tisdag 19 juni 2012

Tisdagstema: ”Sommar”

Fotboll
Sommar för mig är fotboll. I år är det Euro 2012 som underhåller mig nästan varje kväll från den 8 juni till 1 juli. (Igår kväll var dock ett undantag då jag fick lida mig igenom turneringens hittills tråkigaste och mest händelsefattiga match mellan Kroatien och Spanien.) Sedan måste jag vänta i hela två år tills VM börjar i Brasilien den 2 Juni och slutar den 13 juli 2014. Däremellan är det VM-kval som gäller, men den hör hösten till. Ja ni förstår;-)



Alternativa matchställ till Euro 2012
Bilden för att illustrera fotbollstänket säger allt. Nej det är inte jag som har skapat dessa matchställ gjorda av papper åt tv-apan Alejandro Fuentes Bergström utan fotbollstokiga kollegan Lasse. Kolla bara från vänster: Alejandros Beefeater matchställ mot England, en alternativ tröja som visar att mästerskapet pågår i Polen och Ukraina, kvällens outfit mot Frankrike och till höger stället mot Ukraina. Ja ni ser, det är inte bara på min avdelning som vi har kul på mitt jobb:-)

Sommar vid Norrtull den 19 juni
För att inte tråka ut mina icke fotbollsintresserade läsare vill jag gärna visa en annan bild också, även den tagen idag på väg till jobbet. Hundarna har uppenbarligen varit på en promenad med husse (till höger) i Hagaparken. Titta på hundarna och ni förstår att vi pratar en typisk svensk sommar. Det hade regnat hela natten och slutade inte förrän cirka klockan 08:30. Jyckarna luktade precis som blöta hundar med lång päls ska lukta – yuck. Att dom sedan inte ens var kopplade mitt i stan låter jag passera utan kommentar. Vill ju inte få er hundägare på mig… också.

Fler somriga bidrag hittar ni här.

Kolla sommarens landsplåga med Dogge Doggelito och apan Alejandro här. Urkul även om man inte gillar fotboll. Tachk Helén för tipset om både apan och låten:-)

20 kommentarer:

Marit Johansson sa...

Det var det första jag la märke till att hundarna inte har något koppel, det skulle aldrig funka med våra hundar, dom skulle gå fram och hälsa på varje människa och då skulle jag få arga stockholmare efter mig.. haha

Jag har ju fattat att fotboll är ett stort intresse för dig, men jag förstod nog inte vidden av det förrän nu när em började :) Jag blir lite avundsjuk för det måste var så roligt att följa alla matcher. Själv tappar jag intresset ganska snabbt..

Jess sa...

Inte vad jag tänkte på när det gäller sommar, men helt klart annorlunda! Me like!

Hanna sa...

He he, tänka sig att jag sitter framför datorn istället för att titta på Sveriges match ;0)

De där hundarna skulle jag inte gå för nära, ruskar de på sig luktar även de i närheten snusk.

Elisabeth sa...

Visst är hundarna exempel på svensk sommar. Tänk att vi har så lätt att glömma regnet, när vi tänker sommar. Mer grönska och blommor jag tänker på. Jag hade en far som var fotbollsentusiast, men det smittade inte till mig. Tur att vi har olika intressen och på det sättet kan komplettera och berika varandra. Ha dé gott!

Jane sa...

Bra tema som passar min första semesterdag :) Ärligt talat är jag lite nöjd över att svenskarna inte fixade bättre resultat i VM ... då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte sitter och hejar på dem :))
Lösa hundar är en styggelse för andra hundägare! Jag litar inte för fem öre på att hussar/mattar har koll på dem, speciellt inte när min lilla kaxiga terrier kommer. Även om han inte gör ngt så har han ett kroppsspråk (höjd svans) som retar gallfeber på vissa andra och de attackerar utan hämningar. För att inte tala om alla hundrädda som får ångest bara de ser en lös hund. Hunden kan vara lös på ett ställe där det funkar för alla parter.

Ama de casa sa...

Jag som ju håller på Spanien tyckte matchen var spännande, och Kroatien var oroväckande bra. Spanien hade "tur" som inte fick en straff emot sig där i slutet när spanjoren (nån av dom) höll fast i tröjan på kroaten (nån av dom) precis vid målet.

OS-fotbollen? Är inte den nåt att se?
:-)

Ama de casa sa...

Och nu verkar Sverige ha hittat spelet - så dags nu ;-)

SoF sa...

Ja jag tittar också på alla matcher.

Hur har du det med sportintresset för övrigt Beate?
Kommer du att kolla på OS-sändningarna också?

Varma kvällshälsningar från ett hotellrum någonstans i Sverige!

LissenTo sa...

Åh mitt sportintresse har dalat, lite trist. Såg en dokumentär på 2:an ikväll, grät floder.

Borde kanske se sport istället :-)

Kram ..........

llhertz sa...

Pappersdockan där i fönstret är kul! Och utan att egentligen vara intresserad måste jag konstatera att sverige spelade rolig boll ikväll. Sjöblöta okopplade hundar i stan är nog ett säkert sommartecken ;)

Mona sa...

Kul bidrag på temat svensk sommar. Sen fattar jag inte varför hundarna är okopplade mitt i stan. Kollade videon. Jo, den var kul att se - en gång. Äntligen fick jag se Sverige vinna en match och målet av Zlatan var nog det snyggaste jag sett. Där visade han mästartalangen.

PS Nu har jag fått veta att den märkliga växten i Botaniska är av glas.

Monica sa...

Att du tordes vara så nära eller hade du ett värstingobjektiv;-)))
Nä det skulle jag aldrig ha hur lydiga våra vovvar än är, något kan skrämma dom eller så får dom se något intressant ett steg ut i gatan vore katastrof;-(
Ha en bra dag;-)

cat sa...

Lukten av blöt hund riktigt strålar ut från din bild och kommer ut genom datorskärmen ;)
Får hoppas att det är fråga om mycket väluppfostrade hundar, som inte sticker iväg när de inte är kopplade. Eller så är husse bara lite dum i huvudet.

Stare Ström sa...

Jag ser fram mot fina rapporter om diverse sportevenemang då! Din sommarbild på de blöta hundarna är perfekt! Svensk sommar.

anemonen sa...

Jag måste säga att det är alltid lika spännande att se dina inlägg. Hur trevliga och även kul. Jag gillar inte fotboll så jag sitter gärna vid datorn och bloggar och släktforskar istället, men det sistnämnda blir mer vintertid. Ha en fin dag.

SigridfraEnget sa...

Jo, båda fotboll och regn hör sommaren till... Min yngste son reste till Kiev i dag. Spännande.

Guldkryckan sa...

Vill nog inte stå i närheten när de där två ruskar av sig vattnet ;)

Här håller sig solen uppe nedanför molnen iallafall...en får vara tacksam antar jag för det lilla...ska tydligen spöregna på midsommar...tur att jag inte är mycket för att fira vid en sån där stång med massa grodhoppande ungar ;)

Firar min midsommar vid spisen och på soffan...smaskens det :)

Ha de bäst BP..!

Freja sa...

Älskar de fina matchställen! Och jag kollade faktiskt på sammandraget igår, räknas det? Jag fick se Zlatans magiska mål, som värsta baletthoppet! När jag var i Sthlm hörde jag på lokalnyheterna att regnrekordet för junimånad slagits, det har inte regnat så här mycket i Stockholm i juni sen mätningarna började göras för över 100 år sedan... Och jag är stark motståndare mot okopplade jyckar, vi brukar ta ut våra katter i koppel, det värsta som finns är hundägare som tror de har kontroll över sina okopplade jyckar, jag kan med säkerhet hävda att de har de inte alls, inte när jyckarna får korn på katter...

4U2 sa...

Tänk att vara finklädd på väg till t.ex arbetsintervju så skakar hundarna på sig just när man passerar de ... Jag har haft hund och jag förstår inte hur man kan gå med de okopplade mitt i stan (överhuvudtaget där folk rör sig). Två stycken dessutom, räcker med att en ger sig iväg ... vem tar hand om den andre? Faktiskt var jag enormt hundrädd förr och är nu med med vissa hundar därför min reaktion.
Första bilden: tänk att man kan vara röksugen ibland trots att man (jag) slutade röka för 4 år sedan!

anne sa...

Matchställ? Jag trodde först det var behållare för fries! :)

Sv. Jag VET inte om det är halvdag men jag stannar hemma ändå idag och jobbar.