torsdag 14 juni 2012

Torsdagstema: ”I like”





Strömavbrott
Som många av er vet så jobbar jag på 9:e våningen i en byggnad i Vasastan, Stockholm. Igår gick strömmen på mitt jobb exakt klockan 11:10. Att gå nerför en trång spiraltrappa från denna höjd var helt okej, men blotta tanken på att vandra i motsatt riktning var betydligt mindre tilltalande.

Fika och sightseeing
Efter lunchen insåg jag och kollegorna att strömmen fortfarande inte återkommit. Alltså tog vi en fika på favo stället Cocovaja. Ytterligare en halvtimme senare såg det fortfarande mörkt ut i dubbel bemärkelse. Då bestämde kollegan X att vi skulle ta bilen in till centrum för några ärenden. Vi kom halvvägs upp på Sveavägen, då det var tvärstopp. Alltså gjorde kollegan en u-sväng och körde tillbaka till jobbet. En trevlig sightseeing tur.
Väl framme fungerade hissarna igen och vi återvände till kontoret där det fortfarande var släckt. Man kan undra om Fortum mobbade mitt företag eller om de ville att vi skulle gå hem tidigare. Troligen det senare då de flesta gjorde just det.

På stan
Får väl säga som så: I liked strömavbrottet. Gick en sväng på stan, fotade Tango 12, den officiella matchbollen under EURO 2012 samt tittade upp och såg Kungstornen ur en annorlunda vinkel.
Dessutom bjuder jag på kollegan X:s foto av herrtoaletten under strömavbrottet. Visst är det trevligt att uträtta sina behov i skenet av ett levande ljus;-)

Fler bidrag till I like hittar ni här.

PS. Det är några av er som undrar hur jag vågar fota i butiker/varuhus. Det är inget konstigt alls. Jag plockar fram min lilla kamera, kolla runt att det inte är butikspersonal i närheten och klickar;-) DS

24 kommentarer:

Freja sa...

Strömavbrott som ger mig möjlighet att slippa jobba skulle jag tacksamt ta emot!

Olga T sa...

Tack för fototipset :)
Strömavbrott sådär mitt på ljusa dagen utan storm och oväder? Lite kusligt att vi är så beroende av ström att vi inte ens kan jobba och att det kan bli så mörkt mitt på ljusa dagen.

Pialotta sa...

Jag smyger oxså med lille kameran, men mest med mobilen nu för tiden ;)
Vilket nöje att fota herrtoan med den belysningen ;) Höga hus i perspektiv som du fotat gillar jag... Fotbollen får du ha för dig själv ;)

Stare Ström sa...

Strömavbrott som det du drabbades av får man väl ta som en skänk från ovan? Du verkade inte sysslolös direkt och lite extra ledig tid kan aldrig vara fel!

Anna sa...

Hade också strömlöst på jobbet för ett tag sen men de var ej kul :(

Snygg matchboll!! så nu sitter jag och väntar på nästa match :)
Kram

Sussie sa...

Var faktiskt med om ett strömavbrott nyligen, fast här hemma i Örebro. Det var när jag och min man var och åt....och helt plötsligt så gick strömmen...kändes konstigt att sitta i halvmörkret och äta. Men nu är jag en erfarenhet rikare. ;-)


http://pyssligasussie.blogspot.se/2012/06/i-like.html

Beppan sa...

Trevligt med strömavbrott ibland... Bara man inte är hemma och mitt i middagsbestyren...
Hos oss märks det inte så mycket denna tid på året - utom då att datorerna = verktygen inte fungerar.
Och så kanske man behöver stearinljus på herrtoan. Särskilt om man envisas med att stå och förhoppningsvis ska pricka rätt...
Kul bilder!!

Jess sa...

Jag vågar inte fota i butiker, är en riktig fegis. ;)
Skönt med lite strömavbrott i bland!

Della sa...

Pannlampa brukar jag ha med mig när jag är ute och reser. Men här skulle du ju ha missat en halv dags ledighet om du hade haft med dig en sådan. :(

Malla sa...

haha, skulle vara skoj att se dig smyga omkring med kameran :D

SoF sa...

Då använder vi samma metod du och jag när vi fotograferar i butiker. ;)

Om det är någon alldeles speciell liten affär (och jag vill ta m å n g a bilder - så händer det att jag frågar om lov först).

Glad fotbollskväll! :)

Hörni sa...

Åhh vad skönt med strömavbrott om man slipper jobba! Jag önskar mig många sådana när jag återvänder efter semestern.

Malla sa...

Grattis. En Vileda-mopp vill flytta hem till er!

Hörni sa...

Sv: Hahaha, jag tål inte mjöl så bra, det är faktiskt sant och typiskt för den tarmåkomman jag har. :)

llhertz sa...

Jag måste ju säga att jag är mindre förtjust i strömavbrott men det spelar inte så stor roll för jag supergillar den blå himlen i mittenbilden :) Tack för den, den är väldigt efterlängtad här en gråvädersdag som idag!!!

Per-Anders sa...

Jag brukar också ibland fota i butiker. Skulle jag bli ertappad är det bara att se dum ut och säga att man inte visste att det är fotoförbud.

Mona sa...

Måste säga att strömavbrott är otroligt sällsynt i Gbg. I alla fall där jag brukar befinna mig. Kanske händer en gång vart 10:e år. Fotbollen ser snygg OCH hård ut. Gillar den tuffa vinklingen av tornen. Inte så mycket man ser av herrtoan, men det är kanske tur det.

Tyvärr har jag alldeles för stor kamera för att kunna smyga med. Även utomhus händer det ofta att folk tror att jag är ute och fotar för nåt reportage. Lite kul är det när dom tror att man är proffs och inte bara en glad amatör.

Monica sa...

Haha jag tar fram kameran och fotar bara, måste se respektingivande ut(även utan schäfrar) för ingen har sagt åt mej;-))))
Hoppas du slapp gå upp.
Ha en bra dag;-)

cat sa...

Tänk att strömavbrott ibland kan vara av godo :)
Fina bilder blev det!
Önskar att jag var lika modig att fota i butiker och annat, men jag är hopplöst feg i många fall.

Ama de casa sa...

Om man inte sitter i en pressad situation kan det ju vara mysigt med strömavbrott :-)

Jag fotar också i affärer. Bara en enda gång har jag blivit tillsagd. Men när jag fotade in mot en polisstation så blev jag haffad av polisen:

http://amacasa.wordpress.com/2010/11/26/ama-de-casa-blev-haffad-av-polisen/

:-)

Linnéa sa...

Fina bilder o berättande text! Strömavbrott, inte kul att sitta på nionde våndingen.

Häftig vinkel på Kungstornen!

Har inte lagt in någod denna vecka, jo på himmelskt, men inget annat. KOmmer igen till helgen!
Ha det gott så syns vi kanske på trissen eller fönsterteamat.

Marit Johansson sa...

Trevligt med kort dag och få en fototur på stan, snygg bild där i mitten!

Men visst får man ta bilder i de flesta affärer? Jag brukar ta ganska ofta med mobilen och en gång gick jag omkring på ikea och fotade friskt med systemkameran.. inte hade jag en tanke på att det skulle vara förbjudet..

Hörni sa...

Sv: Hahaha, ops, jag tänkte inte på att folk jobbar på en vanlig fredag.

Jag har ofta tänkt att jag borde jobba med djur, men vill inte pendla till Stockholm. Får väl flytta dit.. Undrar vad Mumannen säger om det. ;)

Bildgatan sa...

Inte så tokigt med strömavbrott om chansen till nya och läckra foton ingår. =)

F*n att jag inte tog med min lilla kamera nu när vi är på resa - tänker på butikerna jag eventuellt besöker.