torsdag 3 april 2008

Konst främjar grannsamverkan

Thord har visst tagit kort under vernissagen, men de ligger kvar på hans desktop. Ska överföra dem imorgon och njuta hela helgen med att titta på dem och lägga upp dem på bloggen. Så bilderna ovan har ingenting med konstkvällen att göra ;o), men är ändå konstiga). Vad vore världen utan Photoshop?!
I det här inlägget vill jag prata om 1. grannsamverkan, 2. vernissagens främsta konstnär och 3. lite naturlig konst.

1. Grannsamverkan
I fastigheten där jag jobbar finns det hur många hyresgäster som helst. Så efter gårdagens vernissage för alla medlemmar i konstklubben tyckte jag att jag bjuder helt enkelt alla företaget i byggnaden på en konsttur via mejl. Endast tre företag nappade, men i gengäld sålde vi för sisådär 25 000 SEK till. Helt otippat men hur kul som helst. Verken som de två damerna köpte ska vara till utsmyckning av deras lokaler.
Det som är mest konst(igt) är att det nästan uteslutande är kvinnor som håller i konstverksamheten på företag. Varför kan man ju fråga sig, har inget svar.

2. Vernissagens främsta konstnär
Nu till tjejen som tog konstklubbens medlemmmar i sin famn: Matilda Lehvonen. En tjej i 30-årsåldern skulle jag gissa (de flesta konstnärer är ju över 55 tyvärr) och hon bjöd verkligen på konstfest. Att kolla hennes hemsida är ett måste. Där kan ni se många tavlor som ställdes ut på mitt jobb och såldes direkt.

3. Naturlig konst
Våren är här och min kompis Berit, som verkligen har gröna fingrar har lagt upp lite härliga vårtecken på sin blogg. Naturlig konst kallar jag det. Kolla bilderna!
Själv har jag inte ens ljusgröna fingrar så jag nöjde mig med att så myntafrön förra helgen. Tre små krukor står vid fönstret och väntar på att bli stora myntaplanter. En liten koll ikväll visade tre pyttesmå gröna blad som förhoppningsvis inte dör. Det är nämligen en konst att inte dö i vår lägenhet om man är en vanlig planta.

2 kommentarer:

Mrs Bettan sa...

Är jag den enda som numera inte har Photoshop? Det verkar nästan så. Får väl skaffa mej det snart. Är det svårt att lära sej?
Kul att du gillade mina växtbilder. Jag tyckte själv att de såg häftiga ut. Du ska få se vad resultatet av knoppbildningen blev sen.
Du har visst lite halvgröna fingrar tycker jag eftersom du alltid har så fina kryddor på din balkong, så det sa.
Kramar

BP sa...

Köp Photoshop Elements istället för hela Photoshop. Den är jättebra och lätt att använda för det du vill göra med programmet.
//Beate