I like” hittar ni här.

25 kommentarer:

anemonen sa...

Tur att vi har olika smak. Jag kan inte äta bläckfisk eller någon form av sushi. Däremot gillar jag den dubbla regnbågen för den ser man inte ofta. Undrar om det finns en dubbel skatt också vid änden:-) Ha en fin kväll.

SoF sa...

Trevligt inlägg Beate - lite av varje.

Bläckfiskmenyn ser....hemsk ut, det skulle jag aldrig kunna få i mig.
Men gott tydligen.

Heja solen! Den har visat sig både idag och igår.

Suck! Jag börjar redan känna av abstinensen av Euro 2012, tomt blir det...

Ha det gott!

Monica sa...

Wow vilken fin regnbåge;-)
Nä baby octopus hoppar jag allt över, bara ordet baby men det ser ju gott ut.
Ha en skön fotbollskväll;-)

Della sa...

Den där sushitallriken... :D Mums!

llhertz sa...

Den sushin skulle jag uppskatta! Gillar mycket och försöker lägga namn och plats på minnet.
En dubbel regnbåge betyder väl dubbel dos solsken, Visst?

Marit Johansson sa...

Men wow vilken bild på regnbågen.. jag tror inte jag sett en dubbel någon gång. Snyggt fångat!

Pialotta sa...

Härliga grejer du "Likar" .. kan hålla med om att solen gör verkligen sitt ... människor blir lite gladare :) Regnbågen så himla vacker på himlavalvet :)
Härligt Beate.

Freja sa...

Här är vi glada om det kryper över 10 grader på dagen... KALLT! Men dels trivs inte jag så bra i värme och dels jobbar jag tre veckor till, så det är helt OK. Bläckfiskarna får du behålla för dig själv och ikväll håller jag på Italien, så jag får se dem i finalen... Bara min brorsa med familj inte läser det här, de bor i Tyskland...

Susanne sa...

1. Hade ingen aning om att en dubbel regnbåge är sällsynt, en sådan såg jag för ca 1 månad sen. Ny lärdom
2.Underbar klarblå himlen pga denna fick jag en glad dag =)
3.Älskar bläckfisk och den varianten på bilden har jag aldrig ätit, lyllos dig som fick det till lunch.
Imorgon tar jag en semesterdag dör sol å bad.

Stare Ström sa...

Soool i Skåne också! En hel dag utan regn. Nästan så man glömmer bort att det någonsin regnat. :-D
Vilken god sushi! Bläckfisk är min favorit också- kan vi ha det i risodlingen?

Olga T sa...

Dubbel regnbåge har jag bara sett en gång. Det är läckert!

Guldkryckan sa...

Jo...förbaskat nice att vänta på bussar o spårvagnar så länge vädret är ok...missar alltid vagnen precis efter skolan...10 minuters "häng" i solen resulterar det i..inte fel alls...börjar bli solbränd här ju ;)

Tony sa...

En snygg blandning som vanligt. Klatschiga bilder med sting, och det här med gatufoto har du sysslat med länge.

Hage og Foto entusiast sa...

Nydelig regnbue,og så morro med dobbel. Ikke ofte man ser. Sol er herlig og de dagene sola titter fram må man gjøre sitt ytterste til å få med seg strålene.

Jess sa...

En helt fantastisk bild på de två regnbågarna! Tror aldrig jag sett det så tydligt innan, så det tackar jag för!
17 grader, ja vi får väl vara glada att det är sol i alla fall...
De där babybläckfiskarna kan du behålla för dig själv! Ja, i och för sig hade du väl inte tänkt att skicka ner dem till Skåne i vilket fall som helst! ;)
Idag hejar jag på Italien!

LissenTo sa...

Solsken har varit en bristvara, dags att krypa fram nu i någon månad, tack!

Bläckfisk, nja.
Heja bästa laget.


Lite ledsen idag, min gamla hund, har fått somna in.

Bildgatan sa...

... och nu har Spanien Italien som motståndare, gillar jag. Även om jag inte sett (lyssnat) matchen när vi haft gäster och suttit ute hela kvällen (i kortärmat) ätit och druckit gott vilket gjort att varken sambo eller svägerska ens funderat över fotbollen. =)

Gillar detsamma som det du gör,solen, dubbla regnbågen och maten, skulle jag som sagt gärna prova. Du verkar ha haft en helt ok dag, om du inte hejar på Tyskland förstås.

Elisabeth sa...

Tre foton jag kan gilla! Ha dé!

4U2 sa...

Gillar regnbågarna och solen men de där små tingen, nej inte min smak heller fast fin bild! ;)

Anonym sa...

Jag tänker enbart kommentera bilden jag EGENTLIGEN INTE vill kommentera, och det är ju bebisbilden!
Alltså: FY FAN!
Hehe.
Vilken tur att smaken är som baken, och då menar jag INTE stor...

Annemor sa...

REGNBUE.
det er vakkert det.
Mormor på muren

cat sa...

Instämmer med Anemonen om allt :)

Hoppas att du får en fin helg och att solen stannar kvar över vårt avlånga land.

Ama de casa sa...

JAAAAA! På söndag gäller det! Jag ska nog gå ut på marknaden och köpa en vuvuzela så jag är förberedd ;-)

Härliga bilder :-)

Jane sa...

Som du nog förstår tog jag vara på den där solen som visade sid HELA dagen igår, därför ingen kommentar förrän nu ;)
Regnbågen är ett fascinerande fenomen, ännu mer om man nu skulle hitta en liten skatt (läs STOR) vid slutet av den :)
Suchi åt jag igår men några bläckfiskar skulle aldrig få ta plats på min tallrik! De passar bäst i havet! Nu ska jag ut i solen igen för att se om jag kan fota ett par Turkduvor som häckar hos kollogrannen. Jag har lagt ut lite frön ... hoppas bara att jag inte lurat dem in i döden för katterna lurpassar i buskarna ... det vore ju "kattastrof", he he.
Ha det gott i solen!

SigridfraEnget sa...

Här fanns mycket att gilla! Den dubbla regnbågen är nog min favo