fredag 25 april 2008

Simon och Hönan Agda

Simon
På söndag den 27 april öppnar en ny utställning hos Konst & Kakor i Viggbyholm, Täby. Konstnären heter Simon Roderick. Har kollat upp hans blogg som just nu fungerar även som hemsida och jag måste säga att jag gillar hans tavlor skarpt. Han använder allt från akryl, papper och trä till tusch. Hans alster är kanske inte alldeles lätt placerade men de är hur coola som helst och står verkligen ut. Kolla själv!

Hönan Agda
Cornelis Vreeswijks visa om hönan Agda har ju nästan 40 år på nacken. Visan är fräck och rolig och slutet






"- Hörru du, din jädra sprätt, sa hon.
- Nu vill jag ha ett ärligt svar
varför du mina fjädrar tar varför nobbar du mig i ett kör
det du med dom andra hönsen gör?
Tuppen svarade smått generat:
- Du, jag älskar dig passionerat.
Allt du ber om, det ska du få
men jag vill ha dig naken då."


Lönesystemet Agda
Konst(igt) nog heter vårt lönesystem på jobbet också Agda och jag kan lova att Agda och jag inte har nå't kärleksförhållande med varandra - varken naken eller påklädd.
Däremot är Agdas "mamma" Åsa - som ser till att vi får våra löner punktligt den 25:e varje månad - hur hjälpsam och trevlig mot oss som gärna dagligen skulle vilja "rycka ut fjädrar ur hennes stjärt" (hönans inte Åsas).

Könsdiskriminering
Sedan årsskiftet har vi letat och letat efter en höna (inte en levande så klart men gärna en söt mjukissak med bedjande ögon) som skulle passa som present till Åsa. Vi hittade hur många kycklingar och tuppar som helst i ett otal affärer men inga hönor. Jag kallar det för köndiskriminering för en höna är väl i högsta grad delaktig i... ja ni vet vad jag menar.

Tack Coop
Idag - av en ren slump - hittade jag "vår" Höna Agda på Coop i Arninge av alla ställen. Hon satt - ganska så ensam - bland överblivna och ej kläckta påskägg - och tittade bedjande på mig. Hon ville helt enkelt komma till ett nytt, tryggt hem. Det får hon på måndag. Hoppas bara att Åsa gillar henne också.
Min man är inte ett dugg förtjust i mjukdjur, men när det gällde att "fixa till" Agda i Photoshop, jo då sa han bara:
- Låt mig göra det där.
Bilden på Agda är manipulerad med äkta hängivenhet av min man ... och han ryckte inte en enda fjäder ur hennes stjärt.

PS. Ett tips till: Brukadesign (som jag inte visste att de fanns tills idag) har 50% realisation i Frihamnen under helgen. Det lär finnas konstföremål där också enligt en som stod två timmar i kö för att komma in. Det ska ju regna på söndag så...DS

Inga kommentarer: