tisdag 5 juni 2012

Tisdagstema: ”Saknad”





Till Tisdagstemat kan jag bara bidra med ett inlägg om min dag, vilket innebär att ni kan räkna ut själv vad jag saknar. Om ni inte kommer på det, så hittar ni upplösningen längst ner;-)

Dag före röd dag
Nationaldag imorgon – en röd dag. Detta betyder en halv arbetsdag på mitt jobb. Självklart räknade jag med att de flesta företag i Sverige har samma förmån. Därför var jag bergsäker på att större delen av den arbetsföra stockholmska befolkningen antingen jobbade hemifrån eller hade tagit ledigt. Med andra ord tog jag bilen till min arbetsplats i Vasastan imorse. Det glädjer mig att konstatera att alla, precis alla hade tänkt i samma banor. Köerna på E18 var längre än någonsin.

Kräftriket
Bilen och jag ogillar köer. Där var vi helt överens – vi började koka. Smart som jag är körde jag av vid Kräftriket (ett område ingen känner till men som finns i närheten av Universitet, jag lovar) för att coola ner oss lite. Området är enkelriktat åt alla håll, vilket betyder att man hittar in men inte ut. Frågade en byggnadsarbetare med en stor van om hur man tar sig tillbaka till motorvägen. Hans svar gjorde mig väldigt trygg:

- Ingen aning, jag kör alltid mot enkelriktat här, annars kommer man ju inte ut härifrån.

Bra, då var det problemet löst. Om ni har läst så här långt förstår ni säkert vad jag saknar – en IQ värd namnet.

Nu kan jag ju inte fota min IQ, då den är försvinnande liten och omöjligt att upptäcka med en pocketkamera. Alltså lägger jag upp en egenmålad minitavla till temat med en fotbollsspelande tusenfoting. För fotbollen är något jag verkligen saknar. Tur att Euro 2012 sparkar igång på fredag:-)

Fler bidrag till "Saknad" hittar ni här.

PS. Bidrag till vårt EURO 2012 fotbolltips på jobbet saknas då inte. 27 tipsare (rekord) är lika med 2 700 kronor till en enda vinnare. Tipset på bilden är inte mitt utan min (snygga) husläkares;-) DS

21 kommentarer:

Elisabeth sa...

Läcker tusenfoting. Det är så laget ska ha fötterna igång, så det verkar som om det kom bollar från alla håll - rakt in i mål förstås! Det är en önskan, inte saknad. Ha dé!

Pumita sa...

Inga halvdagar här inte. Och jag jobbar imorgon. Helt frivilligt eftersom jag har varit ledig idag. Arbetssituationen tillåter inte två dagar extra ledigt. :/

Nu håller jag tummarna att det blir utdelning på de där snygga raderna. ;)

Anonym sa...

Det låter som om det skulle kunna bli himla trångt om folk var laglydiga och alla tog sig in men inte ut.

Annemor sa...

IQ er en fin bil, pleier noen å si :-)
Lekkert ballspillende tusenben :-)
Nyt kvelden.
Og snart er det fotball.
Mormor

Stare Ström sa...

Ha! Ja, nog saknar många av lagen en tusenfoting! Och mycket praktisk lösning på problemet med enkelriktningen. Sådant gillar jag!

Olga T sa...

Har du målat den? Visste inte att du målade tavlor också. Bra gjort!
Nu undrar jag hur (snygga) husläkaren kom med i tipsligan på jobbet?

Carina - inspirera sa...

En kluring det där! Smart tolkning...
Kramen.

Susanne sa...

Tur att du hittade ut.

Monica sa...

Är det Zlatans bror tro, sötare än brorsan är han i alla fall.
Nöden har ingen lag, bara att tuta och köra;-)
Ha en skön kväll;-)

anne sa...

Körde du mot enkelriktat då? :)

SoF sa...

Ett mycket lyckat Konst eller Konstigt-inlägg!

Tack!

Varma "vi"-vann-matchen-hälsningar!

Pysselfarmor sa...

ha ha kräftriket känner jag väl till där har jag också varit och irrat när jag bodde i Täby och tröttnade på köer....jag jobbade hel dag idag, men som tur har vi sommartid nu och så kompade jag en timme så jag drog vid 15!

gubben hos mig står som sagt vid T-centralen och han har hörlurar på sig. Det är någon vitsig typ som satt det på honom därför att det är byggarbetsplats runtomkring och ett väldans ljud....

ja just det tur vi är olika!
Hissa flaggan i morgon om du har någon - jag har ingen :-))

Marit Johansson sa...

Så himla snyggt du målat! Och roligt.. jag kan dock inte påstå att jag saknar fotboll..

4U2 sa...

Fin tavla, visste inte du målade! Det där med ditt IQ tar jag med en nypa salt - men en sak undrar jag: hur hamnade din husläkares tips hos dig?
;)

Jane sa...

Först trodde jag att du saknade solen men när jag scrollade ner bilden såg jag ju fotbollarna ... där var ju svaret på frågan!
Själv saknar jag någon som kan städa, flytta möbler, måla vardagsrummet, laga middag, tvätta bilen etc ... :)

Ama de casa sa...

Hahaha! Och jag som trodde att du saknade fotbollen... :-)

Guldkryckan sa...

IQ?

Lämnade jag på pantbanken för länge sedan...! ;)

Ja det är underligt det där med trafiken i vårt avlånga land...krångligt är ordet...man måste bryta mot reglerna för att det ska flyta ibland...anar en konspiration mellan vägverket och lagens långa arm...!

Hörni sa...

Har du gjort bilden? Vad sööööt! Jättefin ju.:)

llhertz sa...

Hahaha om det finns något du INTE saknar så är det IQ! Och om det finns något jag aldrig saknar så är det fotboll ;)

Mona sa...

Hahahaha, det är tur att inte allt går som på räls i ditt liv för då hade du ju inte haft så mycket roligt att skriva om. Och vi andra inte fått oss ett gott skratt. Vilken underbar tavla! Jag blir jätteglad när jag tittar på den.

Bildgatan sa...

Nu har jag verkligen fått ett gott kvällsskratt samtidigt med stor beundran över din konstnärlighet. Tycker tavlan är super och jag visste inte ens att du målade, tänk så lite jag vet - här får jag verkligen underkänt.

Ska inte Italien vara med? Hörde talas om det att de eventuellt inte skulle men sedan har jag inte varken hört eller läst någon fortsättning.

En annan sak som jag saknar, ditt kontrasterande stängande bidrag - det är ju borta!

Tror inte (vet) att det inte är din IQ det är fel på utan de som styr över Stockholms gator -jag vet. Kommer ihåg en gång för många år sedan när pojkarna var små och vi var i Stockholm med bil. Du kan tänka dig resten två små grabbar i en bil och allt är enkelriktat - orkar fortfarande inte tänka på det.

Nu tar jag nästa inlägg - det senare.