söndag 17 juni 2012

Fototriss: ”Träd”





Efter två dagar med ihällande regn, 12-14 grader och en kvällssol som grinar oss stockholmare i ansiktet först klockan 20:00 på kvällarna är jag i stort behov av en blå ”dagshimmel”, temperaturer runt 23 grader och några otippade skrällar i Euro 2012.

Skenet bedrar
Mina behov får styra bilderna jag lägger upp till dagens triss ”Träd”. Som ni förstår är det arkivbilder då jag inte haft tillgång till varken palmer, sol eller värme i helgen. Men fotona från Agadir, Marocko duger så bra att låta mina tankar drömma sig till en drink i solsken under en äkta eller fejkad palm. Det kvittar liksom…
På bild 1 ser ni tre äkta och en fejkad palm. Foto 2 visar två varianter av samma fejkade träd. Trean visar en vacker äkta variant. Riktigt snyggt att ”gömma” en 3G-mast i en palm. Något att ta efter för Sverige kanske, för fejkade palmer skulle nog överleva rådande väder just nu. Dessutom skulle vi slippa alla dessa tämligen fula 3G och 4G master överallt.

Euro 2012
Efter Sveriges bittra sorti ur Euro 2012 trodde jag att mästerskapet skulle kännas avslaget för min del. Men då hade jag inte räknat med underbara Grekland som tråcklade sig vidare till kvartsfinalen på Rysslands bekostnad. Härligt med sådana skrällar när en 35-åring med 120 landskamper i bagaget - Giorgos Karagounis - lyfter ett land i kris. Där fick jag och bästaste vännen N en sol till:-) Å ikväll hoppas jag på våra röd-vita grannar.

Fler träd hittar ni här.



36 kommentarer:

SoF sa...

Jag är helt chockad över att Ryssland åkte ur...tyckte att de såg ut som ett vinnarlag i första matchen.
Gissar på att de är grymt besvikna (också).
Skrällar är kul!

Jag deppar inte ihop över Sveriges sorti utan fortsätter njuta av alla de andra lagen (istället).

(fast jag grämer mig fortfarande l i t e över Ukraina-matchen..) ;)

Tyckte väl att de där palmerna såg misstänkt konstgjorda ut.

Varma regnet-hänger-i-luften-hälsningar!

fotobrus sa...

Kul triss och snygga "träd"

Ingalill sa...

Häftiga träd :)

Monica o Jacob sa...

Klart vi håller på Danmark;-)
Fina palmer, man kanske kan ha sådana i trädgården nu när den globala uppvärmningen är på G.
Härligt varm triss;-)

hundenstina sa...

Härliga palmer!!!
Fina bilder ...

Maria sa...

Är inte det minsta intresserad av fotbollen som pågår, men jag gillar din fina triss. Härliga bilder!

cat sa...

Vilken tur att jag läste att palmen i bild två är en fejkpalm, för jag fattade först inte hur en palm kunde se så konstgjord ut ;) Håller med om att den här väldigt mycket bättre än fula mobilmaster.
Vi har inte bättre väder här kan jag säga. Fast det har varit åskvärme, så det har i alla fall varit temperaturer på över 20 idag.

Pumita sa...

Fejk eller inte, underbart att se ngt annat än ösregn som omväxling! Det ser ut som att dina bilder har skrämt iväg regnmolnen här. Det är ju sol, hurraaa! :)
Så mycket fotboll blir det inte för min del, kanske hejar jag på Spanien imorgon, vi får se. :)

Stare Ström sa...

Tack för lite känsla av go solvärme! Tyckte väl att det var en konstig palm, den ena. Vilken rolig idé!

Olga T sa...

Även jag hämtade mina bilder från sydligare breddgrader. Här har vi visserligen haft sol, men värmen saknas och blåser gör det så det står härliga till.
hade de mobilmasten i palmen? Hur var det mottagningen tro? ;)

anemonen sa...

Bild två är supertjusigt fotat och det gillar jag skarpt.

anemonen sa...

Jag måste bara nämna att jag har växt upp med dadelpalmer i hemmet. Min far var en hejare på att sköta blommor och då speciellt dadelpalmer. Den sista blev så stor att vi inte kunde ha den i rummet.Palmer får mig att minnas hans gröna fingrar, som tyvärr inte jag har fått ärva.

Pockethexan sa...

Gulliga träd du har, står de i din trädgård...hi,hi...ville bara säga att jag skulle vilja kunna fota sådana träd men tyvärr håller inte min rygg för flygturerna som man måste göra för att komma till dem...under tiden får jag nöja mig med mina granar som står på stugtomten...så exotiskt!

Kramis ifrån Pockethexan som diggar 2.an mest!

Marit Johansson sa...

Ja men det vore ju perfekt, en palm istället för en mast. Skulle vara riktigt snyggt på vissa ställen, kanske inte skulle passa så bra i Arjeplog dock... idag har vi åkt hem igen, här regnar det också...

Cecilia Artista sa...

Ha ha - palmer har jag sett många men inte något fejkad palm och i en 3G-mast. Så himla smart!
Och visst är det skönt med sol och blå himmel!

Della sa...

Jag tyckte väl att det var lite mysko med hur palmerna på bild nr två såg ut.

Ama de casa sa...

Oj! Har du inga palmer hos dig, din stackare... Åk till Sollentuna C, där fanns det palmer sist jag var där :-)

anne sa...

Jaha! Fejkad!?! Inte undra på att bladspröten var så perfekta!

Då blir det fotboll i kväll då. Danmark-Tyskland nu, men nog spelar väl Holland-Portugal ikväll, eller?

Ingen dotter hemma....

anne sa...

PS. Va' f-n äre frågan om på 4:an? Bara en massa skånska reportrar!?!?! Och riktig rotvälskaskånska dessutom!

PS2: Jaa... Jag har ju oftast sovit under matcherna... ;)

Freja sa...

Helt för att vi ska ta efter idén med fejkade palmer som master, det var en cool grej tycker jag. Och bilderna innehöll härligt blå himmel!
Sv: Jag skulle älska skoluniform, så länge den såg likadan ut för kille och tjej, dvs tjejerna får ha byxor om de vill o killarna får ha kjol om de vill.

Bildgatan sa...

Ser att jag har mycket att ta igen efter en veckas paus, behövde den.

Men har nu laddat ner XXXXX ... och många fler antal X av foton. =)

Nu till din triss och texten om ihållande regn. Måste skriv bvi hade OCKSÅ tur med vädret, inte åtminstone som i filmen.

Gillar också att se lite palmer även om jag inte ska klaga på bristen av underbara träd i sol och lite moln, men inget regn - vi har missat allt regnande under vår bilresa, men nu har vi inte kommit längre än till Söderhamn. När jag ser att det är triss så måste jag nog lägga upp, lite träd som jag fotade här för en stund sedan - visste inte om temat.

Vi ligger tydligen mellan regnen för jag pratade med mamma och hon sade att det regnade hemma idag, så någonstans lär vi väl möta det, förhoppningsvis inte imorgon när jag tänkte bli barn på nytt.

Palmer är alltid palmer och då vet vi var vi är, inte i Sverige och mår gått i ett annat land och oftast semester.

Apropå matchen så kommer jag också att "se" eftersom vi gått in på hotellrummet, lite trötta efter ganska mycket intensivitet - både i bilen och små utflykter sedan i går morse.

Jag skålar i rött och du mest troligt i vitt och så höjer vi glasen för de rödvita. SKÅL.

Ps. Jag kommer inte att se helt eftersom jag tänkte sitta och läsa, titta och kanske skriva lite när jag missat en del.

Annemor sa...

Mast i palmen? Tja, hvorfor ikke.
Morsom triss i alle fall.
os deg med fotballen.
Mormor

Charlotta sa...

Fejkpalmer, hade jag aldrig gissat. :)

Anders W sa...

Oj, trodde först att du flytt regnet. Men arkivbilder duger bra, det vet du ju!

Olga T sa...

SV: Jaha där ser man! Jag tror nog det är Kurre himself. Han har nämligen inte varit här på länge :( Tar med mej honom hem om 14 dagar!

Pysselfarmor sa...

Ja drömma kan man ju alltid - det kostar ingenting :-))
verkar som vi haft hyfsat väder där i Järvsö jämfört med Stockholm...

Linnéa sa...

Det skillnad det, menar på träden. Fejkade palmer, det var som sjutton. Vi skulle kanske gömma våra fula master i rejäla susande furur! Kul bilder! En dring under någon av dessa skulle sitta bra.

Ha en fin vecka o en glad midsommar!

Per-Anders sa...

Fotbolls-EM har jag lämnat mentalt. Jag håller på svenska landslaget endast i medgångar.

Pialotta sa...

De fejkade palmerna ser ut som fjädrar... kan väl vara bra att ta till i brist på palmer kanske;) Fotbollen ser jag inte, men mannen har sett de flesta matcherna.. Nu är ju Sverige ur funktion på toppstriden och då är det verkligen ointressant för min del ... Danmark .. klart jag håller på dom utan att glo på TV ;)
Fina trädbilder förresten :)

llhertz sa...

TACK!!! Palmer blå himmel och värme kunde inte kommit lägligare kan jag meddela. Nu är jag glad igen och funderar på att plantera in ett par fejkpalmer i trädgården :)

Anonym sa...

Hahaha - vid första anblicken förundrades jag just över hur "konstgjord" naturen kunde se ut... duh! Härlig twist på temat, och underbart värmande bilder - även om jag just här har varit lite glad för vattnet i trädgården... :)

Ama de casa sa...

sv: Vis av skadan (jag har ju blivit "haffad" förr) så frågade jag snällt om jag fick fota polisen då när han tittade på mig ;-)
Fast inte på före och efter bilderna :-D

Anni sa...

Tyckte väl att mittenbildens palmer såg lite mysko ut! Frön från sista palmen har jag plockat och planterat i krukor här hemma, tyvärr vill de inte överleva stockholmsklimatet ...

För övrigt håller jag - som jag gjort hela EM - på Spanien!

Anki sa...

Härliga trädbilder... ja det är inte utan än att man längtar till Medelhavet...

Mona sa...

Måste säga att det är himla påhittigt att kamouflera en mobilmast med en palm. Härligt att se palmer och blå himmel, även om det bara är på bild.

SigridfraEnget sa...

Man kan drömma sej bort till lite värme när man ser dina härliga bilder!