måndag 7 april 2008

Blommiga ögon tittar på mig

Idag var en sådan dag som jag önskar alla skulle få uppleva någon gång. Eller vad sägs om konstnären Matilda Lehvonen som kom för att ta ned de få tavlor som var kvar efter hennes framgångsrika utställning på mitt jobb.



Luskar lite
Jo då, hon luskade lite vilken sorts tavlor jag gillar typ:
- Vad tycker du om mina får-tavlor?
- Nja, alla gotländska konstnärer som ställer ut sina miniatyrtavlor med får på julmarknaden i Täby Centrum har gjort att jag visserligen fortfarande äter lamm från Gotland, men som tavla på väggen, njej.
- Vilka av de här två tavlorna tycker du är snyggast?
- Helt kart den här, den är fräsch, har en ovan färgkombination och är helt mitt stuk.
- Okay, den är din !!!!???????????
Va?!!!!!!!
Ja så gick det till när jag fick en fantastiskt fin tavla i present av Matilda. 1 000, 1 000 tack!!! Jag/vi älskar den!!!

Som Mona Lisa
Har tittat noggrannt på tavlan sedan dess: blommorna har blåvita "ögon" i mitten och de tittar på mig/oss, jag skojar inte! Har sett Mona Lisa på Louvren för många år sedan och hon följer dig med blicken hon också, jag lovar.
Konstverket har fått en hederplats i rummet där vi befinner oss mest nämligen i köket. Blommorna ersätter en väl älskad dock aningen ålderstigen elefant som har hållit ställningen i sisådär 5 år.
Lägger upp "mina blommor". Hoppas ögonen tittar på er också, men tavlan är såklart mycket häftigare i verkligheten.

Karby Gård
Imorgon ska jag berätta om jag, Matilda och Johan blev antagna på Karby Gård i Täby. Antagen... vadå undrar ni kanske! Jo, Konst i Roslagen är en konstrunda som äger rum den 4-5 oktober 2008. Om man inte har en egen ateljé så får man en chans att vara med på Karby Gårds samlingsutställning istället som ingår i rundan. Vet inte hur många som lämnade in tre alster var ikväll, men jag är realist och tror att "risken" att få vara med är försvinnande liten. Men det kostar ju ingenting att försöka, eller hur?!

PS. Hammarby vann 5:3 mot Sundsvall ikväll, kan den dagen bli bättre?! Nej, tror inte det. DS.

1 kommentar:

Mrs Bettan sa...

Tavlan ser ju inte helt fel ut. Gillar du verkligen den starka färgen ?

Att Hammarby vann var ju TOPPEN. Kors i karamellen vad vi är bra, eller hur.
Kramar