fredag 8 juni 2012

Tema Fredag: ”Ögonblick”





De flesta av er kan nog gissa vad jag väljer som bidrag till temat ”Ögonblick”. Självklart öppningsmatchen mellan Polen och Grekland i Euro 2012.
Det är alltid ett väldigt speciellt ögonblick för mig att följa ett fotbollsmästerskap och Euro 2012 är då inget undantag. Polen och Grekland är ju egentligen igenting att hetsa upp sig på, men jag är lite kluven här: IT-bästisen Radde har polska och bästa vännen N har grekiska rötter. Så jag menar vem håller man på då;-) Tur för mig då att den förvånansvärt händelserika matchen slutade 1-1.

Egna observationer
- Det flesta polska spelarnas namn slutade på ”ski”, lätt att komma ihåg, dock inte den inhoppande målvakten som hette Tyton i efternamn (lätt att uttala) och Przemyslaw i förnamn (här bryter man tungan).
- Grekernas efternamn var mera varierade och slutade på ”is”, ”os” eller ”as”. I lagets trupp finns inte mindre än fyra Georgios (Georg) men bara en Sokratis. Han blev orättvist utvisad.
- Fanns det några snyggisar i lagen då? Här är svaret ett rungande NEJ, med ett möjligt undantag av en av de fyra Georgios som hette Samaras i efternamn och han var usel. (Se mittersta bilden)

Bilderna jag lägger upp visar två ögonblick fångande under matchen. Bonusbilden visar min VDs barnbarn. Han har sett till i god tid att nästkommande generationer också är beredda. Bra Erik, bra med framförhållning:-)

Fler bidrag till ”Ögonblick” hittar ni här.

22 kommentarer:

Pumita sa...

Sista bilden är klart finast, vilka fina töser! :)

Della sa...

Så nu fick jag en massa info trots att jag inte tittat på någon match själv. Praktiskt! :)

4U2 sa...

Tur jag inte gillar sport :) slipper hålla reda på en massa namn ;)

SoF sa...

Instämmer helt och fullt i EM-rapporten.
Sokratis utvisning var ju fullkomligt felaktig...knappast gult kort på någon av situationerna, enligt mig.
Tufft!

Starkt av Grekland att ändå få oavgjort.

Ha det gott!

Jah Hollis sa...

Ja, det blir mycket fotboll att kolla de närmaste veckorna. Just nu verkar det som om Ryssland håller på att spöa Tjeckien.
På måndag går Sverige in i elden och då jobbar jag, men sportredaktionen är ju granne så man kan ju hålla sig uppdaterad genom deras reaktioner på det som händer på deras tv. :-)

Bildgatan sa...

Hahaha ... jag ser på fotboll och gissade att din bild(er) skulle handla om detta och kanske fler finns det eller alternativet student. =)

Har med mig två här på ön som är jätteintresserade. Den första (sambo) visste jag redan men att mamma skulle bli så intresserad av att vara "tvungen" att se en match kunde jag inte tro. Nu sitter hon här och oj och andra små tillrop kommer det från henne. Verkar vara helt inne i matchen och förstår det hon ser ... hon har aldrig varit intresserad när min fd och pojkarna spelade fotboll däremot har hockeyn alltid varit av stort intresse ... vad har jag bärt vid min barm? =)

Sista bilden är ju bara så fin.

Olga T sa...

Nej Polen - Grekland såg jag bara med ett halvt öga. Kommer mer spännande matcher sen. Gillar dina iakttagelser och ditt referat:)

Pysselfarmor sa...

Fotboll nu??!!??

skoja bara - jag vet för sambon sitter som klistrad framför rutan...och jag då? Inte klistrad - gör annat :-))

Linnéa sa...

He, ha, hi, du är rolig du! Gillar bilderna! Har legat lågt med fredags o torsdagstemat. Har haft så himla snålt om tid. (Trött) Sen har jag flängt på Djurgåden o fotat spårvagnar, båtar o några vetranbilar. Sen 6 juni! Har så många foton att jag snart bara dånar!

Tack för kommentarer. Ha en fin helg BP!

Mona sa...

Haha, du lyckas då hitta motiv överallt. Till och med i ditt eget(?) vardagsrum. Han på mittenbilden ser ut som ett åskmoln. Då blir jag desto gladare av att se sista bilden!

Annemor sa...

1-1
Da er det bare resten igjen.
Flott bidrag.
Mormor

Monica o Jacob sa...

Wow vilka sexbomber på bild ett;-)
Bäst var bilden på barnbarnen undrar om dom gillar fotboll, för dej blir det väl julafton nu ett tag framöver;-))))
Tack för tumhållningen den behövs.

Jess sa...

Tittade inte på matchen, jag väntar tills Sverige spelar! Flickorna var söta i sina sverigetröjor!

Stare Ström sa...

Så bra att du refererar! Kan du fortsätta med den servicen? Och så vill jag ha bilder på snygga karlar också. Det börjar bra! Smart tolkning av temat.

Guldkryckan sa...

Svar: Momsbefriade? Nu när du säger det så...en klocka som ringer i bakhuvudet här.
Får nog ta upp mitt amatörmålande igen och flytta ut på ön ;)


Fotboll ja...nja..inte min grej...men heja sverige kan jag ju alltid muttra lite medan jag zappar förbi sportkanalen :))

Ha så gott

cat sa...

Så väldigt syskonlika de är din vd:s barnbarn! Kanske kan de växa upp och bli lika fotbollsfrälsta som du är ;)
Undrar vad han i svart linne i bild ett egentligen tänker? Han ser inte glad ut!

Jane sa...

ja, så var det dags igen då ... att behöva jaga rätt på en TV-kanal där det inte är fotboll på kvällarna ;) Fast i och för sig brukar jag inte kolla på SVT ändå mer än på Kunskapskanalen. Har du sett Konstkampen? (Lite småkul program där konstnärer försöker få med sina verk på en fin utställning och tre kritiker uttalar sig om deras verk.)
Om jag mot förmodan kollar en fotbollsmatch skulle det bara vara för att spana in snyggingarna :))

Ama de casa sa...

Jag gillar att jag numera har två lag att hålla på. Förra gången gick det hyfsat bra för det ena:

http://amacasa.wordpress.com/2010/07/11/jaaaaaaaaa/

1998 råkade vi av "misstag" befinna oss i Paris när Frankrike tog guld på hemmaplan. Jösses vilken stämning!

http://metrobloggen.se/amadecasa/ringrostig/

:-)

llhertz sa...

OK! Tack till dig nu är jag uppdaterad och med vad gäller mästerskapet. Pinsamt okunnig annars, trodde tex det var en (visserligen något darrig) Zlatan i mitten *generad*

Elisabeth sa...

Misstänkte vad ditt inlägg skulle handla om!! Fina foton och speciellt fina flickor!!

Hörni sa...

Rena drömmen för dig nu med så mycket fotboll. :)
Såna söta tjejer med sverigetröjor. :)

SigridfraEnget sa...

Det kommer nog att bli många härliga fotbollsögonblick dom kommande veckorna