söndag 3 juni 2012

Fototriss: ”Gammal”

Den första Hötorgshallen uppfördes på 1880-talet. Byggarbetet pågick mellan 1880-1884. Den revs 1953 och den nya byggdes på samma ställe, en våning under markplanet. 1958 invigde Kung Gustav Adolf VI den nya hallen. Det är alltså 54 år sedan. Hötorghallen är alltså tämligen gammal.
Sedan några månader tillbaka håller man på att slänga ut allt gammalt och renovera hela byggnaden. Som ni ser på bilderna är hallen i stort behov av en total makeover och jag är glad att jag sällan tittat upp i taket där allt gammalt har samlats under alla år.
Samtidigt saknar jag redan nu charmen av de gamla slitna stånden, de kultiga skyltarna den där lite rough and ready känslan, ni vet den som infinner sig när man är i en saluhall någonstans vid Medelhavet.

PS1. Vill härmed tacka alla er som har röstat fram mig till silvret i förra veckans Fototriss ”Somrigt”. Jag är väldigt stolt och nöjd med min andraplats, som jag aldrig uppnått utan er hjälp. Å 1 000 tack för alla era gratulationer. Ni är underbara! DS1.

PS2. Ni som undrade hur maken kom ur bilen (fredagens inlägg) så kan jag tala om att han så klart klev ut på högra sidan innan jag parkerade. Smart va! Parkeringen var fullt laglig. Trädväggen var uppställd som skydd för renoveringsarbeten på ett flerbostadshus i Birkastan. DS2.





40 kommentarer:

Kul Tur i Natur sa...

Se där! Hötorgshallen hade fint typsnitt på sin skylt.

cat sa...

Undrar om den 54 år gamla saluhallen är lika fin som den från 1800-talet förmodligen var. Att den behöver upprustning syns i dina bilder. En härlig och intressant tolkning :)

Grattis till silvret!

Maria G sa...

Vilken härlig triss, och vi får väl hoppas på att de behåller den gamla stilen när de renoverar och fräschar upp...

Annemor sa...

Det er noe særegent som går tapt ved renoveringer. Men de gjøres. Noen ganger med finfølelse og godt håndtverk, andre ganger ikke så.
Glemte helt å gratulere, Gjør det NU.
Til lykke med andreplassen :-)
ha en fin dag.
Mormor

http://www.starbear.no/mormor/2012/06/03/fototriss-del-180/

Benita sa...

Fina bilder från Hötorgshallen. Då jag såg din tredje bild tänkte jag att gammal fisk luktar inte gott. ;)

Grattis till silvret! :)

Guldkryckan sa...

Ja jösses va det såg ut där...undrar vad arbetsmiljöverket säger om detta?

Fast jag antar att det har sin charm..!

SV: Regn? Har vi inte haft på flera dagar...här växer palmerna på balkongen och solen steker :)
Synd om er ;)

Marit Johansson sa...

Ja där behövs en renovering. Alltså jag tror aldrig att jag satt min fot i hötorgshallen trots att jag besöker staden minst en gång per år, måste nog ta mig en tur dit!
Fint trissat!

Anna sa...

Grattis till silverplatsen!
Älskar Hötorgshallen!!
Kram

Olga T sa...

Visste inte att Hötorgshallen var så gammal! Tänk vad man lär sej. Ser på dina bilder att det behövs en renovering.

Pysselfarmor sa...

hyfsat gammal:-)

Intressant att mina bilder väcker så mycket känslor.... judarna själva anser inte att det är tråkig historia eller överbefolkat eller oetiskt - allt är enligt deras religion. Och observera att kyrkogården används inte längre - sista begravningen skedde 1787.
Och då var nog inte kremering "uppfunnen".....

Ingen har reagerat på att den faktiskt fick vara orörd under andra världskriget när tyskarna invaderade landet.....

SoF sa...

En riktigt fin årgång 58:orna. ;)
Fast man kanske skulle behöva en totalrenovering...

Kul att du visade lite bilder från Hötorgshallen. Sådana miljöer är alltid intressanta (också).

Varma hälsningar!

Della sa...

Ser lite ofräscht ut däruppe i taket. Fast det kanske inte är så konstigt efter 54 år. Tar mig en sväng dit ibland när jag är i Stockholm, men visst inte att de håller på att renovera. Tydligen en tag sedan jag var där... :)

Monica sa...

Åh nostalgi på hög nivå, där sprang man efter skolan för att titta på levande humrar mm. På den tiden var ju byggnaden och stånden relativt nya och även jag så att säga Hihi
GRATTIS trodde faktiskt att du skulle ta guld denna gång men det är ju tydligen den med mest nätvänner som vinner.

Ama de casa sa...

Men vad roligt! Jättestort GRATTIS till dig!!!
:-D

Susanne sa...

Grattiskramar till 2:a platsen.

Selma sa...

Här försöker jag gratulera och så påstår internetet att jag inte äger identiteten som frunatmaken. Tro vem som gör det då?!?

Pumita sa...

Hötorgshallen tycker jag om att gå och skrota i... men öppet "som vanligt"... vad är det? =) Finfina bilder! Du ska absolut vara stolt över silvret, det är du mer än väl värd! :)

Hanna sa...

Saluhallar börjar bli ett minne blott, i min stad finns ingen, lite synd faktiskt.

Stare Ström sa...

Inte visste jag att Hötorgshallen var så gammal. Och det där taket vid fiskaffären... Nytt och fräscht är att hoppas på, bara de inte renoverar bort charmen.
Grattis till silvret!

Mina fotostunder sa...

Vackra Hötorgsbilder!

Birgitte sa...

Fine billeder og tillykke ;-)

Pialotta sa...

Alltid lika roligt att komma in till dig och se hur du med dina fantastiska bilder tolkar teman.. Du har lyckats igen med både bilder o text :) Gamla saluhallar gillar jag mest.. saknar vår gamla och den som byggdes upp senare.. Allt kan inte gå som beräknat, så nu har vi ingen... men snart så blir det riktig ommöblering i min stad..

Anitas Blogg - Malta sa...

Hötorgshallen !! Vilken nostalgikick du bjuder på. Där har jag sprungit många gånger ;-) Åhh.. vad synd, det kommer alltså inte att se ut som när jag var där sist när jag kommer nästa gång :-( Hmm.. tror det var 10 år sen !! Gillade verkligen den specialla känslan och alla dofter. Finfina bilder och en supertriss !

Hörni sa...

Jag såg precis att du blev tvåa, vad roligt, det är du värd, Grattis! :D

Jättefina bilder, jag gillar hötorgshallen och förstår vad du menar med att du saknar känslan efter renoveringen. Men de var väl tvungna antar jag.

Jess sa...

I dag hade du kunnat få en bild på mig och den hade passat in klockrent på temat... ;)
Snygg parkering, det var NÄRA!

Linnéa sa...

STORT JÄTTEGRATTIS TILL DIN SILVER- PLATS! Den var du värd BP.
Vinnaren är lite okänd för mig, kände inte igen blognamn.
Din triss är jättefin, så kul att du tog Hötorgshallen, nåt verkligt speciellt. Lika Östermalmshallen. Gammalt ja, ibland är det bara underbart att gå där. Söderhallarna ligger ju där jag är men de gamla har just det!

anne sa...

Renovering i all ära men ibland blir det inte riktigt som man vill ha det. Jag har inte spanat in Hötorgshallen närmare, var in och köpte soppa en gång i vintras, borde gå dit oftare egentligen. :)

LissenTo sa...

För det första vill jag ju så klart säga GRATTIS till din andra plants i fototrissen, vad kul Beate.

Hoppas dom renoverar Hötorgshallen med förstånd, så den genuina känslan blir kvar, men mer fräscht.

Jo lite Irländskt är det nu :-)

Shannara sa...

Hahaha, parkbänkar var det ont om , satt inte en sekund mellan nio och halvtvå inatt. Men dansa hann jag med!

Hade lagt in ett inlägg om natten imorse trodde jag, men tydligen publicerades det aldrig. Var nåt krångel med youtubelänken jag lagt in tydligen. Men nu finns det där i alla fall! =D

Grattis till andraplatsen i trissfinalen! Loppis är väldigt mycket sommar, just nu skulle jag behöva ha en själv, men jag orkar aldrig sortera och prissätta alla miljoner saker jag vill bli av med...

Ha en go vecka bruden!

Jane sa...

Grattis till andraplatsen, bra gjort :)
När jag ser Hötorgshallen blir jag nostalgisk. Jag växte upp på Stora Essingen och pappa körde med sin moppe in till stan (vi hade ingen bil) för att köpa kött. Ibland tog vi bussen. Vi handlade alltid från samma handlare ... t.o.m när jag var i 30-års åldern kände de igen oss och man bytte alltid några ord, frågade hur det var med familjen osv. Nu är de borta sedan många år, men man saknar det där personliga. De visste precis hur vi ville ha köttet skuret :))

Jane sa...

Ja visst ja ... är det så här du gjorde när du parkerade?
http://youtu.be/q3BGkOKVMUU

4U2 sa...

Nog behövs det renovering där, det visar du så bra men som du skriver: hoppas den speciella känslan blir kvar!

llhertz sa...

Kul att kolla finfina bilder från Hötorgshallen där jag ibland hänger på "Kajsas fisk". Stolt när det kommer bilder från 08 som jag känner igen :)
Och du ska absolut vara stolt över silvret! Det är du mer än värd, stort grattis!!!

Mona sa...

Undrar om hälsovårdsmyndigheten tittat upp i taket? Man blir alltid kluven till såna renoveringar. Gärna nytt och fräscht och samtidigt vill man ha kvar den gamla charmen... Dom håller på att renovera den gamla saluhallen i Gbg, men jag har inte varit inne och kollat hur resultatet blir.

Lisbet sa...

Men vad roligt att få se Hötorgshallen sådär.
Grattis till utmärkelsen

Ha en skön vecka

Rantamor sa...

Jösses va många kommentarer du har fått...
men så är du också en flitig kommentatör (finns ett sådant ord)
jag har varit så lat och kvällstrött att jag varit lat att kommentera, och så fastnar jag ofta i bloggarna och läser och läser och sen blir mina kommentarer så himlans långa att jag inte hinner så många...
Jag är ju inte en sån som kikar in och skriver...
"jättebra"...
och sticker till nästa, och det är ju inte du heller.

Men nu till min kommentar om dina foton har aldrig , som du förstår, besökt denna anrika hall...
men förstår att det är hur kul som helst att lufsa runt där...
som vanligt ett lite annorlunda bidrag från dig...
oc dessutom får jag lära mig lite historia också...
och du var så väl värd att få 500 spänn på din triss...
undrar vad du ska handla ???

Tjingelingen...

Anonym sa...

Ja grattis! Både till andraplatsen och till ännu en spännande triss :) Du har en förmåga att få med flera dimensioner i dina trissar - det tycker jag är stort! :)

Anni sa...

Säger urk om vad som kan finans i det där taket (och på andra platser i hallen!), samtidigt som "lite skit rensar magen". Trior jag ska gå in i hallen idag när jag ändå är i närheten :-)

Säger grattis till ditt fina silver! Det var väl roligt! Hoppas att du berättar vad du valt för pris!

Säger äntligen sol igen!

Bildgatan sa...

Så gammal! Tur att du inte skrev att den byggdes ett annat år och skrev att den var i behov av renovering. =)

Nu har jag missat ditt silver kul. =) Och om det hängde på en röst så kan du tacka mig. =) Grattis ska jag också skriva och kanske att du också fick en vinst, något mer materiellt menar jag förutom äran.

Kanske ett besök där om ett tag, vi har planerat in åtminstone en dag i Sthlm på vår lilla biltripp - en minibilsemester innan Östergötland.

Fortfarande är jag lite borta men nu beror det på en trög uppkoppling.

Jah Hollis sa...

Gamla saluhallar kan nog behöva en uppfräschning då och då om de ska dra till sig kunder. Jag har ett minne av att jag varit i Hötorgshallen vid något besök i Stockholm för länge, länge sedan.