söndag 6 april 2008

En konst att vara mops och heta Falcon

Ville egentligen göra ett inlägg om mitt besök på Stockholms Konstsalong i Hagaparken och det ska jag göra... senare.

Rovfågel
Men först kan jag inte låta bli att berätta om en sex veckors gammal mops som heter Falcon.
Om man slår upp "falcon" (falk på svenska) så får man läsa följande:
- falk
rovfågel (känd för sin goda syn)...
Mmmmmmh....
Det finns en massa arter av fågeln också - jag räknade till åtta.

Mops
Om man googlar "mops" så upplyser Wikipedia om följande:
Mops är en hundras som ingår i rasgrupp 9 (sällskapshundar). Enligt rasstandarden skall den vara intelligent, glad och livlig. Rasens hemland är England, men den kommer ursprungligen från Kina. Mopsen är en liten hund och dess idealvikt ligger mellan 6,3 och 8,1 kg. Idag är det dock inte ovanligt för större hannar att väga 10-11 kg. Mopsen kan ha en av fyra färger: silver, aprikos, fawn eller svart. Den är en av många dvärghundsraser.

Ett namn som förpliktar
Och nu har vi alltså mopsen med det förpliktigande namnet "Falcon". Mmmmmhhhh. Konst(igt) egentligen hur vi människor väljer namn till barn och (hus-)djur. Om ni kollar på bilderna har jag otroligt svårt att associera "Falcon" med falk. Men visst är han söt - mopsen Falcon alltså.
Bilder på hunden Falcon har jag lånat från Nettans blogg. Bilden från falken är tagen från www.photo.com.
PS. "Falcon" har sällskap av halvbrosan "Valentino" (undrar om Valentino Rossi inspirerade till namnet) och "Hampus" som är morbror till Valentino och halvmorbror (måste det väl bli) till Falcon.DS

2 kommentarer:

Mrs Bettan sa...

Vilken "slaskig" bild du har fått tag i.
Kramar

Anonym sa...

Ha, ha ! Vad rolig du är !
Men visst är han söt - även om du inte tycker det ! Ha, ha !

Om 3 veckor blir det ordentligt bus här hemma !

Kramizar